De noemer “hypothetische vraag” was een volledig verkeerde benaming die ik aan deze vraag gegeven heb, dit zou eerder “praktische vraag” moeten zijn.
Ik ben namelijk zelf de motorrijder in deze situatie en moet tweemaal per dag langs de wegversmalling die op
de foto achter deze URL getoond wordt . Mijn (geregistreerde) helmcamera waarvan dit beeld genomen is, neemt altijd op tijdens het rijden.
Zoals je op dit beeld kan zien is, indien de tegenligger een gewone personenwagen is, er voldoende plaats om terzelfdertijd elkaar te kruisen. Zelfs met 1 meter bijkomende zijdelingse afstand.
Meestal stop ik daar en verleen gewoon voorrang, dit is slechts een paar seconden wachten en het is veel veiliger. Echter, een aantal maanden geleden ben ik een wagen gekruist die met een veel hoger dan toegelaten snelheid in tegengestelde richting kwam afgereden. Daardoor heb ik de beschikbare tijd/afstand verkeerd ingeschat.
Gezien het bochtenwerk dat deze versmalling veroorzaakt, moest de tegenligger zijn snelheid verminderen. Dit was voldoende traag dat hij zijn bochten op normale wijze kon nemen (tenminste naar mijn inzicht, ik ben ook autobestuurder). Op het moment dat we elkaar kruisten bevond ik mij echter nog maar pas in het midden van de eerste helft van de wegversmalling.
Tijdens het effectief kruisen viel het echt op dat de tegenligger ostentatief dichtbij mij kwam rijden (echt HÉÉÉÉL dichtbij!!). De bestuurder wou me waarschijnlijk duidelijk laten weten dat het hem niet zinde dat ik niet gestopt was.
Uit jullie antwoord begrijp ik reeds dat, mocht dit tot een aanrijding gekomen zijn, ik in ‘normale’ omstandigheden aansprakelijk zou gesteld zijn.
Ik heb ‘normale’ opzettelijk tussen quotes gezet omdat ik met mijn helmcamera (geregistreerde camera, dus beelden zijn ontvankelijk bij betwisting voor rechtbank) het exacte verloop van de situatie kan aantonen.
Mijn opvolg vraag is dus:
- Ik kon aantonen dat ik uiterst rechts reed (zo goed als tegen de borduur)
- Ik kon aantonen dat de tegenligger voldoende tijd had om ook zijn afstand van mij te kunnen nemen.
- Ik kon aantonen dat de tegenligger ostentatief dichtbij reed.
--> Veranderd dit iets aan jullie beoordeling?
(nota:
Één van de voorwaarden de om de registratie van mijn helmcamera te kunnen voltooien was dat beelden die niet nodig zijn als bewijslast bij een ongeval of betwisting kort na opname gewist worden. Omdat er niets gebeurd was en dit reeds maanden geleden plaatsvond heb ik de oorspronkelijke beelden dus niet meer.
Ondanks de verstreken tijd, blijft dit voorval echter in mijn achterhoofd hangen en heb dus beslist om meer info hierrond op te zoeken/na te vragen.
Kans is groot dat meer zulke en ander vragen zullen volgen … Als motorrijder ben je steeds extra aandachtig en zie je dus af en toe wat.
)
De noemer “hypothetische vraag” was een volledig verkeerde benaming die ik aan deze vraag gegeven heb, dit zou eerder “praktische vraag” moeten zijn.
Ik ben namelijk zelf de motorrijder in deze situatie en moet tweemaal per dag langs de wegversmalling die op [url=https://ibb.co/mhS5Xw]de foto achter deze URL[/url] getoond wordt . Mijn (geregistreerde) helmcamera waarvan dit beeld genomen is, neemt altijd op tijdens het rijden.
Zoals je op dit beeld kan zien is, indien de tegenligger een gewone personenwagen is, er voldoende plaats om terzelfdertijd elkaar te kruisen. Zelfs met 1 meter bijkomende zijdelingse afstand.
Meestal stop ik daar en verleen gewoon voorrang, dit is slechts een paar seconden wachten en het is veel veiliger. Echter, een aantal maanden geleden ben ik een wagen gekruist die met een veel hoger dan toegelaten snelheid in tegengestelde richting kwam afgereden. Daardoor heb ik de beschikbare tijd/afstand verkeerd ingeschat.
Gezien het bochtenwerk dat deze versmalling veroorzaakt, moest de tegenligger zijn snelheid verminderen. Dit was voldoende traag dat hij zijn bochten op normale wijze kon nemen (tenminste naar mijn inzicht, ik ben ook autobestuurder). Op het moment dat we elkaar kruisten bevond ik mij echter nog maar pas in het midden van de eerste helft van de wegversmalling.
Tijdens het effectief kruisen viel het echt op dat de tegenligger ostentatief dichtbij mij kwam rijden (echt HÉÉÉÉL dichtbij!!). De bestuurder wou me waarschijnlijk duidelijk laten weten dat het hem niet zinde dat ik niet gestopt was.
Uit jullie antwoord begrijp ik reeds dat, mocht dit tot een aanrijding gekomen zijn, ik in ‘normale’ omstandigheden aansprakelijk zou gesteld zijn.
Ik heb ‘normale’ opzettelijk tussen quotes gezet omdat ik met mijn helmcamera (geregistreerde camera, dus beelden zijn ontvankelijk bij betwisting voor rechtbank) het exacte verloop van de situatie kan aantonen.
Mijn opvolg vraag is dus:
- Ik kon aantonen dat ik uiterst rechts reed (zo goed als tegen de borduur)
- Ik kon aantonen dat de tegenligger voldoende tijd had om ook zijn afstand van mij te kunnen nemen.
- Ik kon aantonen dat de tegenligger ostentatief dichtbij reed.
--> Veranderd dit iets aan jullie beoordeling?
(nota:
Één van de voorwaarden de om de registratie van mijn helmcamera te kunnen voltooien was dat beelden die niet nodig zijn als bewijslast bij een ongeval of betwisting kort na opname gewist worden. Omdat er niets gebeurd was en dit reeds maanden geleden plaatsvond heb ik de oorspronkelijke beelden dus niet meer.
Ondanks de verstreken tijd, blijft dit voorval echter in mijn achterhoofd hangen en heb dus beslist om meer info hierrond op te zoeken/na te vragen.
Kans is groot dat meer zulke en ander vragen zullen volgen … Als motorrijder ben je steeds extra aandachtig en zie je dus af en toe wat. ;) )