Koen schreef: Enkel reed ze, volgens de instructeur "te traag en te weinig vlot". Denk daar eens goed over na,...te traag!!! Ik ben intussen terug gaan oefenen met mijn dochter, weet jij hoeveel keer dat ze me vertelde "ik moet rapper rijden"? Ik heb de voorbije 6 maanden gepreekt dan ze traag moest rijden (de meeste dodelijke ongelukken gebeuren trouwens door te hoge snelheid) en dan komt men op een examen en wat zegt men daar : "JE MOET SNELLER RIJDEN".
Ja Koen, ik herken volledig deze situatie waarbij ik mij ook soms afvraag waarom het allemaal zo vlot en snel moet gaan terwijl volgens mij vaak iets te weinig nadruk ligt op veiligheid. Ik heb daar ook soms moeite mee en men denkt te weinig aan de risico's die jongeren oplopen als ze boven hun risicogrenzen gaan rijden. Hoe vaak moet ik niet tegen mijn leerlingen zeggen:"trager, niet te snel" omdat ze het gevaar nog niet tijdig kunnen inschatten of de auto nog niet heel goed onder controle hebben.
Natuurlijk is te traag ook niet meer veilig. Of niet vlot genoeg weggeraken om een kruispunt te ontruimen zou ook tot vervelende of gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Ik maak vaak mee dat leerlingen die de opmerking kregen dat het te traag was, daarna een extreme omzwaai maken naar veel te snel en eigenlijk niet goed meer beseffen wat de gevaren zijn.
Ik heb al examenritten meegemaakt waarbij het lekker snel en vlot ging maar waarbij ik vooraf wist dat de leerling niet echt briljant was in verkeersinzicht en mogelijk gevaar nauwelijks kon inschatten. Het is dan een momentopname waarbij geluk speelt dat er zich geen onverwachte situaties voordoen en dat in de ogen van de examinator een goede rit lijkt. (Een ervaren examinator kan daar doorkijken.)
Het omgekeerd kan natuurlijk ook. Het gaat wat naar de trage kant, nog niet heel vlotjes, maar wel superveilig. (een ervaren examinator ziet dat de basis goed is en heeft daar doorgaans minder moeite mee)
Maar wie denk je dat er meestal slaagt?
Denk je dat ik daarvoor mijn strategie ga veranderen om meer in de lijn van de gewenste examennormen te komen?
Neen, ik stel verkeersveiligheid voorop.
Het kan soms iets langer duren voordat leerlingen slagen volgens de normen maar ik heb toch een geruster geweten omdat ik mijn best gedaan heb dat ze later niet verongelukken.
Ik begrijp ook niet dat vele mensen klagen over het verkeer dat steeds jachtiger en egoïstischer wordt en dat men anderzijds jongeren aanspoort om sneller en vlotter te gaan rijden en alzo heel dicht of zelfs voorbij de grenzen van hun mogelijkheden gaan.
Anderzijds staan we zo vaak in de files en dan komt het toch ook niet op die 2 minuutjes winst door achteraf snel en vlot tijd te gaan inhalen.
Bovendien zijn er dan her en der ongepaste snelheidslimieten waarbij men belachelijk traag hoort te rijden. Als dat geen geldklopperij is.
Ik kan best begrijpen dat sommige jongeren niet graag rijden in dit hectisch, opgefokt verkeer.
Moet het rijexamen daar dan nog een schepje boven op doen of zou het niet beter zijn om te werken aan een mentaliteitsverandering, zoals dat voor ecologisch rijden wel gebeurt en waarbij verkeersveiligheid een veel hoger belang heeft.
Dit gezegd zijnde is het hier geen discussieforum en het advies voor jouw dochter is: tracht te rijden met een aanvaardbare vlotheid en snelheid en hou het vooral superveilig. Val niet in een ander extreem door voorbij de grenzen van eigen mogelijkheden te gaan waarbij de risico's exponentieel stijgen.
[quote="Koen"] Enkel reed ze, volgens de instructeur "te traag en te weinig vlot". Denk daar eens goed over na,...te traag!!! Ik ben intussen terug gaan oefenen met mijn dochter, weet jij hoeveel keer dat ze me vertelde "ik moet rapper rijden"? Ik heb de voorbije 6 maanden gepreekt dan ze traag moest rijden (de meeste dodelijke ongelukken gebeuren trouwens door te hoge snelheid) en dan komt men op een examen en wat zegt men daar : "JE MOET SNELLER RIJDEN". [/quote]
Ja Koen, ik herken volledig deze situatie waarbij ik mij ook soms afvraag waarom het allemaal zo vlot en snel moet gaan terwijl volgens mij vaak iets te weinig nadruk ligt op veiligheid. Ik heb daar ook soms moeite mee en men denkt te weinig aan de risico's die jongeren oplopen als ze boven hun risicogrenzen gaan rijden. Hoe vaak moet ik niet tegen mijn leerlingen zeggen:"trager, niet te snel" omdat ze het gevaar nog niet tijdig kunnen inschatten of de auto nog niet heel goed onder controle hebben.
Natuurlijk is te traag ook niet meer veilig. Of niet vlot genoeg weggeraken om een kruispunt te ontruimen zou ook tot vervelende of gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Ik maak vaak mee dat leerlingen die de opmerking kregen dat het te traag was, daarna een extreme omzwaai maken naar veel te snel en eigenlijk niet goed meer beseffen wat de gevaren zijn.
Ik heb al examenritten meegemaakt waarbij het lekker snel en vlot ging maar waarbij ik vooraf wist dat de leerling niet echt briljant was in verkeersinzicht en mogelijk gevaar nauwelijks kon inschatten. Het is dan een momentopname waarbij geluk speelt dat er zich geen onverwachte situaties voordoen en dat in de ogen van de examinator een goede rit lijkt. (Een ervaren examinator kan daar doorkijken.)
Het omgekeerd kan natuurlijk ook. Het gaat wat naar de trage kant, nog niet heel vlotjes, maar wel superveilig. (een ervaren examinator ziet dat de basis goed is en heeft daar doorgaans minder moeite mee)
Maar wie denk je dat er meestal slaagt?
Denk je dat ik daarvoor mijn strategie ga veranderen om meer in de lijn van de gewenste examennormen te komen?
Neen, ik stel verkeersveiligheid voorop.
Het kan soms iets langer duren voordat leerlingen slagen volgens de normen maar ik heb toch een geruster geweten omdat ik mijn best gedaan heb dat ze later niet verongelukken.
Ik begrijp ook niet dat vele mensen klagen over het verkeer dat steeds jachtiger en egoïstischer wordt en dat men anderzijds jongeren aanspoort om sneller en vlotter te gaan rijden en alzo heel dicht of zelfs voorbij de grenzen van hun mogelijkheden gaan.
Anderzijds staan we zo vaak in de files en dan komt het toch ook niet op die 2 minuutjes winst door achteraf snel en vlot tijd te gaan inhalen.
Bovendien zijn er dan her en der ongepaste snelheidslimieten waarbij men belachelijk traag hoort te rijden. Als dat geen geldklopperij is.
Ik kan best begrijpen dat sommige jongeren niet graag rijden in dit hectisch, opgefokt verkeer.
Moet het rijexamen daar dan nog een schepje boven op doen of zou het niet beter zijn om te werken aan een mentaliteitsverandering, zoals dat voor ecologisch rijden wel gebeurt en waarbij verkeersveiligheid een veel hoger belang heeft.
Dit gezegd zijnde is het hier geen discussieforum en het advies voor jouw dochter is: tracht te rijden met een aanvaardbare vlotheid en snelheid en hou het vooral superveilig. Val niet in een ander extreem door voorbij de grenzen van eigen mogelijkheden te gaan waarbij de risico's exponentieel stijgen.