door Inazuma » 11 mar 2020, 09:08
Thinwhiteduke schreef: 11 mar 2020, 06:03
Dan bemerkt ik dat net voor de rotonde op het fietspad 2 haaientanden staan, dus ga ik er nu vannuit dat die fietser eigenlijk moest stoppen??
Deze ?
https://goo.gl/maps/wWaYnfxfCyeoprK7A
Haaientanden staan normaal bij het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) en die betekent voorrang verlenen
Niet noodzakelijk stoppen
Het is logisch dat er voor een rotonde ook B1 en haaientanden staan voor het fietspad:
De (brom)fietser moet -net als automobilisten ea- ook voorrang verlenen aan het rondrijdende verkeer op de rotonde.
(Brom)fietser kan echter zonder bestuurders op de rijbaan te hinderen, ineens het rondgaande fietspad oprijden als hij geen voorrang moet geven aan fietsers daar, en daar vervolgens voorrang hebben wanneer jij de rotonde wenst te verlaten
Eens de (brom)fietser mee op de rotonde rondrijdt, heeft die dus voorrang op verkeer dat afslaat om de rotonde te verlaten.
Normaal ...
Want Vlaamse overheid is volop bezig om fietsers die "nabij" een rotonde rondrijden , aan elke aansluiting voorrang te laten verlenen aan bestuurders op de rijbaan, met een massa kleine bordjes B1 voor de fietsers.
Die "nabij" kan gaan van meters, tot paar decimeter
Typisch is dat de B1 / haaientanden voor verkeer op de rijbaan, tussen "fietspad" en de rotonde aangebracht worden, waardoor het "rondgaand fietspad" dus buiten de rotonde gelegd wordt
Het fietspad wordt daar doorgaans ook telkens onderbroken waar het een rijbaan dwarst, door een (onwettige) vierkante stippelmarkering , of niets.
[quote=Thinwhiteduke post_id=113962 time=1583903035 user_id=7816]
Dan bemerkt ik dat net voor de rotonde op het fietspad 2 haaientanden staan, dus ga ik er nu vannuit dat die fietser eigenlijk moest stoppen??[/quote]
Deze ?
https://goo.gl/maps/wWaYnfxfCyeoprK7A
Haaientanden staan normaal bij het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) en die betekent voorrang verlenen
Niet noodzakelijk stoppen
Het is logisch dat er voor een rotonde ook B1 en haaientanden staan voor het fietspad:
De (brom)fietser moet -net als automobilisten ea- ook voorrang verlenen aan het rondrijdende verkeer op de rotonde.
(Brom)fietser kan echter zonder bestuurders op de rijbaan te hinderen, ineens het rondgaande fietspad oprijden als hij geen voorrang moet geven aan fietsers daar, en daar vervolgens voorrang hebben wanneer jij de rotonde wenst te verlaten
Eens de (brom)fietser mee op de rotonde rondrijdt, heeft die dus voorrang op verkeer dat afslaat om de rotonde te verlaten.
[size=85]Normaal ...
Want Vlaamse overheid is volop bezig om fietsers die "nabij" een rotonde rondrijden , aan elke aansluiting voorrang te laten verlenen aan bestuurders op de rijbaan, met een massa kleine bordjes B1 voor de fietsers.
Die "nabij" kan gaan van meters, tot paar decimeter
Typisch is dat de B1 / haaientanden voor verkeer op de rijbaan, tussen "fietspad" en de rotonde aangebracht worden, waardoor het "rondgaand fietspad" dus buiten de rotonde gelegd wordt
Het fietspad wordt daar doorgaans ook telkens onderbroken waar het een rijbaan dwarst, door een (onwettige) vierkante stippelmarkering , of niets.[/size]