z183115 schreef: ↑09 okt 2018, 14:19
Ok, ik heb het probleem ongeveer geïdentificeerd. Was samen gaan rijden met iemand die al ervaren genoeg was en al tientallen jaren zijn rijbewijs had.
Dat garandeert niets. Er zijn er genoeg die al tientallen jaren dezelfde fouten herhalen.
Je hebt van die man veel geleerd omdat hij:
- zelf de juiste technieken kent.
- zag wat jij verkeerd deed.
- zijn kennis goed kon overbrengen.
ik trok de handrem maar half op, moest harder (heel hard!) aantrekken (anders bolt auto naar achter)
Het is geen kwestie van krachtpatserij. Trek de handrem gewoon kort en krachtig aan.
Ook als je op vlakke weg de handrem aantrekt, moet je ze volledig aantrekken. Daardoor vermijd je dat je wegrijdt en de handrem vergeet af te zetten, want daarover verheugt enkel je garagehouder zich.
ik gebruikte de handrem niet (dacht dat voetrem voldoende was en dan snel wisselen naar gas maar dat is dus te laat)
Dat kan als de helling niet al te steil is. Maar sowieso zal de auto iets achteruitbollen, en moet deze beweging, alvorens je vooruit kunt rijden, dan afgeremd worden door koppeling, wat niet haar bedoeling is.
ik gaf niet genoeg/geen gas bij (dacht dat koppeling voldeed zoals rijschoolwagen)
Ik liet de koppeling niet (genoeg) opkomen (dus energie wordt niet naar de wielen overgedragen)
Vergeet dat circusnummer om te vertrekken zonder gas te geven, ook op vlakke weg. Als je eens de koppeling wat te snel laat opkomen, is het risico zeer groot dat de motor stilvalt. Het zal je maar overkomen terwijl je een voorrangsweg oversteekt.
Volgens een Youtube video is het mogelijk om op een steile helling te vertekken met puur de voetrem en gas, maar dat is een andere zaak
Dat is de zogenaamde "tip-toe"-techniek, waarbij je het rempedaal bedient met de tip van de voet en het gaspedaal met de hiel van de voet. Het wordt niet alleen gebruikt bij het vertrekken in bergop, maar ook om te kunnen blijven remmen terwijl je bij het teurgschakelen de motor op een voor die lagere versnelling passend toerental brengt. Het is inderdaad al iets voor gevorderden.
Dit is een video dit heel wat toont wat je vooral niet moet doen.
0:45 - de bestuurder houdt onnodig de voet op het koppelingspedaal, wat zeer slecht is voor de koppeling.
0:56 - de bestuurder drukt het koppelingspedaal vóór het rempedaal in. Bij het indrukken van de koppeling valt de remwerking van de motor weg, en versnelt de wagen, wat niet de bedoeling is. Bij het indrukken van het rempedaal gaat de wagen dan over van versnellen naar vertragen. Bespaar jezelf en je medereizigers deze onprettige snelheidsveranderingen. Als je eerst het rempedaal indrukt, voel je geen verschil als je daarna het koppelingspedaal indrukt.
Soms verplaatst de bestuurder de hiel van zijn rechtervoet bij de overgang van gas- naar rempedaal of omgekeerd. Sommige bestuurders heffen daarbij zelfs compleet hun rechter voet op. Leer de hiel van de rechtervoet zo tussen gas- en rempedaal te laten staan, dat je je rechtervoet om zijn hiel kunt scharnieren ("pivoteren") en aldus gas- en rempedaal kunt bedienen zonder de hiel van de rechtervoet te verplaatsen. Als je het niet gewoon bent, kost het je een week krampen in je kuitspieren om het gewoon te worden, maar het loont zich. Je wint enorm veel tijd bij de overgang van het ene pedaal naar het andere, wat vooral belangrijk is als je plots moet remmen.
Genoeg gas bijgeven (>= 2000 RPM), koppeling laten opkomen, gas blijven geven
2.000 rpm is al wel vrij veel, dat heb je enkel op een zeer steile helling nodig. Het is beter de motor niet zo in de toeren te jagen, maar gas bij te geven zodra het koppelingspedaal voorbij het aangrijpingspunt van de koppeling gaat.
Gas blijven geven en spelen met koppeling totdat je naar boven de helling uitrijdt
Nooit spelen met de koppeling! Je kunt eventueel het koppelingspedaal even op het punt houden waar de wagen begint vooruit te rijden, maar dan laat je het koppelingspedaal volledig los.
wanneer de auto achteruitbolt, handrem direct aan.
Neen, voetrem eerst indrukken. Vooral op een steile helling komt de auto dan sneller tot stilstand.
mijn motor (of banden?) begon serieus hard te stinken toen die andere bestuurder mijn motor tot de 8000-9000 toeren joeg
Mogelijk heb je de geur geroken van de voering van je koppelingsplaat die aan het verbranden was.
8.000 à 9.000 rpm met een Peugeot 206? Dan heeft die kerel het gaspedaal toch wel zover moeten indrukken, dat hij zijn tenen verbrand heeft aan de motor!