door Jozef » 06 jun 2018, 01:51
Hallo Yannis,
Hartelijk dank voor je bericht, dat mij ten zeerste verheugd heeft.
Het heeft geen zin jezelf te kwellen met het motorrijden uit te stellen. Geniet volop van je jonge jaren. En zoals gezegd, zal het jouw verdere opleiding zeker ten goede komen. Motorrijden is immers een kwestie van degelijke theoretische inzichten, veel oefening en ervaring. Later zou ik jou dan een 500 cm³ aanraden, niet meteen een zware machine. Eens je een goede basis hebt, kun je immers nog heel wat vervolmakingscursussen volgen.
Daar kunnen ze jou bij MAG alles over vertellen. Geloof me, het gaat er daar heel gemoedelijk aan toe, je kunt er de typische kameraadschappelijke sfeer onder motorrijders genieten. MAG is aangesloten bij de FEMA, de Federation of European Motorcyclists' Associations. MAG kan je ook verwijzen naar samenkomsten in het weekend waar je kunt leren zelf je motorfiets te onderhouden en bepaalde herstellingen uit te voeren. Niemand kan dat uiteindelijk zo goed als jij, want niemand houdt zoveel van jouw motorfiets als jij. De beste motortechniekers komen dan ook uit de hobbykringen, niet uit de professionele kringen, want in hobbykringen wordt de arbeidstijd niet in euro's omgerekend.
Yannis Beynen schreef: ↑05 jun 2018, 16:55
Dat is dan ook mijn enige angst: niet mezelf of de machine, maar wel de andere chauffeurs. Ik heb namelijk al heel veel voorbeelden gezien van wat er kan gebeuren. Telkens ikzelf plaats maak voor motorrijders krijg ik dankbaar teken terug.
Mooi zo, maar reken er niet op dat andere weggebruikers jou ook zullen tegemoet komen.
Een typisch voorbeeld is de voetganger die oversteekt in een bocht. Je gaat de bocht in aan de buitenkant, in het midden van de bocht raak je de middellijn van de rijbaan (opletten: daarbij hang je schuin, en als er een auto uit de tegengestelde richting tegen jouw hoofd totst, kan dat nogal wat hoofdpijn veroorzaken), en je komt de bocht uit aan de buitenkant. Zo heb je de bocht zo ruim mogelijk genomen voor je veiligheid. Maar die voetganger heeft er geen flauw benul van dat jij zo een bocht neemt, hij denkt dat er achter en voor hem toch plaats genoeg is voor jou.
Angst mag je niet hebben, dat is een slechte raadgever, want dan is een ongeval een zich zelf vervullende voorspelling. Je moet alleen veel meer nog dan met een auto defensief rijden: anticiperen op alle mogelijke fouten van andere weggebruikers.
En natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat in die bocht welke je gisteren nog probleemloos tegen 80 km/h nam, vandaag wel eens een vrachtwagen wat zand of olie kan verloren hebben. Bovendien wil je niet geconfronteerd worden met een voertuig dat achter een bocht dwars over de rijbaan staat omdat het geslipt is. Zorg dat je altijd probleemloos kunt stoppen op de afstand die je kunt overzien, zodat je ook niet achteraan aangereden wordt.
De kledij heb ik alvast uitgekozen en ga ik later deze week passen (met het nodige advies) en aanschaffen in een winkel in Zemst. Ik twijfelde nog alleen tussen een tweedelig pak met sportieve boots of een meer universele urban outfit (kevlar jeans, leren vest en laarzen). Het gaat me een serieuze duit kosten maar ik heb me laten vertellen dat ik hier zeker niet op mag besparen. Ik heb de investering er ook gewoon voor over.
Prachtig, dat verheugt me enorm.
Je hoopt natuurlijk dat die kledij jou nooit zal dienen te beschermen, en dat wens ik jou ook toe. Toen ik in 1974 mijn eerste wagen kocht, betaalde ik een supplement voor veiligheidsgordels in mijn eerste auto, in de hoop dat ik ze nooit zou nodig hebben. 40 jaar later, in 2014, reed ik 's nachts in een sneeuwstorm onder een vrachtwagen die daar niet mocht parkeren en totaal onverlicht was. Ik kan jou verzekeren dat ik daarna heel blij was dat ik de gordel correct droeg, anders had ik het wellicht niet meer naverteld.
Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte zou houden van jouw vorderingen en ervaringen met het motorrijden.
Met vriendelijke groeten,
Jozef
Hallo Yannis,
Hartelijk dank voor je bericht, dat mij ten zeerste verheugd heeft.
Het heeft geen zin jezelf te kwellen met het motorrijden uit te stellen. Geniet volop van je jonge jaren. En zoals gezegd, zal het jouw verdere opleiding zeker ten goede komen. Motorrijden is immers een kwestie van degelijke theoretische inzichten, veel oefening en ervaring. Later zou ik jou dan een 500 cm³ aanraden, niet meteen een zware machine. Eens je een goede basis hebt, kun je immers nog heel wat vervolmakingscursussen volgen.
Daar kunnen ze jou bij MAG alles over vertellen. Geloof me, het gaat er daar heel gemoedelijk aan toe, je kunt er de typische kameraadschappelijke sfeer onder motorrijders genieten. MAG is aangesloten bij de FEMA, de Federation of European Motorcyclists' Associations. MAG kan je ook verwijzen naar samenkomsten in het weekend waar je kunt leren zelf je motorfiets te onderhouden en bepaalde herstellingen uit te voeren. Niemand kan dat uiteindelijk zo goed als jij, want niemand houdt zoveel van jouw motorfiets als jij. De beste motortechniekers komen dan ook uit de hobbykringen, niet uit de professionele kringen, want in hobbykringen wordt de arbeidstijd niet in euro's omgerekend.
[quote="Yannis Beynen" post_id=107068 time=1528210518]
Dat is dan ook mijn enige angst: niet mezelf of de machine, maar wel de andere chauffeurs. Ik heb namelijk al heel veel voorbeelden gezien van wat er kan gebeuren. Telkens ikzelf plaats maak voor motorrijders krijg ik dankbaar teken terug.
[/quote]
Mooi zo, maar reken er niet op dat andere weggebruikers jou ook zullen tegemoet komen.
Een typisch voorbeeld is de voetganger die oversteekt in een bocht. Je gaat de bocht in aan de buitenkant, in het midden van de bocht raak je de middellijn van de rijbaan (opletten: daarbij hang je schuin, en als er een auto uit de tegengestelde richting tegen jouw hoofd totst, kan dat nogal wat hoofdpijn veroorzaken), en je komt de bocht uit aan de buitenkant. Zo heb je de bocht zo ruim mogelijk genomen voor je veiligheid. Maar die voetganger heeft er geen flauw benul van dat jij zo een bocht neemt, hij denkt dat er achter en voor hem toch plaats genoeg is voor jou.
Angst mag je niet hebben, dat is een slechte raadgever, want dan is een ongeval een zich zelf vervullende voorspelling. Je moet alleen veel meer nog dan met een auto defensief rijden: anticiperen op alle mogelijke fouten van andere weggebruikers.
En natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat in die bocht welke je gisteren nog probleemloos tegen 80 km/h nam, vandaag wel eens een vrachtwagen wat zand of olie kan verloren hebben. Bovendien wil je niet geconfronteerd worden met een voertuig dat achter een bocht dwars over de rijbaan staat omdat het geslipt is. Zorg dat je altijd probleemloos kunt stoppen op de afstand die je kunt overzien, zodat je ook niet achteraan aangereden wordt.
[quote]
De kledij heb ik alvast uitgekozen en ga ik later deze week passen (met het nodige advies) en aanschaffen in een winkel in Zemst. Ik twijfelde nog alleen tussen een tweedelig pak met sportieve boots of een meer universele urban outfit (kevlar jeans, leren vest en laarzen). Het gaat me een serieuze duit kosten maar ik heb me laten vertellen dat ik hier zeker niet op mag besparen. Ik heb de investering er ook gewoon voor over.
[/quote]
Prachtig, dat verheugt me enorm.
Je hoopt natuurlijk dat die kledij jou nooit zal dienen te beschermen, en dat wens ik jou ook toe. Toen ik in 1974 mijn eerste wagen kocht, betaalde ik een supplement voor veiligheidsgordels in mijn eerste auto, in de hoop dat ik ze nooit zou nodig hebben. 40 jaar later, in 2014, reed ik 's nachts in een sneeuwstorm onder een vrachtwagen die daar niet mocht parkeren en totaal onverlicht was. Ik kan jou verzekeren dat ik daarna heel blij was dat ik de gordel correct droeg, anders had ik het wellicht niet meer naverteld.
Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte zou houden van jouw vorderingen en ervaringen met het motorrijden.
Met vriendelijke groeten,
Jozef