m.t.m en m.b.t

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: m.t.m en m.b.t

Re: m.t.m en m.b.t

door Jozef » 21 aug 2018, 18:13

Beste Shaya,

Stel dat een auto leeg 1.200 kg weegt. De fabrikant schrijft voor dat de MTM 1.800 kg is. Dan mag je het voertuig dus nooit beladen met meer dan 600 kg.

Vandaag laadt je het voertuig met 200 kg. De MBT is dan 1.200 kg + 200 kg = 1.400 kg. De MTM blijft natuurlijk 1.800 kg: je zou nog 400 kg meer mogen laden.

Morgen laadt je het voertuig met 500 kg. De MBT is dan 1.200 kg + 500 kg = 1.700 kg. De MTM blijft natuurlijk 1.800 kg: je zou nog 100 kg meer mogen laten.

De MBT is dus hoeveel een auto daadwerkelijk weegt op een bepaald ogenblik. De MTM is zijn maximale massa die nooit mag overschreden worden.

Is het duidelijk zo Shaya? Zoniet leg ik het graag nog eens anders uit.

Re: m.t.m en m.b.t

door Stefan Peeters » 21 aug 2018, 18:08

Maximaal toegelaten massa is wat een voertuig mag wegen. Die waarde staat op de papieren van het voertuig vermeld en mag niet overschreden worden.

Massa in beladen toestand is wat het voertuig effectief weegt. Met andere woorden: wanneer men het voertuig met alle bagage en inzittenden aan boord op een weegschaal zou zetten.

m.t.m en m.b.t

door SHAYA » 21 aug 2018, 17:48

Ik begrijp niet wat het verschil is tussen maximaal toegelaten massa en massa in beladen toestand? zou iemand me kunnen helpen?

Omhoog