Stefan Peeters schreef: ↑12 jul 2017, 19:27
Er staat toch duidelijk dat de kosten niet voor de bestuurder zijn wanneer die afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd staat?
Dat staat er inderdaad. Letterlijk zelfs.
In de theorie gaat dat. In de eigenste gemeente, heb ik het al vaker gezien hoe de theorie uit de wetteksten in de prakijk mank loopt. In onze gemeente, is de aanvrager/plaatser van die borden is verplicht die borden 24u op voorhand te plaatsen, en bij het plaatsen moet hij de nummerplaten doorgeven van voertuigen die er al staan.
In de praktijk, gebeurt het helaas wel eens dat :
- aanvrager laks, nonchalant is
- aanvrager de Nederlandse taal niet machtig is, en stomweg niet begrijpt wat er van hem verlangd wordt
- aanvrager op voet van oorlog leeft met de buurman, en nu z'n kans schoon ziet hem een pee te stoven.
- ...
Op de desbetreffende dag, gaan dan de poppetjes aan het dansen. Aanvrager wil het genot van de parkeerverbodsborden die hij aangevraagd heeft, voor de verhuiswagen of whaterver voor z'n deur, maar er staat een auto geparkeerd. Politie wordt bijgehaald. Die stelt dan vast dat er een auto staat, terwijl er een parkeerverbodsbord staat.
Volgens de aanvrager/plaatser van de verkeersverbodsbordjes, zijn de borden tijdig én correct geplaatst VOORDAT de auto daar stond.
Volgens de bestuurder of eigenaar van het voertuig, stond de auto er eerst. De politie is er niet bij, op het ogenblik dat de aanvrager die verkeersborden plaatst.
Ik verneem het graag van jou, hoe de politie objectief en met zekerheid kan vaststellen wat er nu eerst stond : die auto of die borden. Want dàt is immers bepalend of het voertuig in overtreding staat of niet, en of de takelkosten bijgevolg voor rekening van de bestuurder/eigenaar van het voertuig vallen of niet
(althans in men er niet in slaagt hem te vinden, of weigert/niet in staat is het voertuig te verplaatsen). De verbalisanten zijn al blij, als de eigenaar gevonden wordt, en ze hem kunnen bevelen het voertuig te verplaatsen.
Dat is .... de theorie van de wettekst .... versus de praktijk. En zolang de wetgever blijft vertikken om een éénduidige regelgeving uit te vaardigen zodat overal de borden geplaatst zouden worden door
(of in bijzijn van) een bevoegd persoon, ga je dit soort discussies blijven meemaken in politiezones zoals de mijne.
de rijprof schreef: ↑12 jul 2017, 22:39
Mochten er takelkosten + boete zijn en er discussie ontstaan, zou ik het verkeersreglement aanwenden.
De gemeente moet zich ook houden aan het verkeersreglement.
Uiteraard moet de gemeente zich aan het verkeersreglement houden.
Alleen is het voor de verbalisanten hier geregeld onmogelijk te achterhalen wat er eerst stond : de auto of die borden. Of anders gezegd: wie van beiden er staat te liegen : de aanvrager van die bordjes, of de bestuurder/eigenaar.
Het probleem zit 'm dus bij de bewijslast in het huidig systeem. En opgelet : als er PV opgesteld wordt, is die (mits tijdig verzonden) ten laste van ......