door Jozef » 01 okt 2018, 16:19
Dorian schreef: ↑29 sep 2018, 20:41
Ik heb manoevreren misschien een beetje fout verwoord, hiermee bedoelde ik bv ook een parking oprijden, waarbij ik een bocht van 90 graden moet nemen, waarbij dit in eerste te traag gaat.
Dat is geen maneuver, dat is een gereglementeerde rijbeweging!
Re: Koppeling bij bocht
Bericht door de rijprof » 01 jun 2011, 18:27
[...]
In 1ste rijdt een auto, op stationair toerental (laagste toeren), de helft van de snelheid van in 2de.
Wat voor een vehikel mag dat wel zijn?
Voorbeeld dat ik hier toevallig bij de hand heb - Volvo Amazon met M40 versnellingsbak - overbrengingsverhoudingen:
1ste versnelling 3,13:1
2de versnelling 1,99:1
3de versnelling 1,36:1
4de versnelling 1,00:1
achteruit 3,25:1
In 2de versnelling is de snelheid dus 3,13 / 1,99 = ca. 1,57 maal zo hoog als in 1ste versnelling.
Pas in 3de versnelling is de snelheid 1,36 / 3,13 = ca. 2,30 maal zo hoog als in 1ste versnelling.
[quote=Dorian post_id=108513 time=1538246510 user_id=6666]
Ik heb manoevreren misschien een beetje fout verwoord, hiermee bedoelde ik bv ook een parking oprijden, waarbij ik een bocht van 90 graden moet nemen, waarbij dit in eerste te traag gaat.
[/quote]
Dat is geen maneuver, dat is een gereglementeerde rijbeweging!
[quote]Re: Koppeling bij bocht
Bericht door de rijprof » 01 jun 2011, 18:27
[...]
In 1ste rijdt een auto, op stationair toerental (laagste toeren), de helft van de snelheid van in 2de.
[/quote]
Wat voor een vehikel mag dat wel zijn?
Voorbeeld dat ik hier toevallig bij de hand heb - Volvo Amazon met M40 versnellingsbak - overbrengingsverhoudingen:
1ste versnelling 3,13:1
2de versnelling 1,99:1
3de versnelling 1,36:1
4de versnelling 1,00:1
achteruit 3,25:1
In 2de versnelling is de snelheid dus 3,13 / 1,99 = ca. 1,57 maal zo hoog als in 1ste versnelling.
Pas in 3de versnelling is de snelheid 1,36 / 3,13 = ca. 2,30 maal zo hoog als in 1ste versnelling.