artikel 7bis is nochtans duidelijk genoeg ....
Je moet lezen wat er staat. Die link die je nu citeert, spreekt artikel 7bis ook helemaal niet tegen. Sterker nog, artikel 7bis wordt daar zelfs letterlijk bevestigd.
Je leest in die link :
link op wegcode.be schreef:De gemotoriseerde voortbewegingstoestellen krijgen als voorwaarde mee dat ze naar bouw en motorvermogen niet sneller mogen rijden dan 18 km/u.
Merk op, dat men het daar heeft over 18 ipv 16 km/u ....
Maar dat gaat over een voorwaarde waaraan die voertuigen moeten voldoen teneinde nog aan de bepaling van een gemotoriseerd voertuig te voldoen. Die voertuigen mogen naar bouw en motorvermogen niet sneller kunnen rijden dan 18 km/u, anders zijn het géén gemotoriseerde voortbewegingstoestellen meer.
Lees de bepaling van een voortbewegingstoestel er anders even op na :
verkeersreglement schreef:2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is :
1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.
2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 18 km per uur.
Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.
Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.
De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.
In de link die je aanhaalt, kan je overigens even verderop het volgende lezen :
link op wegcode.be schreef:1.3. Welke regels zijn van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen ?
Wanneer de gebruikers van voortbewegingstoestellen niet sneller dan stapvoets rijden moeten zij de regels van toepassing voor de voetgangers volgen.
Wanneer de gebruikers van voortbewegingstoestellen sneller dan stapvoets rijden moeten zij de regels van toepassing voor de fietsers volgen.
Wat dus artikel 7bis
(en hetgeen ik schreef) bevestigt.
Er is dus enerzijds
de snelheid die deze voertuigen maximaal mogen kunnen halen teneinde nog te voldoen aan de bepaling van een voortbewegingstoestel. Zodra zij sneller kunnen rijden dan 18 km/u, zijn het geen voortbewegingstoestellen meer.
En anderzijds is er
de snelheid waarmee zij zich daadwerkelijk voortbewegen wanneer zij aan het verkeer deelnemen : stapvoets, of sneller dan stapvoets. En dat is dan weer bepalend om uit te maken of zij nu dezelfde rechten en plichten als een voetganger dan wel als fietser hebben.
Haal die twee zaken dus niet door elkaar
artikel 7bis is nochtans duidelijk genoeg ....
[quote="de rijprof" post_id=101999 time=1497561664 user_id=1326]
https://www.wegcode.be/actueel/1260-voortbewegingstoestellen
[/quote]
Je moet lezen wat er staat. Die link die je nu citeert, spreekt artikel 7bis ook helemaal niet tegen. Sterker nog, artikel 7bis wordt daar zelfs letterlijk bevestigd.
Je leest in die link :
[quote="link op wegcode.be"]De gemotoriseerde voortbewegingstoestellen krijgen als voorwaarde mee dat ze naar bouw en motorvermogen niet sneller mogen rijden dan 18 km/u.[/quote]
Merk op, dat men het daar heeft over 18 ipv 16 km/u ....
Maar dat gaat over een voorwaarde waaraan die voertuigen moeten voldoen teneinde nog aan de bepaling van een gemotoriseerd voertuig te voldoen. Die voertuigen mogen naar bouw en motorvermogen niet sneller kunnen rijden dan 18 km/u, anders zijn het géén gemotoriseerde voortbewegingstoestellen meer.
Lees de bepaling van een voortbewegingstoestel er anders even op na :
[quote="verkeersreglement"]2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is :
1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.
2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", [b][color=#0000FF]dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 18 km per uur.[/color][/b]
Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.
Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.
[b][color=#FF0000]De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.[/color][/b][/quote]
In de link die je aanhaalt, kan je overigens even verderop het volgende lezen :
[quote="link op wegcode.be"][b][size=150]1.3. Welke regels zijn van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen ?[/size][/b]
Wanneer de gebruikers van voortbewegingstoestellen niet sneller dan stapvoets rijden moeten zij de regels van toepassing voor de voetgangers volgen.
Wanneer de gebruikers van voortbewegingstoestellen sneller dan stapvoets rijden moeten zij de regels van toepassing voor de fietsers volgen.
[/quote]
Wat dus artikel 7bis [i](en hetgeen ik schreef)[/i] bevestigt.
Er is dus enerzijds [b][color=#0000FF]de snelheid die deze voertuigen maximaal mogen kunnen halen teneinde nog te voldoen aan de bepaling van een voortbewegingstoestel[/color][/b]. Zodra zij sneller kunnen rijden dan 18 km/u, zijn het geen voortbewegingstoestellen meer.
En anderzijds is er [b][color=#FF0000]de snelheid waarmee zij zich daadwerkelijk voortbewegen wanneer zij aan het verkeer deelnemen[/color][/b] : stapvoets, of sneller dan stapvoets. En dat is dan weer bepalend om uit te maken of zij nu dezelfde rechten en plichten als een voetganger dan wel als fietser hebben.
Haal die twee zaken dus niet door elkaar :idea: