door Jozef » 21 jun 2017, 18:58
De volgorde voor het balanceren en het uitlijnen van de wielen maakt niets uit, er is geen verband tussen beide werkzaamheden.
De wielen balanceren zorgt voor hun statisch en dynamisch evenwicht, en moet onmiddellijk na het monteren van een band op de velg gebeuren, alsook als je bij een bepaalde snelheid trillingen voelt in het stuurwiel (voorwielen) of in de hele wagen (achterwielen) om voortijdige slijtage te vermijden.
Fimpje voor wie er graag meer over weet.
Uitzonderlijk, en voornamelijk bij snelle wagens, volstaat dit balanceren niet. Dan wordt er overgegaan tot het balanceren van de wielen terwijl ze op de wagen gemonteerd zijn, zodat ook de naaf en de remschijf of -trommel mee gebalanceerd worden. In de meeste werkplaatsen staat de finish balancer evenwel in een hoekje onder een dikke laag stof.
Filmpje voor wie er graag meeer over weet
Het uitlijnen van de voorwielen (en bij sommige wagens ook de achterwielen) zorgt ervoor dat de wielen in elke richting in de juiste stand staan. Als je met een wiel schuin tegen de rand van het trottoir gereden bent, of over een grote steen of door een groot gat in het wegdek, dan kan het nodig zijn dat de wielen opnieuw uitgelijnd worden.
Filmpje voor wie er graag meer over weet
De volgorde voor het balanceren en het uitlijnen van de wielen maakt niets uit, er is geen verband tussen beide werkzaamheden.
De wielen balanceren zorgt voor hun statisch en dynamisch evenwicht, en moet onmiddellijk na het monteren van een band op de velg gebeuren, alsook als je bij een bepaalde snelheid trillingen voelt in het stuurwiel (voorwielen) of in de hele wagen (achterwielen) om voortijdige slijtage te vermijden.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=0OxA7tkdjKs]Fimpje voor wie er graag meer over weet[/url].
Uitzonderlijk, en voornamelijk bij snelle wagens, volstaat dit balanceren niet. Dan wordt er overgegaan tot het balanceren van de wielen terwijl ze op de wagen gemonteerd zijn, zodat ook de naaf en de remschijf of -trommel mee gebalanceerd worden. In de meeste werkplaatsen staat de finish balancer evenwel in een hoekje onder een dikke laag stof.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=WJyNbWvgBSg]Filmpje voor wie er graag meeer over weet[/url]
Het uitlijnen van de voorwielen (en bij sommige wagens ook de achterwielen) zorgt ervoor dat de wielen in elke richting in de juiste stand staan. Als je met een wiel schuin tegen de rand van het trottoir gereden bent, of over een grote steen of door een groot gat in het wegdek, dan kan het nodig zijn dat de wielen opnieuw uitgelijnd worden.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=g9JX6WdBsnA]Filmpje voor wie er graag meer over weet[/url]