martine schreef: Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik dan ,zoals beloofd, terug en heb goed (althans voor mezelf) nieuws!
Hé Martine! Blij dat je hier nog eens verschijnt! Je positieve ervaringen met het leren rijden zijn natuurlijk ook voor ons prettig nieuws.
Ik denk dat andere forumdeelnemers hier al behoorlijk je vraag beantwoord hebben over het nemen van bochten.
Het voornaamste is dat de aandrijf- of remkracht in de bocht niet plots gewijzigd wordt.
In de bocht moeten de banden namelijk al afrekenen met de middelpuntvliedende kracht, die de wagen rechtdoor wil laten rijden in plaats van de bocht te volgen. Als de banden dan ook nog eens plots bijkomende aandrijf- of remkrachten op het wegdek moeten overbrengen, kan er wel eens te weinig adhesiekracht (hechting van de banden aan het wegdek) overblijven om de middelpuntvliedende kracht te overwinnen, en rijdt de wagen ergens anders naartoe dan jij wil.
Er werd hier ook geschreven over het remmen op de motor, maar daar hou ik een enigszins andere mening op na.
Als je gekoppeld rijdt (koppelingspedaal omhoog) en je laat het gaspedaal voldoende opkomen, gaat de wagen inderdaad mede vertraagd worden door de motor, die nu bij gebrek aan voldoende brandstof door de wagen aangedreven wordt in plaats van dat hij de wagen aandrijft. Dit is remmen op de motor.
Als je daarentegen naar een lagere versnelling schakelt, en het koppelingspedaal laat opkomen zonder gas bij te geven, rem je niet alleen op de motor, maar vooral op de koppeling. In dit geval is het zeker aangewezen het rempedaal aan te tippen om de stoplichten te ontsteken.
Zelf doe ik dat evenwel nooit om twee redenen.
Ten eerste wordt dergelijk afremmen niet gecontroleerd door een systeem dat de remkracht vermindert als de wielen plots te sterk vertragen en dreigen over het wegdek te glijden in plaats van te rollen, waarbij je geen stuurkrachten meer kunt overbrengen op het wegdek. Dit in tegenstelling tot de bedrijfsrem, die gecontroleerd wordt door het ABS.
Hopelijk ligt er binnenkort voldoende sneeuw om eens wat gedragingen van de wagen uit te testen op een verlaten parkeerterrein. Zorg wel voor veel vrije ruimte rondom de wagen. Houd het bij lage snelheden (max. 30 Ã 40 km/h naargelang je ervaring). En zorg voor en volkomen effen ondergrond, zodat de wagen bij een zijwaartse slip niet tegen een obstakel terecht komt en kantelt.
Ten tweede is de koppeling bedoeld om met zo weinig mogelijk wrijving de motor aan de versnellingsbak te koppelen (of hem ervan te ontkoppelen). Afremmen op de koppeling zoals hierboven beschreven veroorzaakt onnodige slijtage: vooral aan de koppelingsplaat als het koppelingspedaal langzaam losgelaten wordt, en vooral aan de drijfstanglagers als het koppelingspedaal snel losgelaten wordt.
Sommigen zullen zeggen: "Ik rem altijd af op de koppeling en ik heb daardoor nog geen herstellingen moeten laten uitvoeren." Dat kan best. Maar van twee wagens die elk 150.000 km op de teller hebben, valt de ene vrijwel niet van een nieuwe wagen te onderscheiden, terwijl je je met de andere afvraagt of hij nog tot op de hoek van de straat zal geraken.
Bij het terugschakelen geef ik daarom tijdens het koppelen altijd wat gas bij, alsof ik in die lagere versnelling met dezelfde snelheid wilde verder rijden: je voelt de wagen niet vertragen of versnellen terwijl het koppelingspedaal opkomt. Vervolgens laat ik het gaspedaal los om op de motor te remmen. Zo worden ook de passagiers niet dooreengeschuld en achterliggers niet verrast.
Dit is ook de methode die door renners toegepast wordt, zij het in combinatie met de bedrijfrem: terwijl ze met de tip van de rechter voet op het rempedaal drukken, geven ze met de hiel wat gas bij tijdens het terugschakelen. Maar dat is wat te complex voor beginnelingen.
[quote] martine schreef: Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik dan ,zoals beloofd, terug en heb goed (althans voor mezelf) nieuws! [/quote]
Hé Martine! Blij dat je hier nog eens verschijnt! Je positieve ervaringen met het leren rijden zijn natuurlijk ook voor ons prettig nieuws.
Ik denk dat andere forumdeelnemers hier al behoorlijk je vraag beantwoord hebben over het nemen van bochten.
Het voornaamste is dat de aandrijf- of remkracht in de bocht niet plots gewijzigd wordt.
In de bocht moeten de banden namelijk al afrekenen met de middelpuntvliedende kracht, die de wagen rechtdoor wil laten rijden in plaats van de bocht te volgen. Als de banden dan ook nog eens plots bijkomende aandrijf- of remkrachten op het wegdek moeten overbrengen, kan er wel eens te weinig adhesiekracht (hechting van de banden aan het wegdek) overblijven om de middelpuntvliedende kracht te overwinnen, en rijdt de wagen ergens anders naartoe dan jij wil.
Er werd hier ook geschreven over het remmen op de motor, maar daar hou ik een enigszins andere mening op na.
Als je gekoppeld rijdt (koppelingspedaal omhoog) en je laat het gaspedaal voldoende opkomen, gaat de wagen inderdaad mede vertraagd worden door de motor, die nu bij gebrek aan voldoende brandstof door de wagen aangedreven wordt in plaats van dat hij de wagen aandrijft. Dit is remmen op de motor.
Als je daarentegen naar een lagere versnelling schakelt, en het koppelingspedaal laat opkomen zonder gas bij te geven, rem je niet alleen op de motor, maar vooral op de koppeling. In dit geval is het zeker aangewezen het rempedaal aan te tippen om de stoplichten te ontsteken.
Zelf doe ik dat evenwel nooit om twee redenen.
Ten eerste wordt dergelijk afremmen niet gecontroleerd door een systeem dat de remkracht vermindert als de wielen plots te sterk vertragen en dreigen over het wegdek te glijden in plaats van te rollen, waarbij je geen stuurkrachten meer kunt overbrengen op het wegdek. Dit in tegenstelling tot de bedrijfsrem, die gecontroleerd wordt door het ABS.
Hopelijk ligt er binnenkort voldoende sneeuw om eens wat gedragingen van de wagen uit te testen op een verlaten parkeerterrein. Zorg wel voor veel vrije ruimte rondom de wagen. Houd het bij lage snelheden (max. 30 Ã 40 km/h naargelang je ervaring). En zorg voor en volkomen effen ondergrond, zodat de wagen bij een zijwaartse slip niet tegen een obstakel terecht komt en kantelt.
Ten tweede is de koppeling bedoeld om met zo weinig mogelijk wrijving de motor aan de versnellingsbak te koppelen (of hem ervan te ontkoppelen). Afremmen op de koppeling zoals hierboven beschreven veroorzaakt onnodige slijtage: vooral aan de koppelingsplaat als het koppelingspedaal langzaam losgelaten wordt, en vooral aan de drijfstanglagers als het koppelingspedaal snel losgelaten wordt.
Sommigen zullen zeggen: "Ik rem altijd af op de koppeling en ik heb daardoor nog geen herstellingen moeten laten uitvoeren." Dat kan best. Maar van twee wagens die elk 150.000 km op de teller hebben, valt de ene vrijwel niet van een nieuwe wagen te onderscheiden, terwijl je je met de andere afvraagt of hij nog tot op de hoek van de straat zal geraken.
Bij het terugschakelen geef ik daarom tijdens het koppelen altijd wat gas bij, alsof ik in die lagere versnelling met dezelfde snelheid wilde verder rijden: je voelt de wagen niet vertragen of versnellen terwijl het koppelingspedaal opkomt. Vervolgens laat ik het gaspedaal los om op de motor te remmen. Zo worden ook de passagiers niet dooreengeschuld en achterliggers niet verrast.
Dit is ook de methode die door renners toegepast wordt, zij het in combinatie met de bedrijfrem: terwijl ze met de tip van de rechter voet op het rempedaal drukken, geven ze met de hiel wat gas bij tijdens het terugschakelen. Maar dat is wat te complex voor beginnelingen.