door Jozef » 11 okt 2018, 11:21
Plopkoekk schreef: ↑11 okt 2018, 05:53Ik schakel toch steeds op de geleerde 2duizend RPM op de meter
Beste,
Het is belangrijk dat je beseft dat er, bij wat je voor het behalen van een rijbewijs moet leren, heel wat is dat je best zo snel mogelijk vergeet, omdat het volstrekte onzin en zelfs levensgevaarlijk is.
Je moet op het examen weten dat de wettelijke minimum profieldiepte van de hoofdgroeven van een band 1,6 mm is. Maar het is veel belangrijker dat je weet dat zomerbanden niet meer veilig zijn als dat profiel minder dan 3 mm is, en winterbanden als dat profiel minder dan 4 mm is.
Vergeet ook die onzin over opschakelen met een benzinemotor bij 2.000 tpm. Het optimale toerental om op te schakelen hangt af van de kracht die van de motor gevergd wordt. Rijd je op vlakke weg, in bergaf of in bergop? Is de wagen al dan niet zwaar beladen, trekt hij eventueel een aanhangwagen? Wil je snel of rustig optrekken?
Ideaal is om eens (mee) te rijden met een wagen met een automatische versnellingsbak, en dan eens te kijken wanneer hij opschakelt in al die verschillende omstandigheden. Die toerentallen verschillen dan wel van de ene tot de andere wagen, maar zo krijg je een idee van wanneer je op een laag of op een hoog toerental moet opschakelen.
Ooit rijd je misschien op vakantie naar de bergen. Als je op een helling van 20% bergop vertrekt en je probeert om van 1ste naar 2de versnelling op te schakelen bij 2.000 tpm, ben je al achteruit aan het bollen vooraleer je in 2de versnelling staat.
[quote=Plopkoekk post_id=108594 time=1539229982 user_id=6528]Ik schakel toch steeds op de geleerde 2duizend RPM op de meter[/quote]
Beste,
Het is belangrijk dat je beseft dat er, bij wat je voor het behalen van een rijbewijs moet leren, heel wat is dat je best zo snel mogelijk vergeet, omdat het volstrekte onzin en zelfs levensgevaarlijk is.
Je moet op het examen weten dat de wettelijke minimum profieldiepte van de hoofdgroeven van een band 1,6 mm is. Maar het is veel belangrijker dat je weet dat zomerbanden niet meer veilig zijn als dat profiel minder dan 3 mm is, en winterbanden als dat profiel minder dan 4 mm is.
Vergeet ook die onzin over opschakelen met een benzinemotor bij 2.000 tpm. Het optimale toerental om op te schakelen hangt af van de kracht die van de motor gevergd wordt. Rijd je op vlakke weg, in bergaf of in bergop? Is de wagen al dan niet zwaar beladen, trekt hij eventueel een aanhangwagen? Wil je snel of rustig optrekken?
Ideaal is om eens (mee) te rijden met een wagen met een automatische versnellingsbak, en dan eens te kijken wanneer hij opschakelt in al die verschillende omstandigheden. Die toerentallen verschillen dan wel van de ene tot de andere wagen, maar zo krijg je een idee van wanneer je op een laag of op een hoog toerental moet opschakelen.
Ooit rijd je misschien op vakantie naar de bergen. Als je op een helling van 20% bergop vertrekt en je probeert om van 1ste naar 2de versnelling op te schakelen bij 2.000 tpm, ben je al achteruit aan het bollen vooraleer je in 2de versnelling staat.