Steven.vdv schreef: ↑11 jul 2022, 22:10
1) Moet je op dit plein uiterst rechts blijven rijden? Met de foto van een groot stadsplein met parkeerplaatsen aan zijkant. Het antwoord is neen met als uitleg "Op een plein en op een rotonde ben je niet verplicht om zo veel mogelijk rechts te rijden."
Dat klopt
2)Wat doe je als je een kruispunt nadert?
Ik kijk naar achter, naar links en dan naar rechts. (juist)
Dat is al meer voor praktijk
Je kijkt naar alle kanten waar andere weggebruikers kunnen opduiken ...
Op T-kruispunt waar links geen zijweg is naar links kijken, is tijdverspilling ...
Als je een kruispunt nadert, pas je de ALR-kijktechniek toe. Je kijkt eerst in de achteruitkijkspiegel naar de achterliggers, dan naar links en vervolgens naar rechts.
Als je pas in achteruitkijkspiegel kijkt wanneer je kruispunt nadert, is dat veel te weinig.
Je moet daar geregeld in kijken - in principe moet je voortdurend weten wat er achter je aan het gebeuren is
Als je moet vertragen, om af te slaan aan dat kruispunt bvb, ga je wel nog eens extra kijken.
Als je voorrang gaat moeten verlenen ... dan je achterligger ook en gaat die ook wel verwachten dat je vertraagt.
3)Je blijft voorbij dit verkeersbord aan een snelheid van 70 km/u rijden. Welke boete moet je betalen?
Boetebedragen moet je niet kennen
Bovendien is hun berekening fout - houdt geen rekening met de 6 km/u technische correctie, noch met de bijkomende administratieve kosten (op onderstaande link komen de kosten er ook niet bij, is bijna 9 € bij onmiddellijke inning)
https://www.wegcode.be/nl/perma/ci7ctaz ... calculator
4)Een auto die niet meer op eigen kracht kan rijden, mag je wegslepen met een hulpkoppeling. Je mag dan wel niet sneller dan 25 km per uur rijden. Op auto(snel)wegen is dit verboden!
Dat ga je op GRO toch ook tegengekomen kunnen zijn ...
5) een vraag over tot welke leeftijd een kind met driewieler op het trottoir mag fietsen. Blijkbaar is dit minder dan 10 jaar.
Dat mag met alles wat onder "fietsen" valt, inclusief wat er mee gelijkgesteld is, bvb een niet-elektrische step
6)Je remt en je auto wijkt uit naar links of naar rechts. Waaraan is dit te wijten?
De slechte kwaliteit van je banden
De reminrichting (juist)
Dat kan aan alle 2 liggen
En er zijn meer oorzaken dat wat VAB opnoemt
Als je banden aan één kant veel slechter zijn of bvb foutief gemonteerd zijn, kan dat voor gevolg hebben dat de auto naar één kant trekt.
Idem als de ondergrond links en rechts anders is , of je aan één kant gaat aquaplanen - in algemeen in alle situaties waar de toestand onder je banden links en rechts anders.