lisa12345 schreef: ↑13 jan 2023, 15:19
Nu net voordat ik stil sta ( ik spreek over een snelheid van ongeveer 10 km/h), springt het licht op groen en moet ik weer snel in beweging komen, nu weet ik nooit of ik voor deze snelheid gewoon kan doorgassen in 2de, of dat ik moet afschakelen naar eerste en zo doorrijden?
Hangt af van auto tot auto:
Sommige rijden vlotjes door in 2de vanaf lage snelheid
Sommige wurg je bijna om zo te zeggen, als je bij lage snelheid in 2de weer probeert te versnellen
Sommige auto's hebben ook voelbaar niet graag dat je nog (iets te snel) rollend terugschakelt naar 1e
(de versnellingsbak wil niet meewerken, ook al is koppeling volledig ingedrukt, voelbaar aan "tikjes" in de versnellingspook - dat zijn de tandwielen die NIET in elkaar schuiven, en dat is vanzelfsprekend NIET gezond...)
Als je pech hebt, heb je een auto die én niet graag versnelt in 2de van lage toerentallen en snelheid, EN niet graag terugschakelt naar eerste ...
Want ik heb ook vaak dat als ik afschakel, de auto heel hard afremd op de motor en zo een beetje schokt.. Ik ben dus nooit zeker.. Kan iemand me hiermee helpen?
De keren dat je auto zo hard afremt, was je vrij waarschijnlijk beter in 2de gebleven ...
Rijdend terugschakelen naar eerste is een kunst, en vereist wel wat gas bijgeven om niet jouw effect te krijgen ... maar ook weer niet té veel want dan ga je de motor de toeren injagen.
Er wordt voor je examen eigenlijk niet verwacht dat je al rijdend terugschakelt naar 1e
Er is ook nog een derde optie als je snelheid een grens- of twijfelgeval is:
Je blijft in 2de, drukt de koppeling in, en "vertrekt" zo al rollend in 2de door de koppeling zachtjes weer los te laten
Net alsof je dat vanuit stilstand in eerste zou doen.