Op motor remmen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Op motor remmen

Re: Op motor remmen

door Jozef » 25 mar 2018, 19:45

Inazuma schreef: 25 mar 2018, 12:38
Isomo schreef: 15 mar 2018, 16:27 Hallo, mijn vraag is ik heb mijn zoon leren rijden op afkomen van de motor met terugschakeling zonder vooraf eerst aan de rem te komen in de mate van het mogelijke. Bij het afleggen van het examen zei de examinator van dit niet te doen en de reden was omdat de bestuurder achter u niet weet wat je gaat doen. Altijd eerst remmen zodat de bestuurder achter u weet dat je aan het remmen bent. Klopt dit?
Volgens de wegcode dient enkel een aanzienlijke vermindering van snelheid aangekondigd te worden ...
Inderdaad. In de praktijk moeten de stoplichten enkel branden tijdens het gebruik van de bedrijfsrem (met het rempedaal). Als je tegen een boom rijdt zonder te remmen, dan hoef je die aanzienlijke snelheidsvermindering niet vooraf aan te kondigen.

Re: Op motor remmen

door Inazuma » 25 mar 2018, 12:38

Isomo schreef: 15 mar 2018, 16:27 Hallo, mijn vraag is ik heb mijn zoon leren rijden op afkomen van de motor met terugschakeling zonder vooraf eerst aan de rem te komen in de mate van het mogelijke. Bij het afleggen van het examen zei de examinator van dit niet te doen en de reden was omdat de bestuurder achter u niet weet wat je gaat doen. Altijd eerst remmen zodat de bestuurder achter u weet dat je aan het remmen bent. Klopt dit?
Volgens de wegcode dient enkel een aanzienlijke vermindering van snelheid aangekondigd te worden ...
Remmen op de motor gaat typisch geleidelijk.
Iets waar een volgende bestuurder probleemloos op moet kunnen anticiperen.


Wel pas terugschakelen na dat toerental (en snelheid) al teruggelopen is.

Re: Op motor remmen

door GRO » 15 mar 2018, 16:54

Klopt dit?
Ja dat klopt. Staat zo ook beschreven in ons praktijkboek en praktijklesgevers leren het ook zo aan.

Re: Op motor remmen

door Isomo » 15 mar 2018, 16:27

Hallo, mijn vraag is ik heb mijn zoon leren rijden op afkomen van de motor met terugschakeling zonder vooraf eerst aan de rem te komen in de mate van het mogelijke. Bij het afleggen van het examen zei de examinator van dit niet te doen en de reden was omdat de bestuurder achter u niet weet wat je gaat doen. Altijd eerst remmen zodat de bestuurder achter u weet dat je aan het remmen bent. Klopt dit?

door Rafael » 17 jan 2007, 11:07

Clio-Tuning schreef: Hoe kan ik het toerental gelijk laten komen, auto waarmee ik leer rijden beschikt niet over een toerenteller.
Dan heb je 2 keuzes.. Of je hangt de handige harry uit, en plaatst zelf een toerenteller, of je doet het op het gehoor. Als je een beetje langs het toerental zit, is het ook geen ramp, het gaat er maar om dat het verschil in toeren niet enorm is.

door Clio-Tuning » 17 jan 2007, 08:07

Hoe kan ik het toerental gelijk laten komen, auto waarmee ik leer rijden beschikt niet over een toerenteller.

door ietje » 16 jan 2007, 07:40

oke, hartelijk dank!
ik zal mijn best doen

door Rafael » 14 jan 2007, 06:54

ietje schreef: Als je in de bebouwde kom rijdt, aan 30 per uur, in tweede en je nadert een kruispunt.
mag je dan vertragen door je koppeling in te duwen en te remmen of moet je je gas lossen en een beetje remmen zonder je kopppeling in te duwen?
Je laat je gas los, en remt indien nodig af met de voetrem. Je ontkoppelt pas wanneer je toerental rond 1.200 toeren per minuut zit.
ietje schreef: Als je 90 rijdt, in vierde en je nadert een licht dat rood wordt en je moet dus snel actie ondernemen. Mag je dan:
1) je koppeling indrukken, remmen en stoppen
2)koppeling indrukken, remmen, tegelijk schakelen van 4e naar 3e naar 2e tot eerste in stilstand
3) remmen op de motor dus naar derde, koppeling loslaten, naar tweede koppeling loslaten en stoppen (dit lukt mij meestal niet)
1) Je ontkoppelt pas best als je motor op 1.200 toeren zit. Bij een noodstop is de kans er dat je hier de tijd niet voor hebt, maar die heb je normaal niet aan een rood licht.
2) Het heeft weinig zin om terug te schakelen als je je koppeling ingedrukt houdt.
3) Als je dit doet, vergeet dan niet dat je op de koppeling remt ipv op de motor. Zie mijn uitleg hierboven hoe het correct moet. (Gas geven om de motor op hetzelfde toerental te brengen dus)
ietje schreef: en is het echt heel erg om, ook al rijd je snel, en je moet vertragen, toch eerst je koppeling in te drukken en zo te remmen, ook al schakel je ondertussen naar de juiste versnelling?
Ja dat is erg, en fout. Door te ontkoppelen worden je remblokken feller belast. Ondertussen naar de juiste versnelling schakelen is mogelijk, als je dit op een correcte manier uitvoert, weer, zie hierboven. In ieder geval, als je remt, niet ontkoppelen voor je toerental rond 1.200 toeren per minuut zit.

door ietje » 14 jan 2007, 06:15

ik heb leren rijden van mijn ouders en had nooit stilgestaan bij het feit dat je je koppeling zo min mogelijk moet gebruiken tot ik gebuisd was,...

De uitleg hierboven verduidelijkt al een hoop maar nu heb ik hier toch nog een paar vraagjes over.

Als je in de bebouwde kom rijdt, aan 30 per uur, in tweede en je nadert een kruispunt.
mag je dan vertragen door je koppeling in te duwen en te remmen of moet je je gas lossen en een beetje remmen zonder je kopppeling in te duwen?

Als je 90 rijdt, in vierde en je naderd een licht dat rood wordt en je moet dus snel actie ondernemen. Mag je dan:
1) je koppeling indrukken, remmen en stoppen
2)koppeling indrukken, remmen, tegelijk schakelen van 4e naar 3e naar 2e tot eerste in stilstand
3) remmen op de motor dus naar derde, koppeling loslaten, naar tweede koppeling loslaten en stoppen (dit lukt mij meestal niet)

en is het echt heel erg om, ook al rijd je snel, en je moet vertragen, toch eerst je koppeling in te drukken en zo te remmen, ook al schakel je ondertussen naar de juiste versnelling?

al hartelijk bedank voor de uitleg die jullie hierboven hebben gegeven, het helpt mensen die niet met de rijschool leren autorijden echt enorm

door Watchdog » 12 jan 2007, 12:13

Interessant!
Bedankt!

door Rafael » 12 jan 2007, 10:57

Watchdog schreef: Vooral wat Rafaël hierbovenaan de pagina schrijft is me niet helemaal duidelijk. Ik heb net 't gevoel dat doordat ik terugschakel en mijn koppeling laat komen de auto verder afremt... Dit mag dus eigenlijk niet?
Door je koppeling laten op te komen, was je toerental eerst laag, maar verhoogt het. Je koppeling slipt, en zorgt dat je afremt. Dit is remmen op de koppeling. Maar dat is de ongezonde manier. De beste manier is als je terugschakelt, je de motor eerst op hetzelfde toerental brengt, en dan de koppeling lost, dit is minder slecht voor je koppeling. In combinatie kan je dan ook gelijktijdig lichtjes afremmen met de tip van je rechtervoet.

Een voorbeeld, de gemakkelijke manier:
Je rijdt in 3de 50km/u op 2.500 toeren.
Je rijdt in 4de 50km/u op 2.000 toeren.
Wanneer je nu zou terugschakelen van 4de naar 3de, ontkoppel je, je schakelt naar 3, en terwijl geef je lichtjes gas om je motor op 2.500 toeren te brengen, en je koppelt weer. Nadien kan je met je rem wat bij afremmen, of je gewoon verder laten uitbollen, hangt van de situatie af.

Het zelfde voorbeeld, maar de moeilijke manier:
Wanneer je zou terugschakelen van 4 naar 3, met dezelfde toerentallen als hierboven, ontkoppel je, je schakelt naar 3, tegelijkertijd rem je met de tip van je rechtervoet, en geef je met de hiel van de rechtervoet wat gas bij om de motor op hetzelfde toerental te brengen. Denk er wel aan, dat door het remmen je niet meer tot op 2.500 toeren hoeft te gaan. Is dus een kwestie van wennen, en inschatten van de auto.
Watchdog schreef: Dat hoop ik, want zo probeer ik het ook te doen. Al vind ik 't erg moeilijk om het evenwicht te vinden en zonder schokken in de juiste versnelling te belanden. En heel vaak heb ik enerzijds ook 't gevoel dat het gewoon onmogelijk is om zo te vertragen omdat 't gewoon te snel moet gaan en anderzijds dat je op die manier ook heel geleidelijk vertraagt (wat natuurlijk wel goed is), maar dat je zo bij het naderen van een rotonde al van heel ver voor die rotonde 'te traag' gaat rijden.
Er is een verschil tussen uitbollen voor rode lichten, of een rotonde. Bij de lichten zie je van ver dat je stil gaat staan, bij de rotonde niet. Dus bij de rotonde kan je ook gewoon op het laatste met je rem afremmen ipv je te laten uitbollen, wanneer je toerental gezakt is tot 1.200 toeren (veronderstel 4de versnelling, je reed 70km/u), ontkoppel je, ga je naar 2, geef je een klein beetje gas bij om het toerental gelijk te krijgen (zie hierboven) afhankelijk van je snelheid nog, en koppel je weer. Je kan nu vlot de rotonde op in 2de versnelling. Als het te druk is, stop je natuurlijk volledig, en vertrek je weer vanuit 1ste.

door Watchdog » 12 jan 2007, 08:29

up

door Watchdog » 08 jan 2007, 04:19

gast schreef: Wanneer ik bv tegen 90 kilometer per uur (in 4de versnelling) een rood licht nader in de verte gebruik ik de volgende techniek:

Gaspedaal lossen tot ongeveer 60 km per uur
Ontkoppelen, lichtjes remmen in 3de zetten, koppeling gecontroleerd om hoog laten komen en uitbollen tot ongeveer 40 kilometer per uur.
Ontkoppelen, lichtjes remmen in 2de zetten, koppeling gecontroleerdhomhoog laten komen en uitbollen tot bijna stilstand en dan ben ik meestal aan de laatste auto voor het rode licht en dus volledige stilstand (mits natuurlijk nog een beetje remmen op het laatste).

Is dit een correcte techniek?
Dat hoop ik, want zo probeer ik het ook te doen. Al vind ik 't erg moeilijk om het evenwicht te vinden en zonder schokken in de juiste versnelling te belanden. En heel vaak heb ik enerzijds ook 't gevoel dat het gewoon onmogelijk is om zo te vertragen omdat 't gewoon te snel moet gaan en anderzijds dat je op die manier ook heel geleidelijk vertraagt (wat natuurlijk wel goed is), maar dat je zo bij het naderen van een rotonde al van heel ver voor die rotonde 'te traag' gaat rijden.

Wat is de feedback hierop?

edit: Te laat gezien dat er al een hoop reacties op een tweede pagina stonden. Ga alles nog eens herlezen, want na een eerste lezing is me niet alles duidelijk.

Tijdens mijn stage mijn pa geïmiteerd en om te stoppen meestal meteen ook het ontkoppelingspedaal ingedrukt. Dit lijkt nu niet meteen te kloppen, wat ik wel begrijp. Anderzijds vind ik 't -zoals ik hierboven schrijf - erg moeilijk om dan correct te vertragen.

Vooral wat Rafaël hierbovenaan de pagina schrijft is me niet helemaal duidelijk. Ik heb net 't gevoel dat doordat ik terugschakel en mijn koppeling laat komen de auto verder afremt... Dit mag dus eigenlijk niet?

door Jozef » 19 dec 2006, 05:32

Een gast schreef: Je ontkoppelt enkel om te schakelen of om op de slippende koppeling te rijden tijdens bepaalde maneuvres.
En bij het starten van de motor.

door gast » 19 dec 2006, 01:58

Ik ben het volledig eens met Rafael (zijn gewoon feiten).
Je ontkoppelt enkel om te schakelen of om op de slippende koppeling te rijden tijdens bepaalde maneuvres.
Als je een kruispunt nadert met verkeerslichten dan kan je het beste op tijd afremmen en terugschakelen zogauw het toerental te laag word (en niet eerder!). Een extra voordeel hiervan is dat de versnelling ook automatisch juist staat. Je zal regelmatig in de 2 door kunnen rijden op een kruispunt.

Ook ik kan jouw instructeur niet volgen als hij dat inderdaad zegt.

Omhoog