Fikri01 schreef: ↑17 feb 2020, 16:45
1. Bij bochten schakel ik altijd terug naar de 2de versnelling, maar ik neem bochten in het algemeen altijd met mijn voet op de koppeling.
Foute instelling & rijtechniek
Versnelling dient aangepast te zijn aan je snelheid
Snelheid is aangepast aan de omstandigheden
"altijd in 2de" is dus een foute mindset om mee te beginnen
Koppelen voor de bocht
Timen dat je de koppeling weer helemaal losgelaten hebt net voor je de bocht in stuurt
Iets vroeger mee beginnen dus
Als je in 1e vertrekt, kan je vaak niet anders dan schakelen om je motor niet in hoge toeren te jagen
In de andere gevallen, te vermijden.
Kijken ze naar dit extreem
Als je zo rijdt, gaat er bijna gegarandeerd een aanmerking over komen.
Vermijdbare opmerkingen kan je best .... vermijden
Stapel je er teveel op, kan dat als gevolg hebben dat je niet slaagt .
2. Bij het vertragen druk ik ook soms de koppeling onnodig in
Foute remtechniek is 1 van de meest voorkomende redenen om niet te slagen.
ik doe dit als ik het gevoel heb dat de voertuig voor mij zou kunnen stoppen.
Hoe zou de koppeling indrukken daarbij helpen ?
Je gaat hierdoor nog veel minder afremmen, dan wanneer je verder op de motor zou remmen
(dit is door gewoon verder
geen gas te geven) ...
Dit doe ik zodat ik niet stilval, ik doe het niet altijd maar wel vaak. Is dit een fout?
Als je de koppeling induwt omdat je motor anders stilvalt, is dat toch niet onnodig ?
Kan echter wel zijn dat je nog in een wat te hoge versnelling zit ...
3. Bij parkeren in de S links/rechts, is het verboden om droog te sturen. Ik heb gehoord dat dit een fout is omdat het schade aanbrengt aan de auto, is dit zo?
Het is sletig voor de banden en alle gewrichtspunten van je stuurinrichting.
Je merkt het alleen niet meer met overbekrachtigde servo-sturen van tegenwoordig.
Laat je begeleider eens droogsturen, en ga naast een voorwiel staan ...
Eigenlijk overbodig op de ruimte die je tijdens examen krijgt om te parkeren.
4. Ik heb zeer veel horror-verhalen gehoord over Kontich, dat ze zeer extreem beoordelen daar, en dat ik heb beter in Assen zou moeten doen.
In omgeving Asse vertellen ze ongetwijfeld hetzelfde verhaal ...
(Assen is een race-circuit BTW
)
Je moet overal kunnen rijden, maar doe best je examen in een gekende omgeving ...