Bestaansrecht bord F19

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Bestaansrecht bord F19

Re: Bestaansrecht bord F19

door de rijprof » 10 aug 2017, 22:31

Dus wat er ook gebeurt, nooit een doodlopende straat met bord F45 inrijden (tenzij dat de examinator daar expliciet om vraagt).
Juist!

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 10 aug 2017, 21:25

Stel dat een examinator je in dit geval niet zegt waar je naar toe zou moeten, omdat hij het vergeet bv;
Dan kan je vrij kiezen waar je naar toe rijdt. :idea:
In zo een geval kan hij je niet verwijten dat je een instructie niet hebt opgevolgd.
Zo lang je maar niet het bord F45 gaat voorbijrijden.
Dus wat er ook gebeurt, nooit een doodlopende straat met bord F45 inrijden (tenzij dat de examinator daar expliciet om vraagt).

Re: Bestaansrecht bord F19

door Benny Stinkens » 10 aug 2017, 18:44

phil schreef: 10 aug 2017, 17:23 Op die manier lijkt het al wat beter mee te vallen; dus als er meer dan één keuze is dan laat de examinator weten waar je naartoe moet.
Stel dat een examinator je in dit geval niet zegt waar je naar toe zou moeten, omdat hij het vergeet bv;
Dan kan je vrij kiezen waar je naar toe rijdt. :idea:
In zo een geval kan hij je niet verwijten dat je een instructie niet hebt opgevolgd.
Zo lang je maar niet het bord F45 gaat voorbijrijden.

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 10 aug 2017, 17:23

Stel dat je rechtdoor aan het rijden bent en je komt een bord F45 voor je tegen.
Je hebt links en rechts nog een straat waar je naar toe kan.

Dan zal de examinator de keuze maken waar je naar toe moet.

Stel dat je rechtdoor aan het rijden bent en je komt een bord F45 voor je tegen.
Er is alleen maar een straat rechts van je.

De examinator zal niets zeggen en jij hebt alleen maar de mogelijkheid om rechts af te slaan.

In Bree is er zelfs een examinator die je in een straat stuurt waar een bord F45 staat.
Hij zegt er dan wel bij dat hij dit niet zal beoordelen, de bedoeling is om daar te gaan keren. :idea:
Op die manier lijkt het al wat beter mee te vallen; dus als er meer dan één keuze is dan laat de examinator weten waar je naartoe moet.

Ook dat keren in een doodlopende straat lijkt nogal vrij logisch, tenslotte kan dat altijd eens gebeuren en is het goed als je op een correcte manier met je wagen kan keren.

Alvast bedankt Benny!

Re: Bestaansrecht bord F19

door Benny Stinkens » 10 aug 2017, 11:07

phil schreef:En als je dan zo'n F45 bordje tegenkom (doodlopende weg) mag je dan gelijk wat voor andere straat inrijden?
Stel dat je rechtdoor aan het rijden bent en je komt een bord F45 voor je tegen.
Je hebt links en rechts nog een straat waar je naar toe kan.

Dan zal de examinator de keuze maken waar je naar toe moet.

Stel dat je rechtdoor aan het rijden bent en je komt een bord F45 voor je tegen.
Er is alleen maar een straat rechts van je.

De examinator zal niets zeggen en jij hebt alleen maar de mogelijkheid om rechts af te slaan.

In Bree is er zelfs een examinator die je in een straat stuurt waar een bord F45 staat.
Hij zegt er dan wel bij dat hij dit niet zal beoordelen, de bedoeling is om daar te gaan keren. :idea:

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 10 aug 2017, 08:40

edit : rij dus tijdens een examen nooit spontaan een doodlopende weg in.
En als je dan zo'n F45 bordje tegenkom (doodlopende weg) mag je dan gelijk wat voor andere straat inrijden?

Lijkt me dan geen slecht idee om vooraf al die doodlopende straten op te zoeken (op een map dan), kwestie van het niet op het laatste nippertje te moeten ontdekken.

Re: Bestaansrecht bord F19

door bert.covens » 09 aug 2017, 12:23

phil schreef: 08 aug 2017, 22:47
Je moet echter wel opletten als je rechtdoor rijdt en je komt een verboden richting tegen, moet je dat zelf zien en niet in de verboden richting rijden.
De examinator zegt niets, je moet dat zelf zien, net zoals in het echte leven.
Dan zal je links of rechts moeten afslaan. Je komt minstens 1 x een verboden richting (of verplichte richting) tegen op jouw examenroute.
Dat is idd goed om te weten!
Na het onderdeel voorafgaandelijke controles, stappen de examinator en de begeleider mee in het voertuig. Je krijgt dan van de examinator ook altijd een kort woordje uitleg over het verloop van het examen.
Het is de bedoeling dat u met een aangepaste snelheid rijdt : niet te snel, niet te traag. Zolang ik niks zeg, blijft u de weg volgen waarop u zich bevindt. Ik zal u tijdig een instructie geven om links/rechts af te slaan. De gevraagde instructie, is steeds toegelaten. Ik zal u nooit in een valstrik lokken. Let wel op de verkeersborden die u verplichten een bepaalde richting te nemen. In dat geval zeg ik niks, maar moet u zélf die borden zien en correct opvolgen. Hou er verder rekening mee, dat u steeds tot het doorgaande en nooit tot het plaatselijk verkeer behoort. (....)
edit : rij dus tijdens een examen nooit spontaan een doodlopende weg in.

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 08 aug 2017, 22:47

Noemt men 'een instructie'.
Dat is het woord dat ik zocht. :wink:
Je moet echter wel opletten als je rechtdoor rijdt en je komt een verboden richting tegen, moet je dat zelf zien en niet in de verboden richting rijden.
De examinator zegt niets, je moet dat zelf zien, net zoals in het echte leven.
Dan zal je links of rechts moeten afslaan. Je komt minstens 1 x een verboden richting (of verplichte richting) tegen op jouw examenroute.
Dat is idd goed om te weten!
Wees heel alert en kijk reeds heel ver naar de borden.
Zal ik zeker doen!

Bedankt Rijprof!

Re: Bestaansrecht bord F19

door de rijprof » 08 aug 2017, 22:16

zo'n bevel (of hoe ze dat ook noemen)
Noemt men 'een instructie'.
Een examinator zal je nooit een instructie geven om ergens af te slaan waar het verboden is.
Je moet echter wel opletten als je rechtdoor rijdt en je komt een verboden richting tegen, moet je dat zelf zien en niet in de verboden richting rijden.
De examinator zegt niets, je moet dat zelf zien, net zoals in het echte leven.
Dan zal je links of rechts moeten afslaan. Je komt minstens 1 x een verboden richting (of verplichte richting) tegen op jouw examenroute.
Wees heel alert en kijk reeds heel ver naar de borden.

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 08 aug 2017, 20:49

Bedankt voor de nadere toelichting bert.

Ik dacht verkeerdelijk dat examinatoren eventueel zo'n bevel (of hoe ze dat ook noemen) konden geven kwestie van je oplettendheid, perceptie en kennis van de borden te testen.

bert.covens schreef: 07 aug 2017, 12:38
Jozef schreef: 29 jul 2017, 23:01 De rijprof heeft gelijk als hij ervan uitgaat dat een examinator jou niet moedwillig een straat zal insturen waar je niet in mag. Maar ook een examinator kan zich vergissen.

@ de rijprof: Bert Eggers, docent bij Sanderus en het VVC, heeft het ooit meegemaakt dat de examinator een kandidaat met een vrachtwagen een straat instuurde waar hij een eind verderop niet meer door kon met de vrachtwagen. Bert Eggers heeft zich toen kwaad gemaakt en tegen de examinator gezegd: "Nu stap jij uit om de kandidaat te gidsen bij het achteruitrijden, ik niet!"
Een examinator mag niemand ergens insturen waar hij niet in mag. Zulks is hem nadrukkelijk verboden.

Examinatoren kénnen de omgeving van het examencentrum doorgaans zowat als hun broekzak. Een nieuwe examinator, of een examinator die tijdelijk komt inspringen rijdt daarom éérst wel 's mee met een ervaren collega. Kwestie van de omgeving wat te leren kennen, net om dergelijke vergissingen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de plaatsen waar de signalisatie gebrekkig of dubieus is, kunnen aan bod komen tijdens dergelijke verkennende ritten. Dergelijke plaatsen kunnen doelbewust gemeden worden. Of de examinator kan ervoor opteren om de leerling er niet op af te rekenen. Een rij-examen is er immers om de vaardigheden van de leerling te beoordelen, en niet om hem de rekening te presenteren van gebeurlijk wegwanbeheer.

Nu is een examinator inderdaad ook maar een mens. Dus never say never. Mocht hij ondanks alle inspanningen toch per vergissing de leerling ergens insturen waar hij eigenlijk niet in mag, dan kan hij nog altijd z'n verantwoordelijkheid terzake opnemen en de leerling hier niet op afrekenen.

Ikzelf heb van dergelijk incident alvast nog geen weet. De meeste van dergelijke wilde verhalen zijn ontsproten aan de (al dan niet bewuste) fantasie van de leerling. Soms omdat het betoog van de examinator toch niet helemaal correct begrepen werd. Soms omdat het op café of onder vrienden niet zo stoer staat om de begane fouten te moeten toegeven.

Maar mocht het ondanks alles tóch zo ver komen dat het je als fout aangerekend wordt dat de examinator je een verboden richting ingestuurd heeft, is er nog altijd de geschillenprocedure. Daar zou dan een gegronde reden toe zijn.

Re: Bestaansrecht bord F19

door bert.covens » 07 aug 2017, 12:38

Jozef schreef: 29 jul 2017, 23:01 De rijprof heeft gelijk als hij ervan uitgaat dat een examinator jou niet moedwillig een straat zal insturen waar je niet in mag. Maar ook een examinator kan zich vergissen.

@ de rijprof: Bert Eggers, docent bij Sanderus en het VVC, heeft het ooit meegemaakt dat de examinator een kandidaat met een vrachtwagen een straat instuurde waar hij een eind verderop niet meer door kon met de vrachtwagen. Bert Eggers heeft zich toen kwaad gemaakt en tegen de examinator gezegd: "Nu stap jij uit om de kandidaat te gidsen bij het achteruitrijden, ik niet!"
Een examinator mag niemand ergens insturen waar hij niet in mag. Zulks is hem nadrukkelijk verboden.

Examinatoren kénnen de omgeving van het examencentrum doorgaans zowat als hun broekzak. Een nieuwe examinator, of een examinator die tijdelijk komt inspringen rijdt daarom éérst wel 's mee met een ervaren collega. Kwestie van de omgeving wat te leren kennen, net om dergelijke vergissingen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de plaatsen waar de signalisatie gebrekkig of dubieus is, kunnen aan bod komen tijdens dergelijke verkennende ritten. Dergelijke plaatsen kunnen doelbewust gemeden worden. Of de examinator kan ervoor opteren om de leerling er niet op af te rekenen. Een rij-examen is er immers om de vaardigheden van de leerling te beoordelen, en niet om hem de rekening te presenteren van gebeurlijk wegwanbeheer.

Nu is een examinator inderdaad ook maar een mens. Dus never say never. Mocht hij ondanks alle inspanningen toch per vergissing de leerling ergens insturen waar hij eigenlijk niet in mag, dan kan hij nog altijd z'n verantwoordelijkheid terzake opnemen en de leerling hier niet op afrekenen.

Ikzelf heb van dergelijk incident alvast nog geen weet. De meeste van dergelijke wilde verhalen zijn ontsproten aan de (al dan niet bewuste) fantasie van de leerling. Soms omdat het betoog van de examinator toch niet helemaal correct begrepen werd. Soms omdat het op café of onder vrienden niet zo stoer staat om de begane fouten te moeten toegeven.

Maar mocht het ondanks alles tóch zo ver komen dat het je als fout aangerekend wordt dat de examinator je een verboden richting ingestuurd heeft, is er nog altijd de geschillenprocedure. Daar zou dan een gegronde reden toe zijn.

Re: Bestaansrecht bord F19

door Jozef » 30 jul 2017, 16:57

Proficiat, je bent fantastisch goed op weg. Enerzijds omdat je zelf de regels goed wil kennen, zodat je je er kunt aan houden. Anderzijds omdat je beseft dat heel wat weggebruikers de regels niet goed kennen of er zich niet willen aan houden, zodat je daar rekening kunt mee houden (defensief rijgedrag).

Neem het voorbeeld van dat oud menske dat de weg wil oversteken. Strikt genomen zou ze dat moeten doen op het zebrapad dat zich minder dan 30 meter verder bevindt. Maar ze is niet goed meer te been en wil alleen maar een praatje gaan slaan met haar overbuurvrouw. Ze kan evenwel de afstand en de snelheid van de aankomende wagens niet meer juist inschatten.

Als jij daar aankomt en ze begint over te steken, wijl daar geen zebrapad is, kun je natuurlijk dat menske doen opschrikken door met gierende banden te remmen en te claxoneren. Of je kunt je 4 richtingsaanwijzers aansteken, stoppen, uitstappen en dat menske de weg over helpen. Gegarandeerd staan er dan een aantal onverlaten achter jouw auto te claxoneren, doch dat hoef je je niet aan te trekken: jij hebt een goede daad gesteld, en je voelt je voor de rest van de dag goed. En niet jij, maar diegenen die zich staan op te winden en claxoneren, zullen als eersten een maagzweer krijgen.

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 30 jul 2017, 00:17

Ik twijfel er niet aan dat de rijprof gelijk heeft, maar laten we eerlijk zijn het rijbewijs behalen wordt met de jaren moeilijker en er kwamen sinds dit en verleden jaar een resem nieuwe zaken bij. Zoveel eigenlijk dat ik me afvraag hoeveel mensen die "vroeger" hun rijbewijs behaald hebben nog notabeen op de hoogte zijn van alles dat er op ons "nieuwelingen" spreekwoordelijk bord geschoven wordt. En dat merk ik dag dagelijks als voetganger in het verkeer; velen vinden het blijkbaar niet nodig om te stoppen als ik aan een zebrapad staat te wachten om over te steken. Er wordt geclaxonneerd wanneer mensen vinden dat het "niet vlug genoeg gaat" als een oudere persoon het wat trager doet of als de vuilniskar hun ronde doen en er is geen plaats om voorbij te steken en ik spreek nog niet eens over het aantal bestuurders dat te snel rijden in een zone 30.

En zoals je zelf aangaf, zijn er de menselijke fouten die evengoed bij agenten als examinators kunnen voorkomen.

Al deze factoren samen zorgen ervoor dat ik het noodzakelijk acht meer dan goed voorbereid te zijn, zij het op de examen als op de baan.

Re: Bestaansrecht bord F19

door Jozef » 29 jul 2017, 23:01

De rijprof heeft gelijk als hij ervan uitgaat dat een examinator jou niet moedwillig een straat zal insturen waar je niet in mag. Maar ook een examinator kan zich vergissen.

@ de rijprof: Bert Eggers, docent bij Sanderus en het VVC, heeft het ooit meegemaakt dat de examinator een kandidaat met een vrachtwagen een straat instuurde waar hij een eind verderop niet meer door kon met de vrachtwagen. Bert Eggers heeft zich toen kwaad gemaakt en tegen de examinator gezegd: "Nu stap jij uit om de kandidaat te gidsen bij het achteruitrijden, ik niet!"

Re: Bestaansrecht bord F19

door phil » 29 jul 2017, 20:24

de rijprof schreef: 28 jul 2017, 20:52
ik zie het nu al gebeuren dat ze mij tijdens de praktijk examen proberen een straat in te laten rijden waar bord F99 staat.
Denk je dat een examinator jou in een verboden straat zal sturen? Dat zijn fabeltjes die de mensen uitvinden en daar is niets van waar.

Een examinator zal je nooit een instructie geven om in een verboden straat te rijden!
Ik heb nog geen praktijk examen afgelegd, ik weet dus niet wat ik wel of niet kan verwachten.

Omhoog