Ingrid2 schreef: ↑03 mar 2023, 20:37
Dus als ze 90 rijdt in 6de. Het toerental 1000 is bij 50 km/u. De koppeling indrukken, blijven bijremmen tot ,30km/u en dan naar 2 de?
Als er nog plaats is, kan je bvb naar 4de of 3de met eventueel even remmen met de voet, dan verder remmen op motor,
30 is waarschijnlijk ook wel doenbaar in 3de
(is allemaal auto-afhankelijk, de éne doet dat al wat vlotter dan de andere)
Als je tegen 30 kan blijven rijden, is ineens naar 3de mogelijk de handigere oplossing
Als je moet stoppen of er is geen afstand meer om nog langer op motor verder te remmen, druk je koppeling in en rem je (met de voet dan) tot stilstand.
Bedoeling is dat je zoveel mogelijk in versnelling (en uiteraard gekoppeld) blijft rijden,
en zorgt dat je uitkomt in een gepaste versnelling voor de situatie waarvoor je vertraagt.
Je moet niet heel de versnellingsbak doorlopen bij terugschakelen zoals men "vroeger" verwachtte, dus geen 6-5-4-3-2
Met maar 1 versnelling lager schakelen ga je met moderne auto (met 6 versnellingen) trouwens niet zo bijster veel meer vertragen
Maar 6-4-2 (als je in 2de wil uitkomen) kan perfect.
Wat je moet vermijden is met koppeling ingedrukt, zonder remmen verder bollen - dat gaat niet geapprecieerd worden.