Niemand kan je dat echt zeggen ...
Dit is een rotonde met talrijke illegale kenmerken
Het is dus mogelijk dat je correct rijdt maar de examinator het als "fout" aanziet ...
We zijn in VL dermate laag gevallen inzake wegeninrichting dat de overtredingen van de wegbeheerder, het nagenoeg onmogelijk maken om nog op een legale manier aan het verkeer deel te nemen.
Je kan dan rijden "zoals de wegbeheerder het voorziet"
Maar dan bega je inbreuken.
Je kan rijden zoals de wetgever het voorziet
Maar dat wringt uiteraard met wat de wegbeheerder "verwacht"
En dan is er nog de vraag wat de examinator verwacht ...
Als je met de rijschool examen doet: vraag je instructeur wat ze daar verwachten ...
Als je zelf gaat moet je een keuze maken hoe je daar eventueel gaat rijden: volgens verkeersreglementering, of volgens wat de wegbeheerder wil dat je doet ...
Waar gaat het hier mis ...
Ondermeer illegale voorsorteringspijlen vooraf in de linker toeleidende rijstrook op je link.
Oprijden rotonde (én verlaten) is altijd een richtingsverandering naar rechts
Pijl rechtdoor is dus onzin voor een rotonde
Eigenlijk moet je hier de rechter (busrijstrook !) volgen, maar slechts vanaf vlak voor de rotonde (paar autolengtes hooguit !)
In principe mag je niet direct de linker rijstrook van een rotonde oprijden
(tenzij druk verkeer op deze rotonde verkeer in meerdere rijstroken toelaat)
Maar als je dat niet doet, zit je gelijk op een afslagstrook, en moet je voorrang verlenen om op rotonde te blijven ...
De situatie met fietsers op de afslagen is ook NIET in orde
De illegale oversteekplaats op de "uitrit" vlak na de plaats waar je rotonde oprijdt in je link, hoort duidelijk ook onder de 'rotonde-regeling" te vallen, waarbij de fietser gewoon verder gaat op de rotonde - zélfs al staan daar op zich nietszeggende haaientanden (maar op streetview zonder voorrangsbord B1 voor de fietser...)
Waar je de rotonde wil verlaten volgens je link ligt het fietspad dan weer apart (en is de fietser de rotonde niet opgereden onder de rotonde regeling: die heeft geen B1 of B5 gezien bij oprijden !)
OOK HIER weer geen B1 waar fietser de "uitrit" moet oversteken, ook geen legale oversteekplaats of fietspad ...
Mogelijk zijn de voorrangsborden B1 voor fietsers intussen bijgeplaatst in dat geval is de voorrang op de "uitritten" geregeld
Of dat zal nageleefd worden, is wat anders
Dit is zelfs een rotonde waar je nooit meer af mag als je wat verder rijdt ...
https://goo.gl/maps/cPSjwy1JJSRFoZZ97
Verboden rijrichting ...
Hier zie je dan weer een voorsorteringspijl rechtsaf in de rechter rijstrook
https://goo.gl/maps/gyEH339eBjNvaDGM6
Dat is eigenlijk wegmarkeringen aanbrengen om je te laten doen wat je eigenlijk eender hoe al moet:
Rotonde verlaten vanuit de buitenste rijstrook
Tenzij er voorsorteringspijlen staan op de rotonde, raad ik altijd aan om gewoon in de rechter rijstrook te blijven rijden, en uiteraard pas iets voor je gekozen uitrit te beginnen pinken.
Niemand kan je dat echt zeggen ...
Dit is een rotonde met talrijke illegale kenmerken
Het is dus mogelijk dat je correct rijdt maar de examinator het als "fout" aanziet ...
We zijn in VL dermate laag gevallen inzake wegeninrichting dat de overtredingen van de wegbeheerder, het nagenoeg onmogelijk maken om nog op een legale manier aan het verkeer deel te nemen.
Je kan dan rijden "zoals de wegbeheerder het voorziet"
Maar dan bega je inbreuken.
Je kan rijden zoals de wetgever het voorziet
Maar dat wringt uiteraard met wat de wegbeheerder "verwacht"
En dan is er nog de vraag wat de examinator verwacht ...
Als je met de rijschool examen doet: vraag je instructeur wat ze daar verwachten ...
Als je zelf gaat moet je een keuze maken hoe je daar eventueel gaat rijden: volgens verkeersreglementering, of volgens wat de wegbeheerder wil dat je doet ...
Waar gaat het hier mis ...
Ondermeer illegale voorsorteringspijlen vooraf in de linker toeleidende rijstrook op je link.
Oprijden rotonde (én verlaten) is altijd een richtingsverandering naar rechts
Pijl rechtdoor is dus onzin voor een rotonde
Eigenlijk moet je hier de rechter (busrijstrook !) volgen, maar slechts vanaf vlak voor de rotonde (paar autolengtes hooguit !)
In principe mag je niet direct de linker rijstrook van een rotonde oprijden
(tenzij druk verkeer op deze rotonde verkeer in meerdere rijstroken toelaat)
Maar als je dat niet doet, zit je gelijk op een afslagstrook, en moet je voorrang verlenen om op rotonde te blijven ...
De situatie met fietsers op de afslagen is ook NIET in orde
De illegale oversteekplaats op de "uitrit" vlak na de plaats waar je rotonde oprijdt in je link, hoort duidelijk ook onder de 'rotonde-regeling" te vallen, waarbij de fietser gewoon verder gaat op de rotonde - zélfs al staan daar op zich nietszeggende haaientanden (maar op streetview zonder voorrangsbord B1 voor de fietser...)
Waar je de rotonde wil verlaten volgens je link ligt het fietspad dan weer apart (en is de fietser de rotonde niet opgereden onder de rotonde regeling: die heeft geen B1 of B5 gezien bij oprijden !)
OOK HIER weer geen B1 waar fietser de "uitrit" moet oversteken, ook geen legale oversteekplaats of fietspad ...
Mogelijk zijn de voorrangsborden B1 voor fietsers intussen bijgeplaatst in dat geval is de voorrang op de "uitritten" geregeld
Of dat zal nageleefd worden, is wat anders
Dit is zelfs een rotonde waar je nooit meer af mag als je wat verder rijdt ...
https://goo.gl/maps/cPSjwy1JJSRFoZZ97
Verboden rijrichting ... :mrgreen:
Hier zie je dan weer een voorsorteringspijl rechtsaf in de rechter rijstrook
https://goo.gl/maps/gyEH339eBjNvaDGM6
Dat is eigenlijk wegmarkeringen aanbrengen om je te laten doen wat je eigenlijk eender hoe al moet:
Rotonde verlaten vanuit de buitenste rijstrook
Tenzij er voorsorteringspijlen staan op de rotonde, raad ik altijd aan om gewoon in de rechter rijstrook te blijven rijden, en uiteraard pas iets voor je gekozen uitrit te beginnen pinken.