door Jozef » 08 jun 2005, 10:53
Een auto huren zal volgens mij niet lukken met een voorlopig rijbewijs.
Een auto huren is goed voor enkele dagen in noodgevallen, maar zou op langere termijn wel zeer duur uitvallen. Zeker als er zou verhuurd worden aan bestuurders met een voorlopig rijbewijs, waarbij de verzekeringspremie sterk zou stijgen.
Een eventuele dergelijke verhuuractiviteit, met de investeringen in het wagenpark die ze vereist, behoort niet tot het bestek van de rijscholen. Wat de leswagens van de rijschool betreft: deze rijden niet zelden 12 uur per dag van maandag tot vrijdag en 8 uur op zaterdag. In een typische rijschool leggen ze op 3 jaar 120.000 km af, en dient om het anderhalf jaar de helft van het wagenpark vervangen te worden.
Een degelijk tweedehandswagentje lijkt mij financieel de interessantste oplossing, temeer daar je de kosten wellicht zou kunnen delen met je vriend.
De overheid doet op dit vlak inderdaad geen enkele tegemoetkoming. Het enige dat de overheid doet om de rijopleiding goedkoper te maken, is een amateuristische opleiding promoten, met alle gevolgen vandien voor het latere verkeersgedrag van de kandidaten.
Ondermeer door de hoge BTW-aanslagvoet op de lesgelden en de zeer hoge loonlasten in België, kan een rijschool haar prijzen niet verlagen zonder in te boeten op de kwaliteit.
Bekijk een rijschool evenwel niet als een rijbewijswinkel. Het rijbewijs is geen bewijs dat je goed kan rijden, enkel een toelating om een voertuig te besturen (de Franse term "le permis de conduire" geeft dit veel beter weer).
In de rijschool gaat het echter om veel meer dan het behalen van een rijbewijs. De bedoeling is de kandidaat zodanig de toepassing van de verkeersregels, de rijtechnieken en rijvaardigheden te leren beheersen, dat hij vlot, ontspannen en met volle aandacht voor het verkeer kan rijden, maar ook om hem de technieken van anticipatief en defensief rijgedrag bij te brengen, die van hem een veilige bestuurder zullen maken. Dit is een vak, dat talent, opleiding en ervaring vereist, en niet in het bereik van de amateur ligt.
Als je het zo bekijkt, is de opleiding in een erkende rijschool zeker haar prijs waard. Je zou jezelf of iemand anders immers toch niet voor de rest van zijn leven willen verminken door een gebrekkige rijopleiding.
Een auto huren zal volgens mij niet lukken met een voorlopig rijbewijs.
Een auto huren is goed voor enkele dagen in noodgevallen, maar zou op langere termijn wel zeer duur uitvallen. Zeker als er zou verhuurd worden aan bestuurders met een voorlopig rijbewijs, waarbij de verzekeringspremie sterk zou stijgen.
Een eventuele dergelijke verhuuractiviteit, met de investeringen in het wagenpark die ze vereist, behoort niet tot het bestek van de rijscholen. Wat de leswagens van de rijschool betreft: deze rijden niet zelden 12 uur per dag van maandag tot vrijdag en 8 uur op zaterdag. In een typische rijschool leggen ze op 3 jaar 120.000 km af, en dient om het anderhalf jaar de helft van het wagenpark vervangen te worden.
Een degelijk tweedehandswagentje lijkt mij financieel de interessantste oplossing, temeer daar je de kosten wellicht zou kunnen delen met je vriend.
De overheid doet op dit vlak inderdaad geen enkele tegemoetkoming. Het enige dat de overheid doet om de rijopleiding goedkoper te maken, is een amateuristische opleiding promoten, met alle gevolgen vandien voor het latere verkeersgedrag van de kandidaten.
Ondermeer door de hoge BTW-aanslagvoet op de lesgelden en de zeer hoge loonlasten in België, kan een rijschool haar prijzen niet verlagen zonder in te boeten op de kwaliteit.
Bekijk een rijschool evenwel niet als een rijbewijswinkel. Het rijbewijs is geen bewijs dat je goed kan rijden, enkel een toelating om een voertuig te besturen (de Franse term "le permis de conduire" geeft dit veel beter weer).
In de rijschool gaat het echter om veel meer dan het behalen van een rijbewijs. De bedoeling is de kandidaat zodanig de toepassing van de verkeersregels, de rijtechnieken en rijvaardigheden te leren beheersen, dat hij vlot, ontspannen en met volle aandacht voor het verkeer kan rijden, maar ook om hem de technieken van anticipatief en defensief rijgedrag bij te brengen, die van hem een veilige bestuurder zullen maken. Dit is een vak, dat talent, opleiding en ervaring vereist, en niet in het bereik van de amateur ligt.
Als je het zo bekijkt, is de opleiding in een erkende rijschool zeker haar prijs waard. Je zou jezelf of iemand anders immers toch niet voor de rest van zijn leven willen verminken door een gebrekkige rijopleiding.