door Inazuma » 03 aug 2022, 08:29
julia123 schreef: ↑02 aug 2022, 19:19
Ik weet dat het best is om bij het remmen (bv. voor een roodlicht) best terugschakelt om te remmen op de motor, maar is dit een must voor het praktijkexamen? indien je dit niet doet, is dit een fout?
Tegenwoordig verwacht men niet meer dat je aktief gaat terugschakelen enkel om harder op de motor te remmen.
Gas lossen , zodat je op motor afremt
Als motortoerental teruggelopen is naar iets boven vrijloop (en voor auto begint te schokken omdat je te traag in een versnelling rijdt) kan je terugschakelen naar een lagere versnelling als er nog redelijk wat stopafstand over is en zo verder op motor remmen.
Als er geen ruimte meer is om nog verder op motor te remmen, ga je met de voet bijremmen, koppeling indrukken iets boven vrijloop (voor schokken) en stoppen.
Maar als je in bergen gaat rijden, is aktief kunnen terugschakelen bij hogere toerentallen absoluut een voordeel ...
[quote=julia123 post_id=123401 time=1659460798]
Ik weet dat het best is om bij het remmen (bv. voor een roodlicht) best terugschakelt om te remmen op de motor, maar is dit een must voor het praktijkexamen? indien je dit niet doet, is dit een fout? [/quote]
Tegenwoordig verwacht men niet meer dat je aktief gaat terugschakelen enkel om harder op de motor te remmen.
Gas lossen , zodat je op motor afremt
Als motortoerental teruggelopen is naar iets boven vrijloop (en voor auto begint te schokken omdat je te traag in een versnelling rijdt) kan je terugschakelen naar een lagere versnelling als er nog redelijk wat stopafstand over is en zo verder op motor remmen.
Als er geen ruimte meer is om nog verder op motor te remmen, ga je met de voet bijremmen, koppeling indrukken iets boven vrijloop (voor schokken) en stoppen.
Maar als je in bergen gaat rijden, is aktief kunnen terugschakelen bij hogere toerentallen absoluut een voordeel ...