door bert.covens » 12 dec 2009, 15:54
Artikel 40.3.2: een schoolvoorbeeld hiervan vind je bvb in het oude (nog niet heraangelegde stuk) van de Leien in Antwerpen. Als er inderdaad een halteplaats ligt voor lijnbussen (in 't simpel Nederlands) (MIVB, TEC, DE LIJN) of trams bvb, en er is GEEN vluchtheuvel, (ziet eruit als een soort verhoogd stukje trottoir waarop reizigers veilig kunnen instappen/uitstappen), en jij rijdt met je auto langsheen de kant waar de reizigers moeten instappen/uitstappen, dan moet je die voetganger voorrang verlenen. Concreet: ofwel wil een reiziger van op het troittoir die tram of die lijnbus opstappen, dan moet jij met je auto die reiziger de kans laten om veilig dat voertuig te bereiken en op te stappen. Of omgekeerd: een reiziger wil afstappen van die lijnbus of tram aan die halte, dan moet jij met je auto die reiziger de kans laten om veilig het trottoir te bereiken. Dus: voorrang verlenen, indien nodig stoppen. Moet die reiziger in dat geval het fietspad dwarsen vooraleer hij het trottoir (of omgekeerd de lijnbus/tram) bereikt, dan moeten mi zelfs fietsers/brommers ook stoppen en die reiziger voorrang verlenen (veilig instappen/uitstappen garanderen). Is er wel een vluchtheuvel, dan geldt die regel niet. Dan hebben de reizigers immers die vluchtheuvel om comfortabel uit te stappen vooraleer de rijbaan over te steken. (of omgekeerd: een comfortabel plaatsje om te wachten tot hun tram/lijnbus aankomt. Snap je 't nu?
Artikel 40.3.2: een schoolvoorbeeld hiervan vind je bvb in het oude (nog niet heraangelegde stuk) van de Leien in Antwerpen. Als er inderdaad een halteplaats ligt voor lijnbussen (in 't simpel Nederlands) (MIVB, TEC, DE LIJN) of trams bvb, en er is GEEN vluchtheuvel, (ziet eruit als een soort verhoogd stukje trottoir waarop reizigers veilig kunnen instappen/uitstappen), en jij rijdt met je auto langsheen de kant waar de reizigers moeten instappen/uitstappen, dan moet je die voetganger voorrang verlenen. Concreet: ofwel wil een reiziger van op het troittoir die tram of die lijnbus opstappen, dan moet jij met je auto die reiziger de kans laten om veilig dat voertuig te bereiken en op te stappen. Of omgekeerd: een reiziger wil afstappen van die lijnbus of tram aan die halte, dan moet jij met je auto die reiziger de kans laten om veilig het trottoir te bereiken. Dus: voorrang verlenen, indien nodig stoppen. Moet die reiziger in dat geval het fietspad dwarsen vooraleer hij het trottoir (of omgekeerd de lijnbus/tram) bereikt, dan moeten mi zelfs fietsers/brommers ook stoppen en die reiziger voorrang verlenen (veilig instappen/uitstappen garanderen). Is er wel een vluchtheuvel, dan geldt die regel niet. Dan hebben de reizigers immers die vluchtheuvel om comfortabel uit te stappen vooraleer de rijbaan over te steken. (of omgekeerd: een comfortabel plaatsje om te wachten tot hun tram/lijnbus aankomt. Snap je 't nu?