Jan Spooren schreef: ↑03 sep 2021, 23:42
Begrijp ik dat dus de juiste manier is om te op de gewone rijstrook te rijden en dan op het ogenblik dat de busstrook opgeheven wordt de richtingaanwijzer op te zetten en te hopen dat je wordt ingelaten?
Inderdaad ...
OK, dus de correcte manier is dus om daar inderdaad niet al voor te sorteren op de busstrook, wat (vervelend genoeg) vrijwel iedereen doet, maar om op de gewone rijstrook te blijven en te proberen alsnog op de rechter rijstrook te geraken na de lichten, om op die manier rechts af te kunnen slaan naar de Bisschoppenhoflaan.
Ja
Dat het niet "werkt" kan ik me ook wel voorstellen, maar het is hoe het moet
Je krijgt dit als ambtenaren en politici die dit bij elkaar klutsen, de wegcode duidelijk ook niet meer snappen ...
En als wie aan de wegcode sleutelt, de gevolgen op de weg niet inziet.
Niemand (buiten bus en nog wat toegelaten verkeer) mag daar op die busstrook rijden ...
Mocht ook niet voor de aanpassing naar de vage "in de onmiddellijke nabijheid" - toen mocht het om van richting te veranderen aan volgende kruispunt, wat kant Deurne niet kan naar rechts, da's pas aan het daaropvolgende kruispunt
Waarom men daar geen afslagpijl heeft geschilderd op de rechter rijstrook van de lichten van de Bisschoppenhoflaan is me een raadsel.
Alle "bussen" die rechtdoor willen, moeten dan naar de linkse van de 2 rechtse rijstroken opschuiven
Dan wordt de chaos nog groter
Mijn redenering was als volgt: art. 72.5 geeft expliciet aan dat een busstrook maar een busstrook is als zowel de wegmarkering er is, als het bord F17.
F17 en de TWEE wegmarkeringen (strepen én "BUS")
Het bord F13 geeft een andere bestemming weer aan de rijstroken dan de busstrook.
F13 kondigt dat aan ...
F13. Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.
Bepalingen van F13 , bvb inzake inhalen, gelden ook maar vanaf wanneer je het bord opvolgt.
Niet noodzakelijk van waar het staat ...
Wie rondrijdt, is doorgaans al geconditioneerd door standaard foute plaatsing van verkeersborden
Vaak staat een F13 er ofwel niet, ofwel vlak waar de voorsorteringspijlen staan, ofwel pas waar er al méters eerder voorsorteringspijlen staan ... terwijl F13 dus een aankondiging daarvan hoort te zijn
Vanaf het bord F13 is de busstrook dus geen busstrook meer, want er staat een F13 en niet een F17.
Voorbij de F13 voldoet die rijstrook nog steeds aan de voorwaarden van een voorbehouden rijstrook
F17 staat er, en nergens is bepaald dat een F13 de F17 opheft
Wegmarkeringen (brede strepen en BUS) zijn er
Dat blijft een voorbehouden rijstrook, en er is wettelijk geen basis om er wat anders van te maken
Ik weet niet hoe de politie of de politierechtbank dat interpreteert. Kennelijk niet zo, dus?
Je mag er donder op zeggen dat die "aankondigt" tegen je gebruikt zal worden.
Ook de "geest van de wet" heb je tegen:
De aanpassing werd gedaan om ander (afslaand) verkeer zo lang mogelijk wég te houden van de bus-rijstrook, zodat die leeg blijft ... voor de meestal zeer zeldzame bussen.
Om even terug te komen op het rij-examen van mijn dochter: ze moet dus (ongeacht de wat andere weggebruikers doen) de weg blijven volgen tot het veranderen van de wegmarkering en dan pinken om in de aanschuivende file op de busstrook in te voegen?
Inbreuken door andere weggebruikers geven geen vrijgeleide om hetzelfde te doen
(en niet louter op het rij-examen)
Ze mag bvb ook niet sneller rijden dan toegelaten "omdat iedereen dat doet" ...