door Jozef » 22 jun 2017, 08:32
Als je op een horiontale weg langzaam achteruit rijdt, is de veer van de dissel sterk genoeg om te vermijden dat hij ingedrukt wordt.
Anders zou je niet kunnen achteruitrijden, want door het indrukken van de dissel zouden de remmen van de aanhangwagen geactiveerd worden. De aanhangwagen zou daardoor aanzienlijk meer weerstand bieden tegen het achteruitrijden, waardoor de dissel nog dieper zou ingedrukt worden en de remmen nog sterker zouden geactiveerd worden.
Als de dissel toch ingedrukt wordt omdat je nog even verder achteruitgereden bent toen de aanhangwagen al tegen de laadkade stond, los je dat inderdaad op door een klein beetje vooruit te rijden, net genoeg om de dissel volledig naar voor te laten komen.
Staat de sleep in bergaf, dan trek je eerst de handrem van de aanhanwagen stevig aan en leg je best nog iets voor de wielen. Dan laat je de wagen een klein beetje vooruitbollen om de dissel volledig naar voor te laten komen.
Denk eraan dat je, als de sleep in bergaf staat, niet kunt achteruitrijden, omdat door het gewicht van de aanhangwagen dan de dissel ingedrukt wordt en daardoor de remmen van de aanhangwagen geactiveerd worden. Zorg er dus voor dat je in bergaf niet met de voorkant van de auto vlak bij één of ander obstakel parkeert, want dan geraak je niet meer weg.
Voor de veiligheidskabel is er geen speciale voorziening, je hangt hem over de bol van de trekhaark. Sommige aanhangwagens hebben een veiligheidsketting in plaats van een veiligheidskabel; die ketting kun je in een oog aan de trekhaak haken.
Als je op een horiontale weg langzaam achteruit rijdt, is de veer van de dissel sterk genoeg om te vermijden dat hij ingedrukt wordt.
Anders zou je niet kunnen achteruitrijden, want door het indrukken van de dissel zouden de remmen van de aanhangwagen geactiveerd worden. De aanhangwagen zou daardoor aanzienlijk meer weerstand bieden tegen het achteruitrijden, waardoor de dissel nog dieper zou ingedrukt worden en de remmen nog sterker zouden geactiveerd worden.
Als de dissel toch ingedrukt wordt omdat je nog even verder achteruitgereden bent toen de aanhangwagen al tegen de laadkade stond, los je dat inderdaad op door een klein beetje vooruit te rijden, net genoeg om de dissel volledig naar voor te laten komen.
Staat de sleep in bergaf, dan trek je eerst de handrem van de aanhanwagen stevig aan en leg je best nog iets voor de wielen. Dan laat je de wagen een klein beetje vooruitbollen om de dissel volledig naar voor te laten komen.
Denk eraan dat je, als de sleep in bergaf staat, niet kunt achteruitrijden, omdat door het gewicht van de aanhangwagen dan de dissel ingedrukt wordt en daardoor de remmen van de aanhangwagen geactiveerd worden. Zorg er dus voor dat je in bergaf niet met de voorkant van de auto vlak bij één of ander obstakel parkeert, want dan geraak je niet meer weg.
Voor de veiligheidskabel is er geen speciale voorziening, je hangt hem over de bol van de trekhaark. Sommige aanhangwagens hebben een veiligheidsketting in plaats van een veiligheidskabel; die ketting kun je in een oog aan de trekhaak haken.