Oei, dat parkeren lijkt een beetje chaotisch geworden te zijn...
Schwarzkopf schreef: ↑10 jul 2019, 18:38
Meer specifiek zou ik graag een vast referentiepunt hebben om te weten wanneer ik de banden terug recht moet zetten (om even recht achteruit te rijden alvorens terug te draaien)
Niks even recht achteruit rijden. Als dat nodig is, stond je veel te ver naar links ten opzichte van de wagen achter dewelke je wil parkeren.
in een situatie waarbij er achter de wagen zeer veel ruimte is.
Hoeveel ruimte is er? 100 meter? Dan kan je beter gewoon vooruit rijdend achter die wagen gaan parkeren.
Gewoonlijk baseer ik mij op de auto waarvoor ik inparkeer (die dan in mijn linkerbuitenspiegel opdoemt) maar als er geen auto staat valt dat referentiepunt weg...
Vandaag staat er een kleine auto van amper 1,50 m breed met zijn rechterwielen bijna tegen de boordstenen. Morgen staat er een grote auto van bijna 2 meter breed met zijn rechterwielen een slordige 50 cm van de boordstenen. Totaal verschil: ongeveer 1 meter! Vergeet dat referentiepunt dus al maar.
Ik weet dat je volgens een hoek van 45 garden moet inparkeren maar dat is me iets te abstract om het manoeuver steeds perfect uit te voeren.
45°, dat is het midden van een rechte hoek. Teken een vierkant en daarin een diagonaal van één hoek naar de tegenoverliggende hoek: dat is 45°. Ga een kamer binnen die 4 m lang en 4 m breed is en ga van één hoek naar de tegenoverliggende hoek: dat is 45°.
Je hoeft die hoek niet te gaan opmeten met een gradenboog hoor, zo perfect moet het niet zijn.
- Stop zodanig naast de wagen achter dewelke je wil parkeren, dat het midden van je rechter achterwiel zich ter hoogte van de achterkant van die wagen bevindt.
- Stuurwiel volledig naar rechts draaien en achteruit rijden tot de auto in een hoek van 45° staat.
- Stuurwiel volleldig naar links draaien en achteruit rijden tot de auto evenwijdig met de as van de rijbaan staat. Daarbij opletten dat je rechter voorkant de linker achterkant van de wagen vóór jou niet raakt.
Nog een beetje vooruit rijden ter afronding, en klaar is kees.
Oei, dat parkeren lijkt een beetje chaotisch geworden te zijn... :D
[quote=Schwarzkopf post_id=111497 time=1562776736 user_id=7304]
Meer specifiek zou ik graag een vast referentiepunt hebben om te weten wanneer ik de banden terug recht moet zetten (om even recht achteruit te rijden alvorens terug te draaien)
[/quote]
Niks even recht achteruit rijden. Als dat nodig is, stond je veel te ver naar links ten opzichte van de wagen achter dewelke je wil parkeren.
[quote]
in een situatie waarbij er achter de wagen zeer veel ruimte is.
[/quote]
Hoeveel ruimte is er? 100 meter? Dan kan je beter gewoon vooruit rijdend achter die wagen gaan parkeren.
[quote]
Gewoonlijk baseer ik mij op de auto waarvoor ik inparkeer (die dan in mijn linkerbuitenspiegel opdoemt) maar als er geen auto staat valt dat referentiepunt weg...
[/quote]
Vandaag staat er een kleine auto van amper 1,50 m breed met zijn rechterwielen bijna tegen de boordstenen. Morgen staat er een grote auto van bijna 2 meter breed met zijn rechterwielen een slordige 50 cm van de boordstenen. Totaal verschil: ongeveer 1 meter! Vergeet dat referentiepunt dus al maar.
[quote]
Ik weet dat je volgens een hoek van 45 garden moet inparkeren maar dat is me iets te abstract om het manoeuver steeds perfect uit te voeren.
[/quote]
45°, dat is het midden van een rechte hoek. Teken een vierkant en daarin een diagonaal van één hoek naar de tegenoverliggende hoek: dat is 45°. Ga een kamer binnen die 4 m lang en 4 m breed is en ga van één hoek naar de tegenoverliggende hoek: dat is 45°.
Je hoeft die hoek niet te gaan opmeten met een gradenboog hoor, zo perfect moet het niet zijn.
[list=1]
[*] Stop zodanig naast de wagen achter dewelke je wil parkeren, dat het midden van je rechter achterwiel zich ter hoogte van de achterkant van die wagen bevindt.
[*] Stuurwiel volledig naar rechts draaien en achteruit rijden tot de auto in een hoek van 45° staat.
[*] Stuurwiel volleldig naar links draaien en achteruit rijden tot de auto evenwijdig met de as van de rijbaan staat. Daarbij opletten dat je rechter voorkant de linker achterkant van de wagen vóór jou niet raakt.
[/list]
Nog een beetje vooruit rijden ter afronding, en klaar is kees.