Over je schouder kijken is zeker bij afslaan veel beter
Je gebruikt beide kijktechnieken, met over schouder kijken als laatste check
Enfin, in een personenwégen toch, want in een vracht/bestelwagen zie je niks over je schouder ...
Dat zwalpen komt omdat je van nature rijdt naar waar je kijkt
Ik vraag me een beetje af wat je in je rechter spiegel verwacht allemaal te zien en hoe lang je daar dan in kijkt tijdens gewoon voorwaarts rijden ...
Kan je terug naar rechts (en even over schouder kijken ter bevestiging / check dode hoek)
Na inhalen of op weg waar verkeer in meerdere rijstroken mag gebeuren.
Of als verkeer in meerdere files gebeurt op een weg en je niet rechts rijdt ...
Voor je gaat afslaan, als er een bruikbaar weggedeelte aan de rechterkant ligt.
Maar wie zich daar bevindt, ben je doorgaans al gepasseerd, en je weet dan al vooraf dat die er gaan zijn.
Of je weet net al vooraf dat er niemand is (maar je checkt dat wel)
Bij manoeuvres kijk je uiteraard meer in je spiegels, ook de rechter, maar rij je normaal zo traag dat je niet gaat zwalpen
Vaak is er in je rechter spiegel niets van belang te zien en hoef je er ook niet nadrukkelijk in te kijken.
Je kijkt daar in waar en wanneer nodig door verkeerssituatie of omwille van wat je wil gaan doen