Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Inazuma » 04 okt 2018, 15:44

de rijprof schreef: 03 okt 2018, 23:15 Zou het kunnen dat niet enkel de overbrengingsverhouding maar ook het motormanagement de minimumsnelheid bepaalt zodat er in 2de iets meer toeren worden gemaakt om de nodige trekkracht op peil te houden, dan in 1ste?
Auto's rijden in 1 en 2 na het koppelen even wat sneller, zelfs als je (zelf) geen gas geeft

Daar moet je bij traag rijden , na vertrekken, even doorheen

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door de rijprof » 03 okt 2018, 23:15

Met mijn X3 2.0d van 2014 gaat het alvast niet lukken:
Maar heb je het al eens in de praktijk getest?

De vorige rijschoolauto, Golf 7 diesel ging 8 km/u in 1ste en 15 km/u in 2de. Tijdens een éérste les werd dit steeds uitgetest om de leerling duidelijk te maken dat een auto, zelfs op lage toeren, nog niet zo heel traag rijdt.
Bij doorstarten in 2de ging hij zelfs even boven de 20 km/u. (extra inspuiting). Leerlingen dachten soms dat ik gas bij gaf met de dubbele bediening.

De huidige rijschoolauto is een Golf 7 benzine en gaat 8 km/u in 1ste en 14 km/u in 2de op de laagste toeren.

Zou het kunnen dat niet enkel de overbrengingsverhouding maar ook het motormanagement de minimumsnelheid bepaalt zodat er in 2de iets meer toeren worden gemaakt om de nodige trekkracht op peil te houden, dan in 1ste?

Hoe dan ook, het maakt weinig verschil uit, want beginnende leerlingen willen vooral ook weten hoe ze traag kunnen rijden.

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Jozef » 03 okt 2018, 18:41

de rijprof schreef: 02 okt 2018, 20:50 Probeer het eens uit met een recente BMW? :wink:
Met mijn X3 2.0d van 2014 gaat het alvast niet lukken:

Versnelling - Overbrengingsverhouding
---------------------------------------------
1..................4.714
2..................3.143


4.714 / 3.143 = 1,5 :wink:

Welke Golf heb jij precies?

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door de rijprof » 02 okt 2018, 20:50

Het gaat in deze vraag over minimumsnelheid op het laagste toerental.

Leerlingen willen vooral weten wat ze moeten doen om heel traag te kunnen rijden.

Mijn Golf rijdt in 1ste op de laagste toeren 8 km/u en in 2de 15 à 16 km/u. (bijna of net het dubbele)
Het hangt ook af of de motor koud is want dat gaat hij nog sneller omdat er extra brandstof wordt ingespoten.
Bij doorstarten in 2de rijdt hij zelfs even 20 km/u (zonder gasgeven) omdat ook dan wat extra brandstof wordt ingespoten.

Probeer het eens uit met een recente BMW? :wink:

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Jozef » 02 okt 2018, 17:05

de rijprof schreef: 02 okt 2018, 12:00 Volvo Amazon met M40! Welk gewicht heeft deze auto die vorige eeuw in de jaren 60 - 70 werd gebouwd?
Naargelang de uitvoering heeft een Volvo Amazon een leeggewicht van 1.070 kg tot 1.200 kg.

Er was een tijd toen het gewicht van wagens verminderde wegens lichtere bouwwijzen. Daarna is het gewicht sterk toegenomen wegens moderne voorzieningen. Een Mercedes-Benz A-klasse bijvoorbeeld heeft een leeggewicht van 1.350 kg tot 1.525 kg.
Bekijk eens een recente auto en je zal zien dat de verhouding 1ste en 2de versnelling zowat het dubbele is.
Laten we dat eens bekijken, bijvoorbeeld bij een VW Golf VII 1.4 TSI (140 PK) met handbediende 6-versnellingsbak.

Afbeelding

Bij 6.000 toeren per minuut bedraagt de snelheid 72 km/h in 2de versnelling en 43 km/h in 1ste versnelling. Een verhouding van 72 / 43 = 1,67 - lang geen 2.

Eerder in jouw richting gaat bijvoorbeeld een Ford T (1908 - 1927). Die heeft als overbrengingsverhouding in 1ste versnelling 2,75:1 en in 2de versnelling 1,0:1. De wagen rijdt bij hetzelfde toerental dan ook in 2de versnelling 2,75 keren zo snel als in 1ste versnelling.

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door de rijprof » 02 okt 2018, 12:00

Volvo Amazon met M40! Welk gewicht heeft deze auto die vorige eeuw in de jaren 60 - 70 werd gebouwd?
Bekijk eens een recente auto en je zal zien dat de verhouding 1ste en 2de versnelling zowat het dubbele is.

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Dorian » 01 okt 2018, 16:53

Bedankt voor de verduidelijking! @de rijprof en @Inazuma

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Jozef » 01 okt 2018, 16:19

Dorian schreef: 29 sep 2018, 20:41 Ik heb manoevreren misschien een beetje fout verwoord, hiermee bedoelde ik bv ook een parking oprijden, waarbij ik een bocht van 90 graden moet nemen, waarbij dit in eerste te traag gaat.
Dat is geen maneuver, dat is een gereglementeerde rijbeweging!
Re: Koppeling bij bocht

Bericht door de rijprof » 01 jun 2011, 18:27
[...]
In 1ste rijdt een auto, op stationair toerental (laagste toeren), de helft van de snelheid van in 2de.
Wat voor een vehikel mag dat wel zijn?

Voorbeeld dat ik hier toevallig bij de hand heb - Volvo Amazon met M40 versnellingsbak - overbrengingsverhoudingen:

1ste versnelling 3,13:1
2de versnelling 1,99:1
3de versnelling 1,36:1
4de versnelling 1,00:1
achteruit 3,25:1

In 2de versnelling is de snelheid dus 3,13 / 1,99 = ca. 1,57 maal zo hoog als in 1ste versnelling.
Pas in 3de versnelling is de snelheid 1,36 / 3,13 = ca. 2,30 maal zo hoog als in 1ste versnelling.

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door de rijprof » 30 sep 2018, 21:39

Op minimum toerental rijdt een diesel ongeveer 16 km/u en een benzine ongeveer 14 km/u in 2de versnelling.
Wil je graag trager? Druk het ontkoppelingspedaal in en rem wat bij. Zolang je nog een loopsnelheid hebt van ongeveer 10 km/u kun je opnieuw doorstarten in 2de met een vleugje gas en het koppelingspedaal licht te laten aangrijpen tot je opnieuw aan de minimumsnelheid komt.
Eens je de minimumsnelheid hebt bereikt (14 à 16 km/u) , laat je het koppelingspedaal helemaal omhoog komen.

Wil je trager dan ongeveer 10 km/uur ? (bijna stapvoets) Dan doe je dat best in 1ste.
De minimumsnelheid in 1ste is ongeveer 7 à 8 km/u.
Wil je graag nog trager? Dan moet je ontkoppelen, een beetje remmen en verder op slippende koppeling rijden (kruipend rijden).

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Inazuma » 30 sep 2018, 17:31

Zonder gas geven kan je ook in 2de vrij traag rijden
Als er genoeg plaats is, kan een manoeuvre zoals je aanhaalt zeker ook in 2de

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door de rijprof » 30 sep 2018, 10:34

@ Dorian,

Je hebt het antwoord reeds zelf gevonden :wink:

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Dorian » 29 sep 2018, 20:41

Ik heb manoevreren misschien een beetje fout verwoord, hiermee bedoelde ik bv ook een parking oprijden, waarbij ik een bocht van 90 graden moet nemen, waarbij dit in eerste te traag gaat.

Ik wou nagaan of dit nog steeds mocht:
Re: Koppeling bij bocht

Bericht door de rijprof » 01 jun 2011, 18:27
Aan hele lage snelheid (- 16 km/u) mag je het ontkoppelingspedaal indrukken maar hou ook de voet licht aan de rem zodat de auto niet ineens losbolt.
Als je heel traag wilt rijden (- 8 km/u) kun je soms beter naar 1ste versnelling schakelen.
In 1ste rijdt een auto, op stationair toerental (laagste toeren), de helft van de snelheid van in 2de.

Bericht door de rijprof » 08 dec 2008, 10:31
Als je trager rijdt dan ongeveer 18 Km/u in 2de versnelling mag je ontkoppelen (met lichte rem erbij indien nodig) omdat de motor in zijn laagste toerentallen komt.
Aan deze lage snelheid is de auto stabiel genoeg.
Rij je nog een snelheid van iets meer dan 10 Km/u, dan kun je voorbij het bochtje, gewoon in 2de versnelling versnellen door opnieuw te koppelen (pedaal rustig omhooghalen).
Rij je slechts een stapvoetssnelheid (minder dan 10 Km/u) dan schakel je best naar 1ste versnelling.

Ontkoppelen in bochten aan hogere snelheden is sterk af te raden omwille van een slechte stabiliteit.

Re: Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Jozef » 29 sep 2018, 16:01

:roll: Maneuvreren in 2de versnelling omdat het in eerste versnelling wat te traag gaat :?: Heet jij misschien Dorian Kivavit?

Maneuvreren doe je in 1ste versnelling of in de achteruitversnelling. En wel altijd langzaam, zodat je voldoende tijd hebt om zo nodig te corrigeren, en de schade relatief beperkt blijft als je toch eens ergens tegenaan rijdt.

Je kunt in 1ste versnelling gemakkelijk 20 km/h halen, wat uiteraard véél te snel is om te maneuvreren.

Maneuvreren, en vertrekken in het algemeen, kun je in 2de versnelling proberen als de aandrijfwielen op een gladde ondergrond (sneeuw of ijs) spinnen. In 2de versnelling word er minder kracht naar de aandrijfwielen overgebracht dan in 1ste versnelling.

Koppeling tijdens manoevreren in 2de versnelling

door Dorian » 29 sep 2018, 09:51

Hallo, op sommige momenten als ik moet manoeuvreren heb ik het gevoel dat 1ste versnelling wat te traag is en dat als ik niets doe (geen gas geef en niet rem) in de 2de versnelling de auto net een beetje te snel gaat, mag ik op die momenten een klein beetje de koppeling intrappen als ik in de 2de versnelling zit om de snelheid een beetje te regelen?

Alvast bedankt

Omhoog