Eerste versnelling dient om vanuit stilstand te vertrekken en om stapvoets of kruipend op slippende koppeling te rijden (heel traag dus).
Wanneer jouw snelheid meer is dan 10 km/u laat je best in 2de. Minder dan 10 km/u kun je naar eerste versnelling.
van mijn vader moet ik nog steeds naar eerste terug schakelen wanneer ik een scherpe bocht moet indraaien, of wanneer ik op een kruispunt of aan een voorrangsbord kom
Elke bocht of kruispunt is toch anders....! Kies de juiste versnelling in functie van de snelheid dat je wil bereiken. (meer of minder dan 10 km/u.)
Van mijn vader moet ik terugschakelen van 3de naar tweede naar eerste, maar iemand anders heeft gezegd dat ik de auto moet uitbollen in zijn versnelling, dan remmen, ontkoppeling induwen, stoppen en in neutraal zetten.
Van 5,4,3,2,1 is men al lang terug gekomen en is wat achterhaald. Gewoon remmen in de versnelling waarin je aan het rijden bent en bij lage toerentallen het ontkoppelingspedaal indrukken. Terugschakelen hoeft niet altijd als je toch gaat stoppen, mag wanneer het nuttig is en moet als je van plan bent om te blijven rijden.
zie:
www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
Misschien zou het geen slecht idee zijn om eens een rijles te volgen in een rijschool.
Ten laatste heb ik een vraagje over het keren. wanneer de straat erg smal is, is het dan toegelaten om droog te sturen?
Liever niet want dat geeft erg veel slijtage voor jouw banden en belast enorm jouw stuurinrichting.
Als het een heel smalle straat is, keer dan in 5 bewegingen i.p.v. in 3.
Eerste versnelling dient om vanuit stilstand te vertrekken en om stapvoets of kruipend op slippende koppeling te rijden (heel traag dus).
Wanneer jouw snelheid meer is dan 10 km/u laat je best in 2de. Minder dan 10 km/u kun je naar eerste versnelling.
[quote] van mijn vader moet ik nog steeds naar eerste terug schakelen wanneer ik een scherpe bocht moet indraaien, of wanneer ik op een kruispunt of aan een voorrangsbord kom[/quote] Elke bocht of kruispunt is toch anders....! Kies de juiste versnelling in functie van de snelheid dat je wil bereiken. (meer of minder dan 10 km/u.)
[quote]Van mijn vader moet ik terugschakelen van 3de naar tweede naar eerste, maar iemand anders heeft gezegd dat ik de auto moet uitbollen in zijn versnelling, dan remmen, ontkoppeling induwen, stoppen en in neutraal zetten.[/quote] Van 5,4,3,2,1 is men al lang terug gekomen en is wat achterhaald. Gewoon remmen in de versnelling waarin je aan het rijden bent en bij lage toerentallen het ontkoppelingspedaal indrukken. Terugschakelen hoeft niet altijd als je toch gaat stoppen, mag wanneer het nuttig is en moet als je van plan bent om te blijven rijden.
zie: www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
Misschien zou het geen slecht idee zijn om eens een rijles te volgen in een rijschool.
[quote]Ten laatste heb ik een vraagje over het keren. wanneer de straat erg smal is, is het dan toegelaten om droog te sturen? [/quote] Liever niet want dat geeft erg veel slijtage voor jouw banden en belast enorm jouw stuurinrichting.
Als het een heel smalle straat is, keer dan in 5 bewegingen i.p.v. in 3.