Rijbewijs BE - examen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Rijbewijs BE - examen

Re: Rijbewijs BE - examen

door Inazuma » 21 feb 2024, 23:59

Harpsluiting / D-sluiting ergens hangen en kabel daar extra door laten lopen zodat traject wat langer wordt ?


Afbeelding

Re: Rijbewijs BE - examen

door Stefan Peeters » 21 feb 2024, 20:56

Inazuma schreef: 21 feb 2024, 18:28 Normaal moet je toch ergens haken, een oog, of een of andere bevestiging hebben voor de veiligheidskabel of kettingen aan of nabij je trekhaak ?
Ja. Maar door een lus te maken verkort men de kabel, door hem gewoon in de bevestiging te klikken is hij langer en schuurt dan blijkbaar over de grond.

Re: Rijbewijs BE - examen

door Inazuma » 21 feb 2024, 18:28

Normaal moet je toch ergens haken, een oog, of een of andere bevestiging hebben voor de veiligheidskabel of kettingen aan of nabij je trekhaak ?

Re: Rijbewijs BE - examen

door Stefan Peeters » 21 feb 2024, 13:06

De kabel in een lus rond de bol is niet ideaal, hij kan er net zo snel af bij ongewenst afpikken...

Je zal dus een andere oplossing moeten zoeken, maar zorg dat hij zeker niet over de grond sleept.

Re: Rijbewijs BE - examen

door Vanwinkelen_ » 21 feb 2024, 10:47

Bedankt voor de informatie.

Ivm die veiligheidskabel. Is het verplicht die in het gat achter de trekhaak te haken? Mijn begeleider deed die steeds in een lus rond de trekhaak van de auto, maar ik dacht dat dit niet de goede manier was. Aangezien de kabel vrij lang is en zoals ik zei op de grond sleept indien ik die vastklep achter mijn trekhaak (wat duidelijk dan niet oke is), lijkt dat dan wel noodzakelijk.

Zijn er nog zo van die dingen die onvermijdelijk het einde van het examen betekenen & die niet vermeld staan in de goca fiche? Ik ken deze helemaal vanbuiten ondertussen, en ben op de hoogte dat dingen zoals over de dissel stappen, stoep raken, veiligheidshandschoenen vergeten, deur laten openstaan etc. einde examen betekenen.

Re: Rijbewijs BE - examen

door Stefan Peeters » 21 feb 2024, 10:33

Bij een aanwezige lading moet je tonen dat ze goed gezekerd is. Je moet niet noodzakelijk in de aanhanger kruipen, het hangt er van af hoe groot die is...

Bij het verlaten van het voertuig ga je best tegen het verkeer in, voor je eigen veiligheid.

Schotel vergrendeling is voor een trekker-oplegger.

Je moet wel controleren of de veiligheidssluiting dicht is.
Dat is meestal een klepje dat je moet indrukken om de koppeling te openen. Je moet aan de examinator tonen dat die vergrendeld is. Vergeten is einde examen...

De remkabel mag de grond niet raken, wat had je gedacht? Als die onderweg door schuurt en de aanhanger zou los komen weet je niet waar die terechtkomt...

Re: Rijbewijs BE - examen

door Vanwinkelen_ » 21 feb 2024, 10:22

Misschien nog een extra vraag hierbij, bij koppeling staat er dat je de veiligheidssluiting moet nagaan. Wat is dit juist? Bij mijn paardentrailer heb ik er zo een, maar ik twijfel of die er ook is bij de aanhangwagen die ik leen voor mijn examen.

Rijbewijs BE - examen

door Vanwinkelen_ » 21 feb 2024, 10:05

Ik heb enkele vragen ivm het rijexamen BE.

Ik zal een lading hebben. Bij de voorafgaande controles, moet ik in dan in de aanhangwagen kruipen om na te gaan of de lading goed verdeeld is en vastligt?

Langs welke kant moet je het voertuig verlaten bij de voorafgaande controles? Er staat dat je de auto moet verlaten rekening houden met ander verkeer & je dan op de stoep moet begeven. Indien ik zogezegd rechts van de rijbaan sta, zou ik dus heel de aanhangwagen moeten afwandelen en dan zo naar de stoep? Wanneer je echt de controles uitvoert (dus lading, handrem etc checken) staat er "Het is aangeraden om rond het voertuig te stappen met het zicht op het verkeer gericht. Bij het uitstappen wanneer men rechts van de rijbaan geparkeerd staat, is het aangeraden om langs de achterkant van het voertuig te stappen; wanneer men daarentegen instapt, is het aangeraden om langs de voorkant van het voertuig te gaan." Voor terug in te stappen vind ik dit heel logisch, maar voor het uitstappen lijkt het net gevaarlijker om eerst 9 meter te wandelen & dan op de stoep te gaan dan gewoon 1 meter te wandelen langs de voorkant van de auto.

Maakt het uit dat je veiligheidskabel lichtjes op de grond komt wanneer je die vastmaakt aan de lus achter de trekhaak?

Wat is de schotelvergrendeling? Is dit gewoon nakijken of je aanhangwagen goed op je bol zit en er niet uitkomt wanneer je die opheft?

Omhoog