Vraag: 12280

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vraag: 12280

Re: Vraag: 12280

door GRO » 27 feb 2023, 11:55

Re: Vraag: 12280

door de rijprof » 27 feb 2023, 10:17

Stel je even voor dat je inhaalt en net op het moment dat je in de blinde hoek bent, zet de auto die je inhaalt plots zijn richtingaanwijzers aan. Welk gevoel geeft jou dat? Ben je er gerust in of twijfel je?

Re: Vraag: 12280

door GRO » 27 feb 2023, 04:51

Papa leert dochter autorijden. Hijzelf rijdt al 30 jaar en zal het dus allemaal wel weten zeker.
Voor het echte examen volgt dochter nog 2 uur praktijkles in een erkende rijschool.
De lesgever zit met de handen in het haar. De voorbije maanden heeft die dochter zich verkeerde rijtechnieken eigen gemaakt. Foutieve remtechniek, Foutief gebruik richtingsaanwijzer (...) En dit krijgt de lesgever tijdens twee uur praktijkles niet afgeleerd.
Gevolg: onvoldoende op het praktijkexamen.
Reactie van papa: "Allemaal geldklopperij".

Re: Vraag: 12280

door Inazuma » 26 feb 2023, 22:18

Gast schreef: 26 feb 2023, 21:46 Voila... als ik richting aangeef moet er geen paniek ontstaan....en dat is nooit zo in de praktijk.. eerder omgekeerd..
En over hoeveel jaar / km gaat uw praktijk-ervaring ?

Re: Vraag: 12280

door Gast » 26 feb 2023, 21:46

Rafael schreef: 26 feb 2023, 21:37
Gast schreef: 26 feb 2023, 21:22 Als ik geen richting aanwijs weet die ook niet dat ik die persoon heb gezien of niet. dus dat maakt geen verschil.
Waarom moet de inhaler weten dat jij hem gezien hebt, als je geen richting aangeeft?

Als jij geen richting aangeeft, rij je gewoon rechtdoor en is er geen reden voor de inhaler om te panikeren want je handelt volledig zoals verwacht. Zet jij je richtingaanwijzer daarentegen vlak voor hem op, kan er paniek ontstaan. Daarom kijk je eerst, vóór je richting aangeeft.
Voila... als ik richting aangeef moet er geen paniek ontstaan....en dat is nooit zo in de praktijk.. eerder omgekeerd..

Re: Vraag: 12280

door Gast » 26 feb 2023, 21:39

Rafael schreef: 26 feb 2023, 20:49
Gast schreef: 26 feb 2023, 20:37 Daarom kijk je (nadat je de richtingsaanwijzers heb aangestoken), achter je, in je linker spiegel, en naast je, of dat je de maneuver wel wel veilig kan uitvoeren. maar nadat je de ander bestuurders wel hebt gewaarschuwd van wat je wil gaan uitvoeren...
Punt is dat je inhaler niet weet dat jij hem gezien hebt of niet. Een mogelijk gevolg kan zijn dat deze een noodremming uitvoert uit veiligheid, want de kans bestaat ook dat jij hem gewoon niet gezien hebt en aanrijdt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Zie het antwoord van Inazuma voor de wettekst.
Dus als ik eerst uitkijk, dan pas kennis geeft, en ondertussen een achterliggende persoon mij duelleert... dan is de in de fout? maar ondertussen mijn auto naar de knopppen? :lol:

Re: Vraag: 12280

door Rafael » 26 feb 2023, 21:37

Gast schreef: 26 feb 2023, 21:22 Als ik geen richting aanwijs weet die ook niet dat ik die persoon heb gezien of niet. dus dat maakt geen verschil.
Waarom moet de inhaler weten dat jij hem gezien hebt, als je geen richting aangeeft?

Als jij geen richting aangeeft, rij je gewoon rechtdoor en is er geen reden voor de inhaler om te panikeren want je handelt volledig zoals verwacht. Zet jij je richtingaanwijzer daarentegen vlak voor hem op, kan er paniek ontstaan. Daarom kijk je eerst, vóór je richting aangeeft.

Re: Vraag: 12280

door Gast » 26 feb 2023, 21:22

Rafael schreef: 26 feb 2023, 20:49
Gast schreef: 26 feb 2023, 20:37 Daarom kijk je (nadat je de richtingsaanwijzers heb aangestoken), achter je, in je linker spiegel, en naast je, of dat je de maneuver wel wel veilig kan uitvoeren. maar nadat je de ander bestuurders wel hebt gewaarschuwd van wat je wil gaan uitvoeren...
Punt is dat je inhaler niet weet dat jij hem gezien hebt of niet. Een mogelijk gevolg kan zijn dat deze een noodremming uitvoert uit veiligheid, want de kans bestaat ook dat jij hem gewoon niet gezien hebt en aanrijdt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Zie het antwoord van Inazuma voor de wettekst.
Als ik geen richting aanwijs weet die ook niet dat ik die persoon heb gezien of niet. dus dat maakt geen verschil. integendeel. ik geef aan dat ik een bepaalde richting uit wil, en, net die persoon in het zicht heb, omdat ik die richting zeker in het zicht heb...

Re: Vraag: 12280

door Gast » 26 feb 2023, 21:12

Inazuma schreef: 26 feb 2023, 20:47
Gast schreef: 26 feb 2023, 20:29
Rafael schreef: 26 feb 2023, 20:22 Dus jij vindt dat als iemand jou aan het inhalen is, jij gewoon richting mag aangeven (zonder dus eerst te kijken) en die persoon dan rekening moet houden met jou in plaats van jij met hem? De omgekeerde wereld, toch?
Uiteraard, want richting aangeven hindert niemand, maar geeft wel aan dat ik een maneuver wil (gaan) uitvoeren (in de toekomst). dus die persoon die mij aan het inhalen is heeft daar geen last van.
Tip: geef pas richting aan nadat de inhalende bestuurder gepasseerd is, of net als die nog ver genoeg achter je is

Pinker aanzetten terwijl inhalende bestuurder vlakbij is, kan wel eens resulteren in paniekreactie.
Vooral omdat bij (te) veel bestuurders het pinken en de stuurbeweging opzij zo ongeveer gelijktijdig gebeuren ...
Dat is mij nog nooit gebeurt (in the field). bij de inhalende bestuurder is zelden mijn auto (lichten) in het zicht (tunnel zicht), ik heb de bestuurder en zijn auto in het zicht, dus haal ik dan uiteraard niet in, maar pas wanneer dit veilig kan, door rondom mij te kijen, nadat ik de richting aanwijzers heb aangezet...

Re: Vraag: 12280

door Gast » 26 feb 2023, 20:51

Inazuma schreef: 26 feb 2023, 20:41
Mordaur schreef: 26 feb 2023, 20:07 A/ Remmen - Spiegels kijken - Richtingaanwijzer aanzetten.
B/ Richtingaanwijzer aanzetten - Spiegels kijken - Remmen.
C/ Spiegels kijken - Richtingaanwijzer aanzetten - Remmen.

Volgend de website, is antwoord C correct.
Als chauffeur, ga ik hier niet mee akkoord, en vraag mij af wat hier de achterliggende gedachte is...
Wat u of iemand anders er van vindt, is irrelevant.

Het antwoord is conform het verkeersreglement ... waarover je examen gaat doen :idea:

Artikel 19. Richtingsverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;


Het is dus vooraf, eerst, vergewissen, aka in spiegels kijken ...

En ja, een richtingsverandering begint dus al lang VOOR je fysiek afslaat !


Het is dus vergewissen of je kan afslaan
Richting aangeven
Vertragen
Tussendoor nogmaals/meermaals vergewissen dat je veilig kan afslaan (er zijn doorgaans meer weggebruikers dan die achter je)
En dan pas ga je effectief afslaan
Dank je. Dit is dus wat ik verwacht had. voor iemand die zichzelf nog nooit in het verkeer heeft begeven is dit aannemelijk. voor iemand die zich (al jaren) dagelijks in het verkeer begeeft is dit minder aannemelijk, en eerder tegen 'het gevoel' en algemeen 'hoffelijkheid'. Ik blijf er bij dat je eerst kenbaar maakt wat je intenties zijn, controleert of die ook mogelijk zijn, en dan pas uitvoert. Maar wet is wet... thanks.

Re: Vraag: 12280

door Rafael » 26 feb 2023, 20:49

Gast schreef: 26 feb 2023, 20:37 Daarom kijk je (nadat je de richtingsaanwijzers heb aangestoken), achter je, in je linker spiegel, en naast je, of dat je de maneuver wel wel veilig kan uitvoeren. maar nadat je de ander bestuurders wel hebt gewaarschuwd van wat je wil gaan uitvoeren...
Punt is dat je inhaler niet weet dat jij hem gezien hebt of niet. Een mogelijk gevolg kan zijn dat deze een noodremming uitvoert uit veiligheid, want de kans bestaat ook dat jij hem gewoon niet gezien hebt en aanrijdt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Zie het antwoord van Inazuma voor de wettekst.

Re: Vraag: 12280

door Inazuma » 26 feb 2023, 20:47

Gast schreef: 26 feb 2023, 20:29
Rafael schreef: 26 feb 2023, 20:22 Dus jij vindt dat als iemand jou aan het inhalen is, jij gewoon richting mag aangeven (zonder dus eerst te kijken) en die persoon dan rekening moet houden met jou in plaats van jij met hem? De omgekeerde wereld, toch?
Uiteraard, want richting aangeven hindert niemand, maar geeft wel aan dat ik een maneuver wil (gaan) uitvoeren (in de toekomst). dus die persoon die mij aan het inhalen is heeft daar geen last van.
Tip: geef pas richting aan nadat de inhalende bestuurder gepasseerd is, of net als die nog ver genoeg achter je is

Pinker aanzetten terwijl inhalende bestuurder vlakbij is, kan wel eens resulteren in paniekreactie.
Vooral omdat bij (te) veel bestuurders het pinken en de stuurbeweging opzij zo ongeveer gelijktijdig gebeuren ...

Re: Vraag: 12280

door Inazuma » 26 feb 2023, 20:41

Mordaur schreef: 26 feb 2023, 20:07 A/ Remmen - Spiegels kijken - Richtingaanwijzer aanzetten.
B/ Richtingaanwijzer aanzetten - Spiegels kijken - Remmen.
C/ Spiegels kijken - Richtingaanwijzer aanzetten - Remmen.

Volgend de website, is antwoord C correct.
Als chauffeur, ga ik hier niet mee akkoord, en vraag mij af wat hier de achterliggende gedachte is...
Wat u of iemand anders er van vindt, is irrelevant.

Het antwoord is conform het verkeersreglement ... waarover je examen gaat doen :idea:

Artikel 19. Richtingsverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;


Het is dus vooraf, eerst, vergewissen, aka in spiegels kijken ...

En ja, een richtingsverandering begint dus al lang VOOR je fysiek afslaat !


Het is dus vergewissen of je kan afslaan
Richting aangeven
Vertragen
Tussendoor nogmaals/meermaals vergewissen dat je veilig kan afslaan (er zijn doorgaans meer weggebruikers dan die achter je)
En dan pas ga je effectief afslaan

Re: Vraag: 12280

door Gast » 26 feb 2023, 20:37

Rafael schreef: 26 feb 2023, 20:32 En hoe moet die persoon weten dat jij hem wel degelijk gezien hebt en niet gaat aanrijden?
Daarom kijk je (nadat je de richtingsaanwijzers heb aangestoken), achter je, in je linker spiegel, en naast je, of dat je de maneuver wel wel veilig kan uitvoeren. maar nadat je de ander bestuurders wel hebt gewaarschuwd van wat je wil gaan uitvoeren...

Re: Vraag: 12280

door Rafael » 26 feb 2023, 20:32

En hoe moet die persoon weten dat jij hem wel degelijk gezien hebt en niet gaat aanrijden?

Omhoog