Jozef schreef:
JC schreef: Ik ken trouwens geen auto's meer die 70 niet in 5de kunnen.
Noch de VW Bora, noch de VW Touran van mijn vrouw kan het tegen een gezond toerental, niettegenstaande ze allebei 6 versnellingen hebben. De Bora is 5 jaar oud, de Touran is 5 dagen oud. Ze zouden het kunnen tegen 70 km/h, maar in 5de is de Bora is niet meer gelukkig onder de 90 km/h, de Touran niet meer onder de 80 km/h. Je hoort het aan de motor, en ze hebben geen trekkracht meer, omdat de turbo geen effect heeft bij een dergelijk laag toerental.
Als die Touran nog maar 5 dagen oud is moet je ook niet teveel experimenteren. Er wordt gezegd dat moderne motoren niet meer moeten ingereden worden maar je kan de eerste 1000km de motor beter niet teveel en ook niet te weinig toeren laten doen.
BBB schreef: Mag je stellen dat je enkel op basis van de toerenteller kan beslissen wanneer je moet schakelen?
Ik schakel zuiver op geluid (ik heb geen toerenteller) dit is trouwens de reden waarom ik op een kasseiweg soms in een verkeerde versnelling rij (bv 45 Ã 50 km/h in 3de terwijl ik meestal vanaf 40 in 4de rij, behalve buiten de bebouwde kom). Het is wel zo dat racers enkel rekening houden met het toerental en niet met hun snelheid (professionele racers kijken zelfs enkel nog naar het LEDje dat aangeeft wanneer ze moeten schakelen en dat is geprogrammeerd door hun crew om aan te springen bij bepaalde toerentallen).
Ik heb eens ergens gelezen (ik dacht Test Aankoop, maar het kan ook deze site geweest zijn) dat je met een moderne benzinemotor voor de beste brandstofefficiëntie het best opschakelt rond de 2500 rpm en met een dieselmotor rond de 2000 rpm. Aangezien de turbocompressor van dieselwagens zelden onder de 3000 rpm aanslaat verwonder ik mij erover dat deze nog niet bij wet verboden is of ontmoedigd wordt (een turbo verbruikt meer, produceert meer roet, verkort de levensduur van de motor, en gecombineerd met directe injectie produceert de motor veel meer lawaai).
Jozef schreef: Ik heb altijd ondervonden dat het juist de bestuurders zijn die onzorgvuldig schakelen, welke een automaat overbodig vinden. Echt goed schakelen blijft ook voor een ervaren bestuurder concentratie vergen.
Ik moet geen automaat hebben rijden met een manuele versnelling houdt me beter wakker door dat beetje extra concentratie en de extra handelingen. Tel daarbij de extra adrenaline gepaardt aan het tegen de hoogst mogelijke (legale!) snelheid passeren van bv een (overzichtelijke!) rotonde en het razendsnel achter elkaar neer- en opschakelen hierop en in het interessantere bochtenwerk en je zit met een ervaring die je nooit kan beleven in een wagen met automaat.
In alle bescheidenheid wil ik erbij zeggen dat ik meestal vrij zorgvuldig schakel, in combinatie met goede dosering van het gaspedaal ik laat mijn koppeling bij het accelereren nooit slippen, schakelen bij het accelereren (ontkoppelen+gas lossen, schakelen, gas geven, koppelen) neemt slechts een fractie van een seconde in beslag, met minimaal verlies van snelheid, brandstof en koppelplaat.
Jozef schreef: De cijfers voor de handbediende versie werden behaald door testrijders, waarbij er na de testen meestal niet veel meer overblijft van de koppelingsplaat. Bij normaal gebruik ga je dus veel minder gunstige acceleratietijden halen met een manuele versie.
Daar ga ik niet mee accoord: als je je koppeling laat slippen haal je nooit degelijke acceleratiecijfers. Om een maximale versnelling uit een wagen met manuele versnellingen te halen is het zeker geen kwestie van domweg 'planché' te geven en tussendoor af en toe te schakelen. Je moet op exacte toerentallen schakelen en met zo weinig mogelijk slippen van de koppeling. Ook betekent elke milliseconde die je ontkoppeld doorbrengt tijd en snelheidsverlies, het is dus ook zaak om zo snel mogelijk te schakelen. Om fantastische acceleraties te behalen heb je dus nauwkerige doseringen nodig van koppeling en gaspedaal.
Jozef schreef: Het rationele bezwaar tegen een automaat is de prijs. Een wagen met automaat kost aanzienlijk meer bij aankoop, en heeft een iets geringere waarde bij wederverkoop. Dat laatste komt doordat, ook al komen er niet vaak problemen voor met een automaat, eventuele herstellingen zeer duur zijn (gebeuren in een speciale stofvrije ruimte, enz.).
Het psychologische bezwaar tegen een automaat ligt bij velen in het feit dat ze zich niet kunnen voorstellen dat rijden met een automaat nog prettig kan zijn. Met de moderne automaten kan je evenwel meer dan ooit manuel tussenkomen als je dat toch al eens wenst.
Nog een bezwaar tegen automatische versnellingen is dat ze door de wetgever als minderwaardig wordt beschouwd: met een rijbewijs met vermelding 'automatisch' mag je niet rijden met een manuele versnelling, omgekeerd mag wel.
Voor de geinteresseerden, met de 15 jaar oude Opel Kadett 1400cc waarmee ik nu rij schakel ik, afhankelijk van de situatie, meestal rond volgende snelheden
Bij gezapige acceleratie:
0-?km/h -> 1ste
?-25km/h -> 2de
25-40km/h -> 3de
40-60km/h -> 4de
+60km/h -> 5de
Bij maximale acceleratie:
0-?km/h -> 1ste
?-30km/h -> 2de
30-50km/h -> 3de
50-75km/h -> 4de
+75km/h -> 5de
[quote] Jozef schreef: [quote] JC schreef: Ik ken trouwens geen auto's meer die 70 niet in 5de kunnen. [/quote]
Noch de VW Bora, noch de VW Touran van mijn vrouw kan het tegen een gezond toerental, niettegenstaande ze allebei 6 versnellingen hebben. De Bora is 5 jaar oud, de Touran is 5 dagen oud. Ze zouden het kunnen tegen 70 km/h, maar in 5de is de Bora is niet meer gelukkig onder de 90 km/h, de Touran niet meer onder de 80 km/h. Je hoort het aan de motor, en ze hebben geen trekkracht meer, omdat de turbo geen effect heeft bij een dergelijk laag toerental. [/quote]
Als die Touran nog maar 5 dagen oud is moet je ook niet teveel experimenteren. Er wordt gezegd dat moderne motoren niet meer moeten ingereden worden maar je kan de eerste 1000km de motor beter niet teveel en ook niet te weinig toeren laten doen.
[quote] BBB schreef: Mag je stellen dat je enkel op basis van de toerenteller kan beslissen wanneer je moet schakelen? [/quote]
Ik schakel zuiver op geluid (ik heb geen toerenteller) dit is trouwens de reden waarom ik op een kasseiweg soms in een verkeerde versnelling rij (bv 45 Ã 50 km/h in 3de terwijl ik meestal vanaf 40 in 4de rij, behalve buiten de bebouwde kom). Het is wel zo dat racers enkel rekening houden met het toerental en niet met hun snelheid (professionele racers kijken zelfs enkel nog naar het LEDje dat aangeeft wanneer ze moeten schakelen en dat is geprogrammeerd door hun crew om aan te springen bij bepaalde toerentallen).
Ik heb eens ergens gelezen (ik dacht Test Aankoop, maar het kan ook deze site geweest zijn) dat je met een moderne benzinemotor voor de beste brandstofefficiëntie het best opschakelt rond de 2500 rpm en met een dieselmotor rond de 2000 rpm. Aangezien de turbocompressor van dieselwagens zelden onder de 3000 rpm aanslaat verwonder ik mij erover dat deze nog niet bij wet verboden is of ontmoedigd wordt (een turbo verbruikt meer, produceert meer roet, verkort de levensduur van de motor, en gecombineerd met directe injectie produceert de motor veel meer lawaai).
[quote] Jozef schreef: Ik heb altijd ondervonden dat het juist de bestuurders zijn die onzorgvuldig schakelen, welke een automaat overbodig vinden. Echt goed schakelen blijft ook voor een ervaren bestuurder concentratie vergen. [/quote]
Ik moet geen automaat hebben rijden met een manuele versnelling houdt me beter wakker door dat beetje extra concentratie en de extra handelingen. Tel daarbij de extra adrenaline gepaardt aan het tegen de hoogst mogelijke (legale!) snelheid passeren van bv een (overzichtelijke!) rotonde en het razendsnel achter elkaar neer- en opschakelen hierop en in het interessantere bochtenwerk en je zit met een ervaring die je nooit kan beleven in een wagen met automaat.
In alle bescheidenheid wil ik erbij zeggen dat ik meestal vrij zorgvuldig schakel, in combinatie met goede dosering van het gaspedaal ik laat mijn koppeling bij het accelereren nooit slippen, schakelen bij het accelereren (ontkoppelen+gas lossen, schakelen, gas geven, koppelen) neemt slechts een fractie van een seconde in beslag, met minimaal verlies van snelheid, brandstof en koppelplaat.
[quote] Jozef schreef: De cijfers voor de handbediende versie werden behaald door testrijders, waarbij er na de testen meestal niet veel meer overblijft van de koppelingsplaat. Bij normaal gebruik ga je dus veel minder gunstige acceleratietijden halen met een manuele versie. [/quote]
Daar ga ik niet mee accoord: als je je koppeling laat slippen haal je nooit degelijke acceleratiecijfers. Om een maximale versnelling uit een wagen met manuele versnellingen te halen is het zeker geen kwestie van domweg 'planché' te geven en tussendoor af en toe te schakelen. Je moet op exacte toerentallen schakelen en met zo weinig mogelijk slippen van de koppeling. Ook betekent elke milliseconde die je ontkoppeld doorbrengt tijd en snelheidsverlies, het is dus ook zaak om zo snel mogelijk te schakelen. Om fantastische acceleraties te behalen heb je dus nauwkerige doseringen nodig van koppeling en gaspedaal.
[quote] Jozef schreef: Het rationele bezwaar tegen een automaat is de prijs. Een wagen met automaat kost aanzienlijk meer bij aankoop, en heeft een iets geringere waarde bij wederverkoop. Dat laatste komt doordat, ook al komen er niet vaak problemen voor met een automaat, eventuele herstellingen zeer duur zijn (gebeuren in een speciale stofvrije ruimte, enz.).
Het psychologische bezwaar tegen een automaat ligt bij velen in het feit dat ze zich niet kunnen voorstellen dat rijden met een automaat nog prettig kan zijn. Met de moderne automaten kan je evenwel meer dan ooit manuel tussenkomen als je dat toch al eens wenst. [/quote]
Nog een bezwaar tegen automatische versnellingen is dat ze door de wetgever als minderwaardig wordt beschouwd: met een rijbewijs met vermelding 'automatisch' mag je niet rijden met een manuele versnelling, omgekeerd mag wel.
Voor de geinteresseerden, met de 15 jaar oude Opel Kadett 1400cc waarmee ik nu rij schakel ik, afhankelijk van de situatie, meestal rond volgende snelheden
Bij gezapige acceleratie:
0-?km/h -> 1ste
?-25km/h -> 2de
25-40km/h -> 3de
40-60km/h -> 4de
+60km/h -> 5de
Bij maximale acceleratie:
0-?km/h -> 1ste
?-30km/h -> 2de
30-50km/h -> 3de
50-75km/h -> 4de
+75km/h -> 5de