Vraag 16717 is fout (Niet waar)

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vraag 16717 is fout (Niet waar)

Re: Vraag 16717 is fout (Niet waar)

door bert.covens » 30 mei 2026, 09:11

Persoonlijk denk ik dat de oefenvraag inderdaad voor verbetering vatbaar is.

Eventjes de relevante wettekst erbij halen :

Artikel 22septies. Verkeer in speelstraten

Afbeelding
Afbeelding

22septies1. In de speelstraten is de ganse breedte van de openbare weg voorbehouden voor het spelen, in hoofdzaak door kinderen.

De personen die spelen worden gelijkgesteld met voetgangers; evenwel zijn de bepalingen van artikel 42 van dit besluit niet van toepassing.

Alleen bestuurders van motorvoertuigen, die in de straat wonen of wier garage in die straat gelegen is,
alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen en fietsers, hebben toegang tot speelstraten.

22septies2. De bestuurders die in de speelstraten rijden, moeten dit stapvoets doen; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers die spelen, hen voorrang verlenen en er zo nodig voor stoppen. Fietsers moeten zonodig afstappen. De bestuurders mogen de voetgangers die spelen niet in gevaar brengen en niet hinderen. Ze moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen.


Ik heb speciaal het woordje "alsook" 2x geaccentueerd, omdat ik de wettekst eerder als een opsomming lees.

Kortom, volgens mij, mag je de speelstraat inrijden :
  • Ofwel als je een prioritair voertuig bestuurt, en de aard van je opdracht zulks rechtvaardigt. Dit hoeft niet noodzakelijk een dringende opdracht te zijn. Je hebt géén vergunning nodig.
  • Ofwel als je er woont, of als je garage in die straat gelegen is. Je hebt géén vergunning nodig.
  • Alle ànderen mogen er enkel in, op voorwaarde dat het bestuurde voertuig over een vergunning beschikt om die speelstraat te mogen inrijden.

Vraag 16717 is fout (Niet waar)

door NielsV » 27 mei 2026, 17:04

De website van de Belgische Politie zegt letterlijk:
Ja, als je in de speelstraat woont, mag je er met je auto of motorfiets doorrijden. Doorgaand verkeer is verboden, maar bewoners en garage-eigenaars zijn de uitzondering.
Terwijl de vraag hier op het platform zegt dat je als bewonder niet zomaar door mag, je moet zogezegd een vergunning hebben.

Omhoog