Transmissie-olie is normaal de olie in manuele versnellingsbak en differentiëlen.
En die is anders dan de olie in klassieke
automatische versnellingsbakken, ook al spreekt men daar van A
TF ...
En dan heb je autofabrikanten die zorgen dat je ATF ook in hun differentiëlen kan gebruiken
(dan kan je dat alvast niet per ongeluk omwisselen ...)
ATF is eigenlijk een soort dunne hydraulische olie die met natte-platen koppeling moet kunnen werken.
Beetje zot dat men zoiets nog zou vragen, want met de huidige dubbele-koppeling automaten (die zowel droge als natte koppeling kunnen hebben) is er ook geen zekerheid meer dat je automaat ook klassieke ATF nodig heeft ...
Punt is dat je eigenlijk zowat elke (motor)olie wel kan gebruiken als hydraulisch olie
Andersom is af te raden.
In sommige bedrijfstakken moet men dan weer plantaardige olie gebruiken als hydraulische olie (ifv gevolgen bij lekken ...)
Dus ja wat is "hydraulische olie"
Transmissie-olie is normaal de olie in manuele versnellingsbak en differentiëlen.
En die is anders dan de olie in klassieke [b]automatische[/b] versnellingsbakken, ook al spreekt men daar van A[b]T[/b]F ...
En dan heb je autofabrikanten die zorgen dat je ATF ook in hun differentiëlen kan gebruiken
(dan kan je dat alvast niet per ongeluk omwisselen ...)
ATF is eigenlijk een soort dunne hydraulische olie die met natte-platen koppeling moet kunnen werken.
Beetje zot dat men zoiets nog zou vragen, want met de huidige dubbele-koppeling automaten (die zowel droge als natte koppeling kunnen hebben) is er ook geen zekerheid meer dat je automaat ook klassieke ATF nodig heeft ...
Punt is dat je eigenlijk zowat elke (motor)olie wel kan gebruiken als hydraulisch olie :mrgreen:
Andersom is af te raden.
In sommige bedrijfstakken moet men dan weer plantaardige olie gebruiken als hydraulische olie (ifv gevolgen bij lekken ...)
Dus ja wat is "hydraulische olie" :?: