Helaas typisch voorbeeld van onverantwoord, gevaarlijk wegwanbeheer door de overheid
Je gaat wel vaker "fietspaden" tegenkomen die als "oversteekplaats" gesignaleerd zijn - én omgekeerd
Het is in elk geval stevig fout ...
Hier liggen er zo 3 op 25m afstand bij elkaar ...
https://goo.gl/maps/hU8iE9yy3omixvM66
Kruispunt met voorrang van rechts, geen verkeersborden ivm voorrang:
Het is om te beginnen wettelijk niet voorzien dat fietspadmarkering (per definitie een langsmarkering) als dwarsmarkering gebruikt wordt.
Tenzij in welbepaalde situaties, waarin er dan ook voorrangsborden staan:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 4-hs3art18
Alle 3 de Gewesten raden dan ook af om fietspadmarkering door te trekken op kruispunt met voorrang van rechts ...
Hier gaat een lokale knoeier daar eens van af wijken ...
Het doorlopend fietspad op Reepkenslei is dan weer niet als zodanig herkenbaar vanuit het pad noch de Kruisschanslei.
(de kleur heeft geen enkele betekenis)
Links een weg , Kruisschanslei, met rijbaan (en 2 fietspaden er van/naar)
Vanuit Kruisschanslei ligt de fietspadmarkering pas op de rijbaan waaraan , tegenover verkeer van rechts, door de fietser eerst voorrang verleend dient te worden
Rechts een pad dat verder loopt in een fietspad dwars over de rijbaan van de weg waaraan weggebruikers vanuit dat pad ook eerst voorrang dienen te verlenen.
De fietspadmarkering ligt ook hier dus pas op de rijbaan waaraan voorrang verleend dient te worden
In een situatie met een richtingsverandering (door een automobilist) over een doorlopend fietspad heen, heeft het Hof van Cassatie geoordeeld dat de richtingsverandering hier de voorrang bepaalt, en niet de voorrang op fietspad (Art 12.4bis)
Als dat in deze situaties ook doorgetrokken wordt, moeten fietsers die afslaan dus normaal voorrang verlenen .
Anders gezegd, de voorrangsplicht tov een fietser op deze "fietspaden" ontstaat pas nadat de fietser ... de voorrangsregels zelf eerst negeert
(met 1 uitzondering: normale voorrang van rechts vanuit Kruisschanslei)
Deze verkeerssituatie is dan ook totaal onverantwoord knoeiwerk ...
Gevaarlijk ook, want bij mijn weten zelfs een schoolroute naar De Schans
Als rechter veroordeelde ik hier standaard de wegbeheerder ipv de weggebruikers, wegens het door nalatigheid, aktief misleiden van alle betrokken weggebruikers.
Over wie hier voorrang heeft, ga ik zelfs geen uitspraak doen.
Helaas typisch voorbeeld van onverantwoord, gevaarlijk wegwanbeheer door de overheid
Je gaat wel vaker "fietspaden" tegenkomen die als "oversteekplaats" gesignaleerd zijn - én omgekeerd :!:
Het is in elk geval stevig fout ...
Hier liggen er zo 3 op 25m afstand bij elkaar ... :roll:
https://goo.gl/maps/hU8iE9yy3omixvM66
Kruispunt met voorrang van rechts, geen verkeersborden ivm voorrang:
Het is om te beginnen wettelijk niet voorzien dat fietspadmarkering (per definitie een langsmarkering) als dwarsmarkering gebruikt wordt.
Tenzij in welbepaalde situaties, waarin er dan ook voorrangsborden staan:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/874-hs3art18
[u] Alle 3 de Gewesten raden dan ook af om fietspadmarkering door te trekken op kruispunt met voorrang van rechts[/u] ...
Hier gaat een lokale knoeier daar eens van af wijken ...
Het doorlopend fietspad op Reepkenslei is dan weer niet als zodanig herkenbaar vanuit het pad noch de Kruisschanslei.
(de kleur heeft geen enkele betekenis)
Links een weg , Kruisschanslei, met rijbaan (en 2 fietspaden er van/naar)
Vanuit Kruisschanslei ligt de fietspadmarkering pas op de rijbaan waaraan , tegenover verkeer van rechts, door de fietser eerst voorrang verleend dient te worden
Rechts een pad dat verder loopt in een fietspad dwars over de rijbaan van de weg waaraan weggebruikers vanuit dat pad ook eerst voorrang dienen te verlenen.
De fietspadmarkering ligt ook hier dus pas op de rijbaan waaraan voorrang verleend dient te worden :!:
In een situatie met een richtingsverandering (door een automobilist) over een doorlopend fietspad heen, heeft het Hof van Cassatie geoordeeld dat de richtingsverandering hier de voorrang bepaalt, en niet de voorrang op fietspad (Art 12.4bis)
Als dat in deze situaties ook doorgetrokken wordt, moeten fietsers die afslaan dus normaal voorrang verlenen .
Anders gezegd, de voorrangsplicht tov een fietser op deze "fietspaden" ontstaat pas nadat de fietser ... de voorrangsregels zelf eerst negeert :!:
(met 1 uitzondering: normale voorrang van rechts vanuit Kruisschanslei)
Deze verkeerssituatie is dan ook totaal onverantwoord knoeiwerk ...
Gevaarlijk ook, want bij mijn weten zelfs een schoolroute naar De Schans
Als rechter veroordeelde ik hier standaard de wegbeheerder ipv de weggebruikers, wegens het door nalatigheid, aktief misleiden van alle betrokken weggebruikers.
Over wie hier voorrang heeft, ga ik zelfs geen uitspraak doen.