AnneliesA schreef: ↑27 okt 2020, 17:35
ik laat de koppeling tot aangrijpingspunt komen en geef dan wat gas bij.
Als je dat effectief zo doet, is het steeds hangen of wurgen ...
Je zit dan steeds op punt dat je auto het of haalt ... of niet, en stilvalt.
Vandaar dat je daar last mee hebt.
Je geeft eerst (bij begin opleiding) een beetje gas bij zodat de motor iets sneller draait dan stationair toerental, en laat dan koppeling opkomen tot aangrijpingspunt.
(beide handelingen apart zodat je ze leert controleren: niet teveel gas, koppeling niet te snel laten opkomen, ...)
Net omgekeerd van wat je nu doet dus ...
Na verloop van tijd leer je om beide handelingen tegelijk te doen, zodat wanneer je aan aangrijpingspunt vd koppeling komt, je motor ook al iets sneller draait (en dus meer trekkracht heeft).
Als je daar bent, balanceer je nog iets meer gas met koppeling verder laten opkomen
(en eventueel de handrem lossen - gradueel, niet ineens
boenk naar beneden duwen)
Eens koppeling volledig losgelaten, geeft je dan gas bij om echt te versnellen.
Hij vond ook dat ik niet op elke helling de handrem moest gebruiken (koppeling laten kopen terwijl ik op de rem sta en dan voet snel op het gaspedaal brengen leek hem een betere optie). Heeft iemand hier wat advies bij?
Old school hier, maar handrem is de betere optie
Dan moet je ook niet -
automatic style- de godganse tijd dat je bvb voor een verkeerslicht staat, op je rem zitten duwen.
Steil bergop werkt snel van rem-naar-gas ook niet meer ...
Anderzijds, om op een lichte helling herhaaldelijk slechts even te stoppen (file bvb) is telkens de handrem gaan gebruiken er ook weer wat over
Uitleg examinator komt echter ook niet uit de lucht vallen:
Voor lichte helling, is telkens de handrem er dus wat over.
Steeds meer auto's hebben een "hill hold" functie - kijk in instructieboekje
Die lost de rem dan maar met enige vertraging als je de rem lost en de koppeling ook ingeduwd is.
Effect: je hebt even tijd om je voet van rem naar gas te verzetten, terwijl de rem toch nog even blijft remmen.
(Heeft jaren geduurd voor ik wist dat mijn vorige auto dat ook had ... timing zat net juist met de mijne, en dan merk je niks.)
Eén stapje verder is de automatische (en elektrische) handrem in ook weer steeds meer auto's
Je trekt die wel op, met een klein schakelaartje ipv grote hendel, maar die lost zichzelf eens je auto vooruit wil ...
Ik vroeg me ook af of iemand tips heeft om te zorgen dat ik bij mijn herkansing niet pieker over vertrekken op een helling.
Techniek wat aanpassen, en oefenen tot je het foutloos kan.