door MarcDC » 27 mar 2023, 22:32
Hoi,
Mijn dochter was eerste keer gebuisd in Sint-Niklaas, dan nog eens gebuisd in Asse. Nu heeft mijn zoon volgende week zijn examen in Asse.
Mijn dochter was een veldweg in gereden (Kouter), waar een blauw bord staat met een traktor... ik had zo'n bord ook nog nooit eerder gezien, zou het logischer vinden als er een 'verboden inrit' bord zou staan met dan 'uitgezonderd'... magoe...
Een ander zwak punt was bijvoorbeeld dit: ze moest achteruit rijden, maar er kwam een auto achter haar... toen vroeg ze: euh, wat moet ik nu doen? Vroeger waren de manoeuvres moeilijker, maar wel meer voorspelbaar, tussen hekkens en paaltjes... nu is het ook heel belangrijk dat je behalve het achtruit rijden ook wat zeker van jezelf bent... komt er iemand achter je aan, dan rechts pinken zodat die persoon jou kan voorbijrijden... dan doorgaan... bij keren in een straat kijken of er iemand achter je komt, en dan kun je nog beslissen om even rechts te pinken om die sukkel dan voorbij te laten voordat het het manoeuvre doet, en dan links pinken om aan te geven dat je die richting uit gaat...
Vooruit en achteruit inparkeren hebben ze gedaan aan het containerpark. Dat is ook een moeilijke straat als je van het examencentrum komt, onmiddellijk een niet-aangegeven voorrang van rechts, en het terrein ligt niet perfect vlak...
Links parallel parkeren oefenen we altijd aan de Parklaan aan kasteel Waalborre, daar staan bakken. Op weg daar naartoe is parking Boekfos, mogelijk ook een plek waar ze parkeren kunnen vragen.
De weg naar Wemmel ligt nu open, ik neem aan dat op de plek waar je links moet gaan rijden je moet pinken om aan te geven dat je van rijvak verandert, dat je niet moet stoppen aan het stopbord waar daar op het einde lichten staan... Achteruit rijden heeft mijn dochter moeten doen in de Langestraat, richting Kobbegem...
Als je van de Langestraat terug op de grote baan komt staan er twee stopborden en lichten, ik ga ervan uit dat als de lichten werken, je de stopborden mag negeren?
Aan de volgende lichten richting Wemmel is een industrieterrein, als je daar terug op de grote baan gaat staat er een bord, verboden rechtsaf voor 3,5 ton of meer, maar volgens mij mag een personenwagen daar wel rechtsaf, tussen de paaltjes door... eerste keer hebben we daar wat 'klasseraad' moeten over houden, want als je niet tussen de paaltjes gaat heb je een volle lijn...
De terugweg naar het centrum is nu via zo'n sjieke wijk... er is een rond punt waar ze wat aan geknoeid hebben, ik zeg mijn zoon nu om daar links te pinken, want het is geen echt rond punt meer en het kan geen kwaad... dan heb je zo'n hele reeks heel rare 'hier mag je niet in' borden, behalve -3,5 ton, plaatselijke vrachtwagens, bussen, landbouwvoertuigen... ze hadden waarschijnlijk geen verboden voor 3,5 ton borden meer?
Je moet dan ook heel goed uitkijken, want op het eind moet je naar links en de wijzer 'omleiding' staat niet heel duidelijk zichtbaar, en rechtdoor is het doodlopend, dus daar mag je niet in... en dan hangt er aan de grote baan een stopbord paraplu... maar ik laat mijn zoon daar toch stoppen want er staat nog wel een bord met 'stop over 100 meter'... dus zolang het nog zichtbaar is... ?
Van de Ganzenbos rechtsaf in de Broekstraat lijkt me ook zo'n 'buispunt', je moet daar echt wel stilstaan voor je afdraait, want die bocht is heel strak en je hebt nul zicht... en verder is de Broekstraat in principe zo'n stuk traject waar de examinator niks zegt, want er is maar één weg die je mag nemen, maar heel goed is dat niet aangegeven, en dan kom je uit in Kobbegem...
De weg naar de Ganzenbos moet je ook al heel snel kunnen lezen, je mag daar enkel niet in met een vrachtwagen > 3,5 ton die niet komt leveren... maar in plaats daarvan staat er een bladzijde vol blauwe tekst... uitgezonderd bussen, landbouwvoertuigen... maar dat kan geen buispunt zijn, want ze moeten je daar zeggen dat je rechtsaf moet (van het examencentrum)...en dan leggen ze je nog eens uit dat je daar dus wel in mag met een personenvoertuig - 3,5 ton...
Als je van Opwijk komt staat er voor de industriezone een stopbord, en de stopstreep slijt nogal snel weg... als die streep er niet meer is, moet je aan het bord stoppen, wet is wet, anders aan de streep. Stoppen is stoppen, waze moet dan 0 tonen...
Toen ik heb leren rijden zei de instructeur, vertragen? koppeling indrukken en op de rem duwen... nu is dat dus een ding waar ze je kunnen voor buizen, zoals mijn dochter ook, al heb ik haar wel uitgelegd dat ze moest remmen op de motor, maar dat deed ze blijkbaar verkeerd... en achteraf gezien toonde ze me ook dat ze dat fout deed, al merkte ik het niet... stom... vooral omdat ik het zelf anders doe, ik rem op de motor en 'kom af van de vitessen, zodat ik altijd in de juiste versnelling sta om eventueel nog op te trekken als het groen is (toch altijd plezant?)...
hoe het wel moet: vertragen? eerst rem indrukken en dan koppeling als de motor net nog niet vierkant draait, en dan? mag je dan nog remmen op de motor door een versnelling lager te schakelen? Ik zou denken van wel? En daarbij wel zachtjes de koppeling laten komen ook, nooit bruusk met dat ding...
Ik vind het eigenlijk van de pot gerukt dat ze nu net nog zo streng zijn geworden, terwijl de kans groot is dat mijn kinderen nooit nog een handgeschakelde auto gaan hebben. Voordien hadden we altijd een manuele versnellingsbak, maar nu is onze gezinswagen een hybriede met automatische versnellingsbak... en de auto waar ze mee leren rijden en examen doen is een Smartje 4 zitter, waar ik eigenlijk liever een automatische versnellingsbak had bij gehad, maar met in het achterhoofd de miserie van het leren rijden... toch maar een pook erbij genomen...
Ik snap eigenlijk de heisa niet, binnenkort zetten ze aan de grenzen een bordje bebouwde kom en mag je op de autostrade nog 70 rijden... en ook bebouwde kom op de ring... de rest is zone dertig, behalve wat nu de bebouwde kom is, dat wordt een woonerf, daar mag je dan nog 15 rijden... (nu nog 20) hoe je dan nog iemand gaat doodrijden weet ik ook niet... ze geven nu een pak geld uit aan fietssugestiestroken die eigenlijk betekenen: je bent een zak dat je nog met een auto rijdt, ga u schamen, pak de fiets, luie donder... en het zijn ook suggestiestroken waar fietsers die nog niet durfden naast elkaar rijden dat nu wel doen, want een automobilist moet toch alleen maar naar zijn werk of ergens een pakje gaan leveren, weg daarmee... profiteurs die de vrije blije groene beweging in de weg zitten.
Hoi,
Mijn dochter was eerste keer gebuisd in Sint-Niklaas, dan nog eens gebuisd in Asse. Nu heeft mijn zoon volgende week zijn examen in Asse.
Mijn dochter was een veldweg in gereden (Kouter), waar een blauw bord staat met een traktor... ik had zo'n bord ook nog nooit eerder gezien, zou het logischer vinden als er een 'verboden inrit' bord zou staan met dan 'uitgezonderd'... magoe...
Een ander zwak punt was bijvoorbeeld dit: ze moest achteruit rijden, maar er kwam een auto achter haar... toen vroeg ze: euh, wat moet ik nu doen? Vroeger waren de manoeuvres moeilijker, maar wel meer voorspelbaar, tussen hekkens en paaltjes... nu is het ook heel belangrijk dat je behalve het achtruit rijden ook wat zeker van jezelf bent... komt er iemand achter je aan, dan rechts pinken zodat die persoon jou kan voorbijrijden... dan doorgaan... bij keren in een straat kijken of er iemand achter je komt, en dan kun je nog beslissen om even rechts te pinken om die sukkel dan voorbij te laten voordat het het manoeuvre doet, en dan links pinken om aan te geven dat je die richting uit gaat...
Vooruit en achteruit inparkeren hebben ze gedaan aan het containerpark. Dat is ook een moeilijke straat als je van het examencentrum komt, onmiddellijk een niet-aangegeven voorrang van rechts, en het terrein ligt niet perfect vlak...
Links parallel parkeren oefenen we altijd aan de Parklaan aan kasteel Waalborre, daar staan bakken. Op weg daar naartoe is parking Boekfos, mogelijk ook een plek waar ze parkeren kunnen vragen.
De weg naar Wemmel ligt nu open, ik neem aan dat op de plek waar je links moet gaan rijden je moet pinken om aan te geven dat je van rijvak verandert, dat je niet moet stoppen aan het stopbord waar daar op het einde lichten staan... Achteruit rijden heeft mijn dochter moeten doen in de Langestraat, richting Kobbegem...
Als je van de Langestraat terug op de grote baan komt staan er twee stopborden en lichten, ik ga ervan uit dat als de lichten werken, je de stopborden mag negeren?
Aan de volgende lichten richting Wemmel is een industrieterrein, als je daar terug op de grote baan gaat staat er een bord, verboden rechtsaf voor 3,5 ton of meer, maar volgens mij mag een personenwagen daar wel rechtsaf, tussen de paaltjes door... eerste keer hebben we daar wat 'klasseraad' moeten over houden, want als je niet tussen de paaltjes gaat heb je een volle lijn...
De terugweg naar het centrum is nu via zo'n sjieke wijk... er is een rond punt waar ze wat aan geknoeid hebben, ik zeg mijn zoon nu om daar links te pinken, want het is geen echt rond punt meer en het kan geen kwaad... dan heb je zo'n hele reeks heel rare 'hier mag je niet in' borden, behalve -3,5 ton, plaatselijke vrachtwagens, bussen, landbouwvoertuigen... ze hadden waarschijnlijk geen verboden voor 3,5 ton borden meer?
Je moet dan ook heel goed uitkijken, want op het eind moet je naar links en de wijzer 'omleiding' staat niet heel duidelijk zichtbaar, en rechtdoor is het doodlopend, dus daar mag je niet in... en dan hangt er aan de grote baan een stopbord paraplu... maar ik laat mijn zoon daar toch stoppen want er staat nog wel een bord met 'stop over 100 meter'... dus zolang het nog zichtbaar is... ?
Van de Ganzenbos rechtsaf in de Broekstraat lijkt me ook zo'n 'buispunt', je moet daar echt wel stilstaan voor je afdraait, want die bocht is heel strak en je hebt nul zicht... en verder is de Broekstraat in principe zo'n stuk traject waar de examinator niks zegt, want er is maar één weg die je mag nemen, maar heel goed is dat niet aangegeven, en dan kom je uit in Kobbegem...
De weg naar de Ganzenbos moet je ook al heel snel kunnen lezen, je mag daar enkel niet in met een vrachtwagen > 3,5 ton die niet komt leveren... maar in plaats daarvan staat er een bladzijde vol blauwe tekst... uitgezonderd bussen, landbouwvoertuigen... maar dat kan geen buispunt zijn, want ze moeten je daar zeggen dat je rechtsaf moet (van het examencentrum)...en dan leggen ze je nog eens uit dat je daar dus wel in mag met een personenvoertuig - 3,5 ton...
Als je van Opwijk komt staat er voor de industriezone een stopbord, en de stopstreep slijt nogal snel weg... als die streep er niet meer is, moet je aan het bord stoppen, wet is wet, anders aan de streep. Stoppen is stoppen, waze moet dan 0 tonen...
Toen ik heb leren rijden zei de instructeur, vertragen? koppeling indrukken en op de rem duwen... nu is dat dus een ding waar ze je kunnen voor buizen, zoals mijn dochter ook, al heb ik haar wel uitgelegd dat ze moest remmen op de motor, maar dat deed ze blijkbaar verkeerd... en achteraf gezien toonde ze me ook dat ze dat fout deed, al merkte ik het niet... stom... vooral omdat ik het zelf anders doe, ik rem op de motor en 'kom af van de vitessen, zodat ik altijd in de juiste versnelling sta om eventueel nog op te trekken als het groen is (toch altijd plezant?)...
hoe het wel moet: vertragen? eerst rem indrukken en dan koppeling als de motor net nog niet vierkant draait, en dan? mag je dan nog remmen op de motor door een versnelling lager te schakelen? Ik zou denken van wel? En daarbij wel zachtjes de koppeling laten komen ook, nooit bruusk met dat ding...
Ik vind het eigenlijk van de pot gerukt dat ze nu net nog zo streng zijn geworden, terwijl de kans groot is dat mijn kinderen nooit nog een handgeschakelde auto gaan hebben. Voordien hadden we altijd een manuele versnellingsbak, maar nu is onze gezinswagen een hybriede met automatische versnellingsbak... en de auto waar ze mee leren rijden en examen doen is een Smartje 4 zitter, waar ik eigenlijk liever een automatische versnellingsbak had bij gehad, maar met in het achterhoofd de miserie van het leren rijden... toch maar een pook erbij genomen...
Ik snap eigenlijk de heisa niet, binnenkort zetten ze aan de grenzen een bordje bebouwde kom en mag je op de autostrade nog 70 rijden... en ook bebouwde kom op de ring... de rest is zone dertig, behalve wat nu de bebouwde kom is, dat wordt een woonerf, daar mag je dan nog 15 rijden... (nu nog 20) hoe je dan nog iemand gaat doodrijden weet ik ook niet... ze geven nu een pak geld uit aan fietssugestiestroken die eigenlijk betekenen: je bent een zak dat je nog met een auto rijdt, ga u schamen, pak de fiets, luie donder... en het zijn ook suggestiestroken waar fietsers die nog niet durfden naast elkaar rijden dat nu wel doen, want een automobilist moet toch alleen maar naar zijn werk of ergens een pakje gaan leveren, weg daarmee... profiteurs die de vrije blije groene beweging in de weg zitten.