'Uitbollen' in neutraal

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 'Uitbollen' in neutraal

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door de rijprof » 19 dec 2022, 15:45

Tja, ik weet het, maar bij het examencentrum (en FOD M) staan ze ongeveer 30 jaar achter... :?

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Inazuma » 19 dec 2022, 11:58

de rijprof schreef: 19 dec 2022, 10:00 Ik zou 'freewheelen' niet aanraden aan jonge beginnende bestuurders.
De lijst auto's die dat vanzelf doen, of vanzelf kunnen doen naargelang instelling, wordt nochtans alleen maar langer ...

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door de rijprof » 19 dec 2022, 10:00

de rijprof schreef:plots moest remmen of uitwijken
= nog wat anders dan een constante, gelijkmatige bocht of rechtdoor met veel overzicht.
Ik zou 'freewheelen' niet aanraden aan jonge beginnende bestuurders.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Inazuma » 18 dec 2022, 15:36

de rijprof schreef: 18 dec 2022, 15:02 Het zal niet de eerste zijn die in neutraal of ontkoppelt reed en plots moest remmen of uitwijken een botsing had kunnen vermijden.
En waar zou het al dan niet ontkoppeld rijden daarin een verschil maken :?:

Op het examen buis je ervoor, en da's de reden waarom we het hier altijd afraden.

Met een motorfiets moet je het ook niet gaan doen, omdat de aandrijving daar mee helpt om je overeind te houden op hellingshoek.


Maar in praktijk doen auto's met moderne automatische versnellingsbakken dit steeds vaker vanzelf (eventueel in "eco-modus"); doen vele elektrische voertuigen dat ifv regeneratie-instelling; doen Toyota hybrides het als je gas niet volledig lost; ...

Kracht die je band op de weg kan overbrengen, is beperkt.
Je kan die gebruiken voor sturen, remmen, of aandrijven - maar het éne gaat altijd ten koste van het andere.
Niet remmen, niet aandrijven, betekent dus méér (kunnen) sturen.

Ontkoppeld door een bocht gaan voelt anders, zeker, omdat je niet (of eerder amper) vertraagt.
Je ingangssnelheid moet je dus door de hele bocht kunnen aanhouden.


Ik heb de afrit Massenhoven E313 richting Hasselt geregeld tegen euh ... 70+ genomen
Die afrit draait 180° terug, en tegen die snelheid haken zowat alle achterliggers af ...
Ontkoppeld
In voor- en achterwielaangedreven auto's
Dat gaat gewoon.
Differentiëel werkt ook net hetzelfde gekoppeld, als ontkoppeld ...

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door de rijprof » 18 dec 2022, 15:02

Het zal niet de eerste zijn die in neutraal of ontkoppelt reed en plots moest remmen of uitwijken een botsing had kunnen vermijden.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Gast » 18 dec 2022, 09:58

Benny Stinkens schreef: 02 nov 2017, 21:06
gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Oke, ik denk dat ik het ongeveer begrijp. Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af. Ik zal het op mijn rijexamen morgen in elk geval zéker niet doen, maar daarna, wie weet ... Merci voor het antwoord.
Het is dan misschien geen misdaad, maar het is wel gevaarlijk :!:
Als je het verschil wilt voelen kan je best eens ergens op een rustige plaats (industrieterrein bv;) een scherpe bocht naar links nemen.
Je doet het de eerste keer met het ontkoppelingspedaal boven (zoals het hoort dus)
de 2de keer doe je dezelfde bocht met de koppeling ingedrukt. Voorzichtig zijn is nu de boodschap.

Ik hoop dat je niet in het decor beland, maar je zult het verschil duidelijk voelen. :idea:
Het wordt nog erger als het nat of glad is.
ja, ja, gevaarlijk. wat denk jij, dat maar een manier van rijn een veilige manier is. Doen jonge, zoveel dat je kunt, er is niks gevaarlijk aan. Mensen leren ook vliegtuig landen en opstijgen. Laat dijen gevaarlijk freak zijn been er over breken as hem niet anders beter kan. Gevaarlijk :lol: :lol: :lol: Van staat mogen di pippos je niet leren om zuinig te rijn omdat de naft verbruik met 3de zou dalen. Gevaarlijk my azz

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Jozef » 07 nov 2017, 13:04

Inazuma schreef: 06 nov 2017, 12:04 Laat ze nu bij ongeveer elke rij-cursus aanmoedigen om dan het koppelingspedaal in te drukken ....
Alsof je daar de tijd zou voor hebben als je plots een obstakel moet ontwijken.
Scherp insturen en tegelijk gas lossen wil wel eens onverwachte dingen doen met een voorwielaandrijver.
O ja? Dan zal ik maar vliegensvlug het rempedaal keihard intrappen, want het schijnt dat met ABS de wagen bestuurbaar blijft.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Jozef » 07 nov 2017, 13:02

Inazuma schreef: 06 nov 2017, 11:58 Moderne automaten doen dit intussen in "eco" stand.
De vrij wijdverspreidde ZF 8 bak bvb
o.a. Toyota hybrides doen het ook als je het gas net niet helemaal lost - als je het gas volledig lost gaan ze regeneratief remmen.
Hoe heet dat in het Nederlands, want dat bestond nog niet toen ik nog in België woonde. In het Duits heet het "segeln".

Als je het gaspedaal dan loslaat, wordt de verbinding van de motor met de aandrijfwielen in een fractie van een seconde hersteld. Als je een wagen met een handgeschakelde vesnellingsbak laat uitbollen in neutraal, duurt dat veel langer.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Inazuma » 06 nov 2017, 12:04

Jozef schreef: 04 nov 2017, 18:57 Dan moet je plots een heel scherpe bocht nemen om het obstakel te ontwijken.
Laat ze nu bij ongeveer elke rij-cursus aanmoedigen om dan het koppelingspedaal in te drukken ....

Scherp insturen en tegelijk gas lossen wil wel eens onverwachte dingen doen met een voorwielaandrijver.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Inazuma » 06 nov 2017, 11:58

GOCA loopt nog wat achter.

Op het examen levert het erg véél kans op dat je flest : foute remtechniek.
Niet doen dus.


Maar ...

Moderne automaten doen dit intussen in "eco" stand.
De vrij wijdverspreidde ZF 8 bak bvb
o.a. Toyota hybrides doen het ook als je het gas net niet helemaal lost - als je het gas volledig lost gaan ze regeneratief remmen.

Het is een techniek om aanzienlijk minder brandstof te verbruiken.
ITT wat men beweert - remmen op motor = nul-verbruik - kan je idd minder verbruiken door véél verder uit te rollen dan te remmen op de motor.
Je moet dan ook wel véél verder vooruit kijken.


Stabiliteit in een bocht is (of voelt in elk geval) iets minder, maar met een auto is dat helemaal niks dramatisch.
Met een motorfiets moet je dat vooral niet doen ...

Laat ons zeggen dat ik geregeld door bochten rol tegen snelheden waarbij de meeste achterliggers afhaken ... ook al boorden ze vlak ervoor op het rechte stuk nog in je koffer :lol:

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Jozef » 04 nov 2017, 18:57

gast93 schreef: 04 nov 2017, 11:10 Uiteraard zou ik een bocht niet in neutraal nemen. Ik zou het enkel doen in een rechte lijn, voor een verkeerslicht dat rood wordt in de verte of als ik in de verte een rotonde zie aankomen. En op een droog, niet-glad wegdek.
En hoe weet jij dat je rechtdoor gaat kunnen blijven rijden?

Een bestuurder die jou niet heeft zien aankomen, zwaait zijn portier open of verlaat een parkeerplaats. Een kind komt plots tussen twee auto's uit op de rijbaan gelopen. Er valt wat van de bagagedrager van de auto vóór jou. En zo kunnen we nog uren doorgaan. Dan moet je plots een heel scherpe bocht nemen om het obstakel te ontwijken.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Benny Stinkens » 04 nov 2017, 12:37

gast93 schreef: 04 nov 2017, 11:13 ik begrijp niet goed waarom u hier een voorbeeld aanhaalt van met de koppeling niet ingehouden of met de koppeling wel ingehouden door een bocht rijden. Ik heb het over in neutraal rijden, dus sowieso met de koppeling niet ingehouden. Ontkoppeld rijden in een bocht zou ik nooit nooit nooit doen en ook in neutraal zou ik dat niet doen. Na een paar jaar op de baan rijden weet ik dat dat heel gevaarlijk is...
Met het ontkoppelingspedaal ingedrukt rijden of in neutraal rijden is nu een maal op dat gebied knal hetzelfde.
Vandaar mijn voorbeeld.
Ik heb je ook "de bocht" als voorbeeld gegeven omdat je daar duidelijk voelt waarom het zo gevaarlijk is.
Ook op rechte baan is en blijft het gevaarlijk. :idea:

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door gast93 » 04 nov 2017, 11:13

Benny Stinkens schreef: 02 nov 2017, 21:06
gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Oke, ik denk dat ik het ongeveer begrijp. Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af. Ik zal het op mijn rijexamen morgen in elk geval zéker niet doen, maar daarna, wie weet ... Merci voor het antwoord.
Het is dan misschien geen misdaad, maar het is wel gevaarlijk :!:
Als je het verschil wilt voelen kan je best eens ergens op een rustige plaats (industrieterrein bv;) een scherpe bocht naar links nemen.
Je doet het de eerste keer met het ontkoppelingspedaal boven (zoals het hoort dus)
de 2de keer doe je dezelfde bocht met de koppeling ingedrukt. Voorzichtig zijn is nu de boodschap.

Ik hoop dat je niet in het decor beland, maar je zult het verschil duidelijk voelen. :idea:
Het wordt nog erger als het nat of glad is.

ik begrijp niet goed waarom u hier een voorbeeld aanhaalt van met de koppeling niet ingehouden of met de koppeling wel ingehouden door een bocht rijden. Ik heb het over in neutraal rijden, dus sowieso met de koppeling niet ingehouden. Ontkoppeld rijden in een bocht zou ik nooit nooit nooit doen en ook in neutraal zou ik dat niet doen. Na een paar jaar op de baan rijden weet ik dat dat heel gevaarlijk is...

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door gast93 » 04 nov 2017, 11:10

Uiteraard zou ik een bocht niet in neutraal nemen. Ik zou het enkel doen in een rechte lijn, voor een verkeerslicht dat rood wordt in de verte of als ik in de verte een rotonde zie aankomen. En op een droog, niet-glad wegdek.

Re: 'Uitbollen' in neutraal

door Jozef » 03 nov 2017, 19:14

gast93 schreef: 02 nov 2017, 19:10 Maar in de realiteit is het dus eigenlijk niet zo'n misdaad of is het dan toch niet zo dat het echt heel 'slecht' is voor de auto, dat vroeg ik me dus af.
Het kan vrij slecht zijn voor de auto en zijn inzittenden, evenals voor andere weggebruikers, als jouw auto daardoor een halve meter korter wordt.

Omhoog