Even voorstellen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Even voorstellen

door martine » 15 nov 2005, 12:21

Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik dan ,zoals beloofd, terug en heb goed (althans voor mezelf) nieuws!
Jozef, ik heb je raad opgevolgd en stap meer en meer in mijn autootje zonder dat het als een verplichting aanvoelt en ik MOET rijden. Het opwindende gevoel van vrijheid is terug. Dat is wat ik me bij autorijden altijd heb voorgesteld en wat het voor mij zou moeten zijn. Ik heb me de laatste weken ook nogal intensief toegelegd in het oefenenen van de manoevres en dat heeft ook veel positiefs teweeggebracht. Doordat je je wagen door die oefeningen steeds beter leert kennen geeft dit ook een positief effect op het rijden zelf. Doordat je je beperkingen beter en juister leert in te schatten rij je precies "ongeremder"als ik het zo mag uitdrukken
Maar ik heb nog een technisch probleemke waar ik nog altijd niet zeker van ben dat ik het correct uitvoer. Ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven: ik rij in derde en wil afslaan om bijv. de straat in te slaan waar ik woon. Wat doe ik meestal: ik laat mijn gas een beetje los en schakel terug naar tweede, zo bijna vlak voor ik wil afslaan.Koppeling is ook niet meer ingedrukt en dan neem ik de bocht zelf zonder nog een enkele pedaal aan te raken,als je snapt wat ik bedoel.En als ik dan voor zo'n 2/3 door de bocht heen ben geef ik gewoon een beetje gas bij.Doordat mijn snelheid meestal zo voldoende is om af te draaien moet ik maar heel zelden gebruik maken van mijn rem en over dat punt lopen de meningen nogal wat uiteen. Sommigen vinden het beter om toch lichtjes je remmen te gebruiken, zodat degene die achter je rijdt duidelijk aanwijzigingen krijgt dat je aan het vertragen bent. En ergens vind ik wel dat ze een punt hebben. maar ik wil me zodanig oefenen op het "remmen op de motor" dat ik soms wel eens vergeet dat ik wel degelijk een "echte" rem heb!Remmen op de motor kan je trouwens zeker niet altijd toepassen en met de weinige rijervaring die ik al heb moet ik toch vaak vaststellen dat vele andere chauffeurs dit héél weinig toepassen. Meestal is het rijden "vollen bak" tot op de hoek en dan hard op de rem gaan staan.
Ik weet zeker dat ik van jullie een klaar en duidelijk antwoord zal krijgen als mijn vraag dat tenminste ook zo is
Martine ,die niet blond is (=voor Jozef wegens het mooie liedje!)

door lieken » 15 nov 2005, 11:56

Benny Stinkens schreef:
lieken schreef: Het is te zeggen...mijn koppeling is ingedrukt tot ik net in de bocht ben en dan los ik hem...en geef ik gas bij...ik moet zeggen dat het moeilijk is te vertellen hoe je dat doet want eigenlijk is dat een automatisme geworden. Maar in de bocht zelf is de koppeling dus niet ingedrukt...
Dan ben je nog verkeerd bezig.
Je moet terugschakelen voor je de bocht neemt van 3de naar 2de en je koppeling omhoog laten en niet meer indrukken.
Dat bedoelde ik dus...alleen kan ik het niet goed uitleggen...

door Benny Stinkens » 15 nov 2005, 11:52

lieken schreef: Het is te zeggen...mijn koppeling is ingedrukt tot ik net in de bocht ben en dan los ik hem...en geef ik gas bij...ik moet zeggen dat het moeilijk is te vertellen hoe je dat doet want eigenlijk is dat een automatisme geworden. Maar in de bocht zelf is de koppeling dus niet ingedrukt...
Dan ben je nog verkeerd bezig.
Je moet terugschakelen voor je de bocht neemt van 3de naar 2de en je koppeling omhoog laten en niet meer indrukken.

door GRO » 15 nov 2005, 11:47

Benny schreef: Dus het beste is dat je even voor de afslag een beetje remt.
1) om snelheid te minderen
2) stoplichten waarschuwen je achtersliggers.

Maar dan moet je dus in 2de rijden zonder je koppeling ingedrukt te houden.
Ik denk ook dat dit de juiste methode is.

door lieken » 15 nov 2005, 11:46

Het is te zeggen...mijn koppeling is ingedrukt tot ik net in de bocht ben en dan los ik hem...en geef ik gas bij...ik moet zeggen dat het moeilijk is te vertellen hoe je dat doet want eigenlijk is dat een automatisme geworden. Maar in de bocht zelf is de koppeling dus niet ingedrukt...

door Benny Stinkens » 15 nov 2005, 11:36

Quote: Ik pas ongeveer dezelfde techniek toen als ik een afslag neem...alleen is de koppeling bij mij wel ingedrukt...
Da is nie gezond zunne

Hallo Lieken,

Als je je koppeling ingedrukt houd dan kun je net zo goed in 5de je afslag nemen want het effect is net hetzelfde.

Dus het beste is dat je even voor de afslag een beetje remt.
1) om snelheid te minderen
2) stoplichten waarschuwen je achtersliggers.

Maar dan moet je dus in 2de rijden zonder je koppeling ingedrukt te houden.

Het is eigenlijk een ontkoppelingspedaal wat je bedient dus vanaf het moment dat je het indrukt ontkoppel je de motor van de aandrijving en is het dus onmogelijk om op de motor af te remmen.

door Rafael » 15 nov 2005, 11:31

lieken schreef: Ik pas ongeveer dezelfde techniek toen als ik een afslag neem...alleen is de koppeling bij mij wel ingedrukt...
Dit lijkt me niet de juiste techniek, aangezien je "onbelast" de bocht in gaat... Je auto is gewoon vrij, geen weerstand meer van de motor, dus kan eventueel rare dingen doen hebben ze mij verteld... Het gaat hier maar over een afslag, maar toch... Ach, ben benieuwd wat de anderen hier op te zeggen hebben?

door lieken » 15 nov 2005, 09:26

Ik pas ongeveer dezelfde techniek toen als ik een afslag neem...alleen is de koppeling bij mij wel ingedrukt...

Wat dat remmen op de motor betreft, dat is inderdaad veel beter dan het remmen met de gewone rem. Je verbruikt er bijvoorbeeld veel minder benzine door. Mij hebben ze op de rijschool geleerd dat je bij het naderen van je afslag al een signaal geeft door je richtingaanwijzer, door dan heel even op je rem te staan en dan pas in tweede te schakelen, moeten ze tijdig weten dat je gaat afslaan. Dat is wat jij misschien niet doet. Maar bij remmen op de motor hebben ze met dat aangeraden omdat je remafstand dan enorm verkort. Naar het schijnt letten de examinators tijdens het examen erop of je al dan niet even aan je rem komt vooraleer je terugschakelt.

Laat het een tip zijn die zich in het achterhoofd bevindt...

door Jozef » 15 nov 2005, 04:32

martine schreef: Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik dan ,zoals beloofd, terug en heb goed (althans voor mezelf) nieuws!
Hé Martine! Blij dat je hier nog eens verschijnt! Je positieve ervaringen met het leren rijden zijn natuurlijk ook voor ons prettig nieuws.

Ik denk dat andere forumdeelnemers hier al behoorlijk je vraag beantwoord hebben over het nemen van bochten.

Het voornaamste is dat de aandrijf- of remkracht in de bocht niet plots gewijzigd wordt.

In de bocht moeten de banden namelijk al afrekenen met de middelpuntvliedende kracht, die de wagen rechtdoor wil laten rijden in plaats van de bocht te volgen. Als de banden dan ook nog eens plots bijkomende aandrijf- of remkrachten op het wegdek moeten overbrengen, kan er wel eens te weinig adhesiekracht (hechting van de banden aan het wegdek) overblijven om de middelpuntvliedende kracht te overwinnen, en rijdt de wagen ergens anders naartoe dan jij wil.

Er werd hier ook geschreven over het remmen op de motor, maar daar hou ik een enigszins andere mening op na.

Als je gekoppeld rijdt (koppelingspedaal omhoog) en je laat het gaspedaal voldoende opkomen, gaat de wagen inderdaad mede vertraagd worden door de motor, die nu bij gebrek aan voldoende brandstof door de wagen aangedreven wordt in plaats van dat hij de wagen aandrijft. Dit is remmen op de motor.

Als je daarentegen naar een lagere versnelling schakelt, en het koppelingspedaal laat opkomen zonder gas bij te geven, rem je niet alleen op de motor, maar vooral op de koppeling. In dit geval is het zeker aangewezen het rempedaal aan te tippen om de stoplichten te ontsteken.

Zelf doe ik dat evenwel nooit om twee redenen.

Ten eerste wordt dergelijk afremmen niet gecontroleerd door een systeem dat de remkracht vermindert als de wielen plots te sterk vertragen en dreigen over het wegdek te glijden in plaats van te rollen, waarbij je geen stuurkrachten meer kunt overbrengen op het wegdek. Dit in tegenstelling tot de bedrijfsrem, die gecontroleerd wordt door het ABS.

Hopelijk ligt er binnenkort voldoende sneeuw om eens wat gedragingen van de wagen uit te testen op een verlaten parkeerterrein. Zorg wel voor veel vrije ruimte rondom de wagen. Houd het bij lage snelheden (max. 30 à 40 km/h naargelang je ervaring). En zorg voor en volkomen effen ondergrond, zodat de wagen bij een zijwaartse slip niet tegen een obstakel terecht komt en kantelt.

Ten tweede is de koppeling bedoeld om met zo weinig mogelijk wrijving de motor aan de versnellingsbak te koppelen (of hem ervan te ontkoppelen). Afremmen op de koppeling zoals hierboven beschreven veroorzaakt onnodige slijtage: vooral aan de koppelingsplaat als het koppelingspedaal langzaam losgelaten wordt, en vooral aan de drijfstanglagers als het koppelingspedaal snel losgelaten wordt.

Sommigen zullen zeggen: "Ik rem altijd af op de koppeling en ik heb daardoor nog geen herstellingen moeten laten uitvoeren." Dat kan best. Maar van twee wagens die elk 150.000 km op de teller hebben, valt de ene vrijwel niet van een nieuwe wagen te onderscheiden, terwijl je je met de andere afvraagt of hij nog tot op de hoek van de straat zal geraken.

Bij het terugschakelen geef ik daarom tijdens het koppelen altijd wat gas bij, alsof ik in die lagere versnelling met dezelfde snelheid wilde verder rijden: je voelt de wagen niet vertragen of versnellen terwijl het koppelingspedaal opkomt. Vervolgens laat ik het gaspedaal los om op de motor te remmen. Zo worden ook de passagiers niet dooreengeschuld en achterliggers niet verrast.

Dit is ook de methode die door renners toegepast wordt, zij het in combinatie met de bedrijfrem: terwijl ze met de tip van de rechter voet op het rempedaal drukken, geven ze met de hiel wat gas bij tijdens het terugschakelen. Maar dat is wat te complex voor beginnelingen.

door gast » 05 okt 2005, 12:55

Beste Martine ,

Ook ik ben er vrij laat aan begonnen hoor , ik ben 32 en heb net zoals jij de doorgedreven opleiding gevold , ik heb er nu 4 maanden opzitten met mijn voorlopig rijbewijs en ik herken mezelf wel heel goed in je verhaal !! Ik ben ook vrij onzeker om alleen in de wagen te stappen, en als er iemand naast mij zit voel ik me gewoon zekerder en gaat het allemaal stukken makkelijker , gewoon het idee hebben dat er iemand kan ingrijpen mocht het ergens fout gaan !!

Vorige week heb ik mijn eerste praktijk-examen afgelegd en was geslaagd voor de maneuvers , de openbare weg was helaas minder goed !!
Morgen ga ik voor de tweede maal proberen en heb me voorgenomen om het gewoon rustigaan proberen te doen , want vorige week verging ik van de zenuwen !!
Ik kan alleen maar mijn best doen en hopen dat het deze keer wel goed gaat !!

Ik wens jou veel succes met je rij-opleiding verder !!

Groeten Bianca

door Jozef » 05 okt 2005, 08:32

En om Martine ook een glimlach te gunnen: Martine.

door martine » 05 okt 2005, 08:00

Beste Bianca,

Ik wens je voor morgen alvast veel succes toe. Geef er een lap op! Niet op de examinator welteverstaan
En als je aan het liedje denkt dat jouw naam draagt zal je alvast met een grote glimlach achter het stuur plaatsnemen.

Groetjes, Martine

door gast » 05 okt 2005, 03:58

Jozef schreef:
Bianca schreef: Morgen ga ik voor de tweede maal proberen en heb me voorgenomen om het gewoon rustigaan proberen te doen
Zeer goed idee, Bianca!

Begin vooral in een ontspannen sfeer: "Welkom aan boord! Fijn dat U met mij wil meerijden, anders zat ik hier alleen in de wagen."

P.S. - Je voornaam doet me aan een heel mooi liedje denken: Bianca.
Bedankt Jozef , ik was al heel lang op zoek naar die tekst van dat nummer

door Jozef » 05 okt 2005, 03:04

Bianca schreef: Morgen ga ik voor de tweede maal proberen en heb me voorgenomen om het gewoon rustigaan proberen te doen
Zeer goed idee, Bianca!

Begin vooral in een ontspannen sfeer: "Welkom aan boord! Fijn dat U met mij wil meerijden, anders zat ik hier alleen in de wagen."

P.S. - Je voornaam doet me aan een heel mooi liedje denken: Bianca.

door martine » 29 sep 2005, 11:20

Hartelijk dank voor het bemoedigende antwoord en zeer positieve instelling! Ik hou wel van zo'n mentaliteit en ik moet zeggen dat dit enorm in het oog springt als je dit forum voor de eerste maal bezoekt!
Ik moest wel lachen als ik las dat ik misschien "iets te perfectionistisch ben ingsteld was"! Je slaat de nagel op de kop: ik ben soms nogal streng voor mezelf en soms iets te weinig naar anderen toe. De persoon waarmee ik zo'n 2 keer per week ga rijden is een jonge en zeer bekwame chauffeur die zeker hierover uw mening zal delen!Volgens zijn eerlijke en ongezouten mening,die volledig oprecht is, zal ik inderdaad een bekwame autobestuurder worden maar zie ik dat zelf nog niet. Ik ben heel blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen en zal jullie zeker op de hoogte houden van mijn avontuur!En... is elk goed avontuur geen mengeling van angst,opwinding,blijheid,verwondering en onzekerheid voor het onbekende?! Nu gaat deze Indiana Jones op kousevoeten het ledikant opzoeken want de slaap roept mij. Slaapwel

Omhoog