Parkeren - Schakelen - Afspraak

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Parkeren - Schakelen - Afspraak

door Bertje » 20 mei 2006, 08:19

Dat is een goede test voor wagens met achterwielaandrijving, maar bij de mijne ga ik gewoon mijn voorste banden afschrapen (handrem werkt normaal enkel op de achterwielen).
De wagen waarmee ik rij (15 jaar oud, de koppeling ook) komt trouwens niet van een tweedehandsdealer maar van een buurman. Hij heeft wel een keuring ondergaan vlak voor de verkoop, maar we weten allemaal welke garanties dat biedt, nietwaar?

door Jozef » 20 mei 2006, 02:01

Bertje schreef: Dat is een goede test voor wagens met achterwielaandrijving, maar bij de mijne ga ik gewoon mijn voorste banden afschrapen (handrem werkt normaal enkel op de achterwielen).
Zet dan een oude autoband tegen een muurtje, en rijd de wagen daar zachtjes tegenaan.

Als de voorwielen dan nog doorslippen, komen ik (130 kg) en mijn zoon (170 kg) wel even boven de voorwielen zitten.
Quote: De wagen waarmee ik rij (15 jaar oud, de koppeling ook) komt trouwens niet van een tweedehandsdealer maar van een buurman. Hij heeft wel een keuring ondergaan vlak voor de verkoop, maar we weten allemaal welke garanties dat biedt, nietwaar?
De keuring trekt zich inderdaad geen bal aan van de staat van de koppeling. Nochtans kan een doorslippende koppeling bijvoorbeeld zeer gevaarlijk zijn bij het inhalen op een helling.

door Jozef » 19 mei 2006, 11:24

Bertje schreef: De slip van de koppeling kostte mij elke keer een paar seconden. Je voelt ook dat, wanneer je koppeling eenmaal slipt, dit slippen blijft voortduren als je gas blijft geven.
Dan was die koppeling wel in zeer slechte staat.

Een handelaar in tweedehandswagens test de koppeling meestal als volgt: handrem stevig aantrekken, 1ste versnelling inschakelen, gas geven om de motor op ongeveer 1500 toeren per minuut te brengen, koppelingspedaal laten opkomen.

Als de motor stilvalt, is de koppeling nog goed.

Als de auto blijft staan, maar de motor niet stilvalt omdat de koppeling blijft slippen, is de koppeling om zeep.

Als de auto vertrekt, voldoet de handrem niet meer.N.B. - Deze test is wel erg sletig voor de koppeling, dus niet onnodig doen.

door Bertje » 19 mei 2006, 10:40

Ik heb ook al eens geprobeerd om aggressief op te trekken door veel gas te geven en de koppeling onmiddellijk los te laten (met een wagen die in aanschaf ongeveer evenveel heeft gekost als de jaarlijkse verzekering aan B/M 0 kan je dit al eens proberen). De slip van de koppeling kostte mij elke keer een paar seconden. Je voelt ook dat, wanneer je koppeling eenmaal slipt, dit slippen blijft voortduren als je gas blijft geven. Op die manier geraak je in de 0-100km/h nooit onder de 20 seconden.
Als ik daarentegen tijdens het schakelen geen plankgas geeft, maar net voldoende om de koppeling niet te laten slippen terwijl ik deze toch onmiddellijk los, is mijn acceleratie veel beter.

door Jozef » 19 mei 2006, 10:21

Bertje schreef: Als die Touran nog maar 5 dagen oud is moet je ook niet teveel experimenteren. Er wordt gezegd dat moderne motoren niet meer moeten ingereden worden maar je kan de eerste 1000km de motor beter niet teveel en ook niet te weinig toeren laten doen.
Dat klopt. Maar hij is de eerste 1000 km al ruimschoots voorbij.
Quote: Daar ga ik niet mee accoord: als je je koppeling laat slippen haal je nooit degelijke acceleratiecijfers.
Wat die testrijders onder meer doen, is tijdens het opschakelen plankgas geven en dan het koppelingspedaal bruusk laten opkomen. Ze profiteren daarbij voor de acceleratie van de inertie van de motor, die veel te snel draait. Maar wat dat voor de koppelingsplaat betekent, daar hoeft wellicht geen tekening bij.

door Inazuma » 19 mei 2006, 05:31

Rafael schreef: Op 70km/u maak in in 5de 2000 tpm.
Ik rij &quot70&quot zijnde 80 op teller, tegen 2000 tpm in 4de .
70 in 5de is een 1400-1500 tpm waarbij de motor merkbaar niet graag draait - bewust dergelijke snelheden in zo'n hoge versnellingen rijden doe ik normaal nooit.
Verbruik in 4de is ongeveer een liter lager dan moest ik dat in 5de doen - ik heb het eens geprobeerd over ettelijke km.

Motorrespons bij dergelijke snelheden is gevaarlijk traag - terugschakelen kost onnodig tijd.

Ik laat het zogezegd nieuwe rijden (absurd lage toetentallen) aan me voorbijgaan
Geen zin om mijn motor voortijdig naar de maan te helpen.

door Jozef » 17 mei 2006, 12:41

JC schreef: Ik ken trouwens geen auto's meer die 70 niet in 5de kunnen.
Noch de VW Bora, noch de VW Touran van mijn vrouw kan het tegen een gezond toerental, niettegenstaande ze allebei 6 versnellingen hebben. De Bora is 5 jaar oud, de Touran is 5 dagen oud. Ze zouden het kunnen tegen 70 km/h, maar in 5de is de Bora is niet meer gelukkig onder de 90 km/h, de Touran niet meer onder de 80 km/h. Je hoort het aan de motor, en ze hebben geen trekkracht meer, omdat de turbo geen effect heeft bij een dergelijk laag toerental.

door Jozef » 17 mei 2006, 12:35

JC schreef: De trekkracht is natuurlijk minder dan in een lage versnelling, maar de vraag is of je die trekkracht nodig hebt.
De trekkracht is in het hedendaagse verkeer enorm belangrijk voor de veiligheid. Deze vereist dat je de snelheid van de auto op de kortst mogelijke tijd kunt aanpassen aan de veelvuldig, sterk en snel wisselende omstandigheden. Wat betekent dat je je snelheid niet alleen vlug moet kunnen verlagen, maar zo nodig ook vlug moet kunnen verhogen.

Ik heb destijds met een Citroën 2CV gereden, en jaren later met een Mercedes-Benz W123 200D (maximum vermogen 55 PK voor een wagen met een leeggewicht van 1.300 kg!). Met deze voertuigen zou ik vandaag niet meer durven deelnemen aan het verkeer.

Met een automaat ligt het natuurlijk anders, die schakelt zoveel het nodig is.

Maar stel je voor: 70 km/h in 5de met een manuele versnellingsbak in druk verkeer. Je moet even vertragen tot 60 km/h: terugschakelen, want dit is echt wel te weinig in 5de, en weer opschakelen. Je wil even versnellen van 70 km/h naar 80 km/h: terugschakelen, zoals de automaat het zou doen, en weer opschakelen. Je rijdt tegen 70 km/h en er komt een lichte helling: terugschakelen, zoals de automaat het zou doen.

Je begrijpt: geen mens die dat doet met een manuele versnellingsbak. Met als resultaat: ongunstig rendement met hoger brandstofverbruik tot gevolg, evenals voortijdige slijtage.

Ik zie soms ook mensen die tegen 80 km/h in de hoogste versnelling rijden, en dan plankgas moeten geven om in een nog enigszins aanvaardbaar tempo te versnellen naar 120 km/h. Als ze in de plaats daarvan even zouden terugschakelen, vlot optrekken naar 120 km/h en dan terug de hoogste versnelling inschakelen, zouden ze veel minder verbruiken en zou dit de levensduur van de motor ten goede komen.

door JC » 17 mei 2006, 10:04

Bertje, dat van die turbo heb je toch wel even mis. De moderne turbo's leveren al voldoende druk vanaf een 1500 toeren, dit is trouwens de reden van hun fenomenale koppel.
Bij benzine motoren ligt dat toerental wat hoger, maar benzine turbo vindt je niet zoveel.

Een turbo doet het verbruik niet direct stijgen. Natuurlijk als je constant de max. vermogens tracht te gebruiken die een turbomotor kan leveren geef ik je gelijk. Bij een normale rijstijl wordt hij door de extra efficiëntie van de motor zuiniger.

Het toerental waar een benzine op schakelt, dus op ongeveer 2500 rpm lijkt wel te kloppen. Met een beschaafde rijstijl is dit ongeveer het toerental waarop mijn automaat schakelt. Het is zelfs niet abnormaal dat de automaat zo hoog schakelt dat ik bij constante snelheid slechts een 1750 rpm draai, wat langzaam is voor een benzine motor. Mijn hoogste verhouding in de automaat is dan ook zeer lang. Bij 200 km/u draai ik net geen 5000 rpm, terwijl de rode lijn toch bij 6750 staat. (vanzelfsprekend getest in Duitsland op een rechte en lege snelweg, of in België niet op de openbare weg)

door Bertje » 17 mei 2006, 08:51

Jozef schreef:
JC schreef: Ik ken trouwens geen auto's meer die 70 niet in 5de kunnen.
Noch de VW Bora, noch de VW Touran van mijn vrouw kan het tegen een gezond toerental, niettegenstaande ze allebei 6 versnellingen hebben. De Bora is 5 jaar oud, de Touran is 5 dagen oud. Ze zouden het kunnen tegen 70 km/h, maar in 5de is de Bora is niet meer gelukkig onder de 90 km/h, de Touran niet meer onder de 80 km/h. Je hoort het aan de motor, en ze hebben geen trekkracht meer, omdat de turbo geen effect heeft bij een dergelijk laag toerental.
Als die Touran nog maar 5 dagen oud is moet je ook niet teveel experimenteren. Er wordt gezegd dat moderne motoren niet meer moeten ingereden worden maar je kan de eerste 1000km de motor beter niet teveel en ook niet te weinig toeren laten doen.
BBB schreef: Mag je stellen dat je enkel op basis van de toerenteller kan beslissen wanneer je moet schakelen?
Ik schakel zuiver op geluid (ik heb geen toerenteller) dit is trouwens de reden waarom ik op een kasseiweg soms in een verkeerde versnelling rij (bv 45 Ã 50 km/h in 3de terwijl ik meestal vanaf 40 in 4de rij, behalve buiten de bebouwde kom). Het is wel zo dat racers enkel rekening houden met het toerental en niet met hun snelheid (professionele racers kijken zelfs enkel nog naar het LEDje dat aangeeft wanneer ze moeten schakelen en dat is geprogrammeerd door hun crew om aan te springen bij bepaalde toerentallen).
Ik heb eens ergens gelezen (ik dacht Test Aankoop, maar het kan ook deze site geweest zijn) dat je met een moderne benzinemotor voor de beste brandstofefficiëntie het best opschakelt rond de 2500 rpm en met een dieselmotor rond de 2000 rpm. Aangezien de turbocompressor van dieselwagens zelden onder de 3000 rpm aanslaat verwonder ik mij erover dat deze nog niet bij wet verboden is of ontmoedigd wordt (een turbo verbruikt meer, produceert meer roet, verkort de levensduur van de motor, en gecombineerd met directe injectie produceert de motor veel meer lawaai).

Jozef schreef: Ik heb altijd ondervonden dat het juist de bestuurders zijn die onzorgvuldig schakelen, welke een automaat overbodig vinden. Echt goed schakelen blijft ook voor een ervaren bestuurder concentratie vergen.
Ik moet geen automaat hebben rijden met een manuele versnelling houdt me beter wakker door dat beetje extra concentratie en de extra handelingen. Tel daarbij de extra adrenaline gepaardt aan het tegen de hoogst mogelijke (legale!) snelheid passeren van bv een (overzichtelijke!) rotonde en het razendsnel achter elkaar neer- en opschakelen hierop en in het interessantere bochtenwerk en je zit met een ervaring die je nooit kan beleven in een wagen met automaat.
In alle bescheidenheid wil ik erbij zeggen dat ik meestal vrij zorgvuldig schakel, in combinatie met goede dosering van het gaspedaal ik laat mijn koppeling bij het accelereren nooit slippen, schakelen bij het accelereren (ontkoppelen+gas lossen, schakelen, gas geven, koppelen) neemt slechts een fractie van een seconde in beslag, met minimaal verlies van snelheid, brandstof en koppelplaat.
Jozef schreef: De cijfers voor de handbediende versie werden behaald door testrijders, waarbij er na de testen meestal niet veel meer overblijft van de koppelingsplaat. Bij normaal gebruik ga je dus veel minder gunstige acceleratietijden halen met een manuele versie.
Daar ga ik niet mee accoord: als je je koppeling laat slippen haal je nooit degelijke acceleratiecijfers. Om een maximale versnelling uit een wagen met manuele versnellingen te halen is het zeker geen kwestie van domweg 'planché' te geven en tussendoor af en toe te schakelen. Je moet op exacte toerentallen schakelen en met zo weinig mogelijk slippen van de koppeling. Ook betekent elke milliseconde die je ontkoppeld doorbrengt tijd en snelheidsverlies, het is dus ook zaak om zo snel mogelijk te schakelen. Om fantastische acceleraties te behalen heb je dus nauwkerige doseringen nodig van koppeling en gaspedaal.
Jozef schreef: Het rationele bezwaar tegen een automaat is de prijs. Een wagen met automaat kost aanzienlijk meer bij aankoop, en heeft een iets geringere waarde bij wederverkoop. Dat laatste komt doordat, ook al komen er niet vaak problemen voor met een automaat, eventuele herstellingen zeer duur zijn (gebeuren in een speciale stofvrije ruimte, enz.).

Het psychologische bezwaar tegen een automaat ligt bij velen in het feit dat ze zich niet kunnen voorstellen dat rijden met een automaat nog prettig kan zijn. Met de moderne automaten kan je evenwel meer dan ooit manuel tussenkomen als je dat toch al eens wenst.
Nog een bezwaar tegen automatische versnellingen is dat ze door de wetgever als minderwaardig wordt beschouwd: met een rijbewijs met vermelding 'automatisch' mag je niet rijden met een manuele versnelling, omgekeerd mag wel.


Voor de geinteresseerden, met de 15 jaar oude Opel Kadett 1400cc waarmee ik nu rij schakel ik, afhankelijk van de situatie, meestal rond volgende snelheden
Bij gezapige acceleratie:
0-?km/h -&gt 1ste
?-25km/h -&gt 2de
25-40km/h -&gt 3de
40-60km/h -&gt 4de
+60km/h -&gt 5de

Bij maximale acceleratie:
0-?km/h -&gt 1ste
?-30km/h -&gt 2de
30-50km/h -&gt 3de
50-75km/h -&gt 4de
+75km/h -&gt 5de

door JC » 17 mei 2006, 07:27

Gek, de golfjes waar ik indertijd mee rondbolde konnen het zonder problemen. De trekkracht is natuurlijk minder dan in een lage versnelling, maar de vraag is of je die trekkracht nodig hebt.

De Tiptronic automaat in mijn laatste golfje ging bij constante snelheid van net boven de 60 km/u naar 5de. De verhoudingen van deze 5 traps automaat zijn ongeveer gelijk aan de manuele bak. Deze automaten worden toch ingesteld op een wijze die goed is voor de motor. Vanzelfsprekend ging die bij het indrukken van de gas naar 4de of 3de terug, naargelang hoeveel extra gas je gaf. Die golf tiptronic was een 100 pk diesel. Met de 90 pk TDI golfjes was het ook perfect mogelijk om 70 in 5de te rijden.

door JC » 17 mei 2006, 04:18

@BBB: Mijn vrouw rijdt nog niet met een manuele bak. We hebben geopteerd dit nog even te laten wachten. Volgende week vertrekken we voor een goede maand naar China en zal ze niet al te veel kunnen oefenen.
Wanneer je terugzijn zullen we daar intensief mee beginnen.

Ondertussen is ze overtuigd van het comfort van de automaat en denk ik dat ze in de toekomst niet snel met een manuele bak zal rijden als ze het kan vermijden. Dat geldt trouwens ook voor mij.

door Rafael » 17 mei 2006, 03:59

Jozef schreef: Maar stel je voor: 70 km/h in 5de met een manuele versnellingsbak in druk verkeer. Je moet even vertragen tot 60 km/h: terugschakelen, want dit is echt wel te weinig in 5de, en weer opschakelen. Je wil even versnellen van 70 km/h naar 80 km/h: terugschakelen, zoals de automaat het zou doen, en weer opschakelen. Je rijdt tegen 70 km/h en er komt een lichte helling: terugschakelen, zoals de automaat het zou doen.
60km/u in 5de, en dan versnellen naar 70km/u, schakel ik zelden voor terug met mijn Seat Ibiza (1.6 Benzine, circa 75pk, waarvan ondertussen 30 ezels zijn geworden door de leeftijd ). Op 70km/u maak in in 5de 2000 tpm. Op 60km/u is dit nog een 1700-1800 tpm, dus niet direct een probleem.
Versnellen van 70km/u naar 80km/u, hetzelfde verhaal.
Bij een helling, wel terugschakelen. Maar op vlakke stukken, zelden.

Dus ik zie hier echt geen probleem in. Het acceleren in beide gevallen neemt een 2 à 4 seconden in beslag. Dit lijkt me niet overdreven lang. De motor heeft hier ook geen hoorbaar probleem mee.
JC schreef: Het is natuurlijk zeer grappig wanneer je met een Daewoo, zonder probleem een BMW 320d voorbij kan.
Zelfs met een VW Golf uit de jaren 80 is dit perfect mogelijk

door JC » 17 mei 2006, 03:48

Ik heb inderdaad ook de ervaring dat het vooral de mensen zijn die niet kunnen schakelen, diegene zijn die tegen automaten zijn. Ik heb vroeger altijd manueel gereden en op een enkele uitzondering haalde ik de verbruikswaarden uit het boekje of zelfs lager.
Wat betreft het accelereren merk ik dat ondanks mijn relatief in vergelijking iets langere tijd naar 100 km/u toch meestal sneller ben dan op papier snellere wagens.
Het is natuurlijk zeer grappig wanneer je met een Daewoo, zonder probleem een BMW 320d voorbij kan.

door Jozef » 17 mei 2006, 03:15

BBB schreef: Mag je stellen dat je enkel op basis van de toerenteller kan beslissen wanneer je moet schakelen? Mijn instructeur zegt dat ik omhoog moet schakelen bij 2600 en terug moet schakelen bij 1600.
Kan je dat zo simpel stellen, ook bij bijv. hellingen?
Dit lijkt mij een zeer goed uitgangspunt voor een moderne dieselmotor, maar het kan inderdaad nog wat verfijnd worden.

Zo kun je inderdaad die toerentallen wat verhogen op een helling en wat verlagen in een afdaling.

Ook kun je er rekening mee houden dat de motor het in een 6de versnelling bij 1600 t/min vanwege de lange overbrengingsverhouding al tamelijk moeilijk krijgt om weer op te trekken, terwijl dat bijvoorbeeld in 2de versnelling geen probleem is.
Quote: Als je kijkt naar de efficiëncy van het rijden (brandstofverbruik, accelleratie, slijtage enz), is een automaat op al die punten beter dan handgeschakeld rijden door een vaardig iemand?
Dat betwijfel ik geen ogenblik.

Ik heb altijd ondervonden dat het juist de bestuurders zijn die onzorgvuldig schakelen, welke een automaat overbodig vinden. Echt goed schakelen blijft ook voor een ervaren bestuurder concentratie vergen.

In de catalogussen zul je meestal voor een versie met automaat een iets hoger verbruik vinden, maar de verbruikscijfers voor een handbediende versie kunnen slechts door weinige bestuurders behaald worden.

Zo ook zal de opgegeven acceleratie meestal iets lager liggen voor de automaat dan voor de handbediende. Met een automaat kan evenwel om het even wie deze cijfers behalen zonder risico op voortijdige slijtage: je geeft gewoon plankgas. De cijfers voor de handbediende versie werden behaald door testrijders, waarbij er na de testen meestal niet veel meer overblijft van de koppelingsplaat. Bij normaal gebruik ga je dus veel minder gunstige acceleratietijden halen met een manuele versie.

Het rationele bezwaar tegen een automaat is de prijs. Een wagen met automaat kost aanzienlijk meer bij aankoop, en heeft een iets geringere waarde bij wederverkoop. Dat laatste komt doordat, ook al komen er niet vaak problemen voor met een automaat, eventuele herstellingen zeer duur zijn (gebeuren in een speciale stofvrije ruimte, enz.).

Het psychologische bezwaar tegen een automaat ligt bij velen in het feit dat ze zich niet kunnen voorstellen dat rijden met een automaat nog prettig kan zijn. Met de moderne automaten kan je evenwel meer dan ooit manuel tussenkomen als je dat toch al eens wenst.

Stel bijvoorbeeld dat je met een automaat optrekt naar een bepaalde snelheid, en je op dat ogenblik plots weer moet vertragen. Je laat het gaspedaal opkomen. Voor de logica van de automaat betekent zulks dat je minder sterk wil optrekken, en dus schakelt hij naar een hogere versnelling. Maar dat is juist niet wat je wenste: je wilde dat hij in die lagere versnelling bleef staan, zodat de wagen meer afgeremd wordt door de motor. Op zo een ogenblik kun je met de automaat even een hendeltje aantippen om hem te beletten op te schakelen.

Omhoog