door Yvan1968 » 24 mei 2017, 17:01
Beste forumleden,
Vandaag heeft mijn dochter voor de 1e keer praktijkexamen te Alken gedaan en ze is geslaagd. Ter info, ook vandaag is ze net 18 jaar geworden. Voor haar is het dus een mooie dag.
Dankzij het forum en alle informatie die we online gevonden hebben, hadden we een goede leidraad bij het oefenen en de voorbereiding van de "grote dag". Vandaar deel ik ook nuttige informatie.
Het praktijkexamen startte om 14u05, volgens route nr. 5. De gevolgde weg was: Examencentrum rechts, onmiddellijk rechts Kolmenstraat, bocht op het einde volgen naar het kruispunt met de Expressweg, kruispunt naar links richting Hasselt, Expressweg teneinde gereden tot aan Grote ring Hasselt, links de Grote ring op, rechts de Slagerslaan in, rechts Huidevetterslaan, links Boomkenslaan, links Kruisherenlaan, rechts Bakkerslaan, rechts Notelarenstraat, PARKEREN in de Notelarenstraat, links Boomkensstraat, rechts Schoolstraat, rechtdoor over het kruispunt met de witte stip, onder brug Sint-Truidersteenweg, rechts brug op richting Kleine ring, rechtsaf voor kleine ring de Luikersteenweg op, ten einde rijden tot aan Grote ring, rechts Grote ring op, links aan het kruispunt naar Salvator-ziekenhuis, Eurostraat, rechts Salvatorstraat, links de brug over E313, rechts de Trekschurenstraat, links de Expressweg op, rechts aan het 2e kruispunt naar industrieterrein Kolmen, bocht naar links volgen, links de Groenmolenstraat in, KEREN in de Groenmolensraat en terug naar kruispunt met Kolmenstraat, links tot het einde, links en tenslotte links het Examencentrum binnen.
We hadden een vrouwelijke examinator, zij was beleefd, ondersteunend en correct. Na het examen legde ze nog de 2 verbeterpunten uit. Nl. zo snel mogelijk links uitwijken wanneer mogelijk (dit was bij het voorsorteren aan het kruispunt richting Salvatorziekenhuis) en aandacht geven bij het nemen van een korte bocht naar rechts.
Om af te sluiten kort hoe we het aangepakt hebben:
1. De planning was om minstens 12 maanden te oefenen, van augustus 2016 tot augustus 2017 en in de zomervakantie praktijkexamen te doen. Door een zekere Ben Weyts hebben we deze planning moeten inkorten en op het eerste mogelijke moment het examen inplannen.
2. Ikzelf ben een autoliefhebber, race ook op circuit, vandaar wou ik dat mijn dochter effectief kon rijden op het moment dat ze haar rijbewijs zou behalen. Als je de risico' s kent, dan heb je meer aandacht voor een degelijke rijopleiding. Ik wil gerust zijn al zij alleen met de auto weg is!
3. Ik had een modulair programma uitgewerkt, naar analogie met de opleiding van treinbestuurders.
- 1e module: enkel leren rijden op afgesloten terrein of verlaten industrieterreinen, zit- en stuurpositie, vertrekken, remmen, sturen, schakelen, leren snelheid inschatten, vlot nemen van ronde punten, parcours rijden tussen kegels, ...;
- 2e module: rijden op grote verbindingswegen met makkelijke kruispunten of grote ronde punten met beperkte aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement, bv. Hasselt - Diest - Leuven, Hasselt - Genk - As - Maasmechelen, Hasselt - Zonhoven, E313, E314;
- 3e module: rijden binnen de perimeter van het Examencentrum Alken, hierbij hebben we systematisch alle wegen gedaan binnen een straal van 20 km, meer aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement en het overige verkeer;
- 4e module: intensief oefenen van alle gekende knooppunten, examenroutes in druk verkeer, de cruciale doorgangspunten hebben we tientallen malen langs alle mogelijke kanten geoefend, maximale aandacht voor alle verkeersborden.
Op de 1e en 2e module hebben we ongeveer 5 maanden geoefend, de 3e en 4e module hebben we 4,5 maanden moeten afwerken. Ter controle heb ik een zelfstandige instructeur aangesproken en deze heeft in de Krokusvakantie en Paasvakantie haar bijkomend begeleid.
Ik heb systematisch alle knooppunten en straten die we oefenden genoteerd op een overzichtskaart en detailkaarten. Zo konden de oefensessie gepland worden en behoud je als begeleider zelf een overzicht.
Deze aanpak was succesvol en ik heb nog een dochter die binnen 2 jaar moet beginnen met haar rijopleiding. Voor haar dus een gelijkaardige aanpak.
Om af te sluiten, mijn ervaring met de begeleiding van een leerling-bestuurder:
1. Het is een ideale gelegenheid om het verkeersreglement op te frissen en over een aantal zaken die je op de weg tegenkomt, kritisch na te denken.
2. Het is volgens mij cruciaal dat een leerling-bestuurder eerst echt kan rijden, zodat het grootste gedeelte van de handelingen geautomatiseerd zijn. Vervolgens komt er ruimte om actief naar de verkeersborden en het andere verkeer te kijken, erover na te denken, beslissingen te nemen, ...
3. Iemand opleiden vergt tijd, systematische aanpak en veel oefenen. Bij mijn dochter is het op 9,5 maanden gelukt, waarbij ik vind dat ze pas in de loop van april voldoende kennis en kunde had om veilig in druk verkeer te rijden.
Tot daar ons verhaal, nu even genieten van het zonnige weer op een terrasje.
Beste forumleden,
Vandaag heeft mijn dochter voor de 1e keer praktijkexamen te Alken gedaan en ze is geslaagd. Ter info, ook vandaag is ze net 18 jaar geworden. Voor haar is het dus een mooie dag. :-)
Dankzij het forum en alle informatie die we online gevonden hebben, hadden we een goede leidraad bij het oefenen en de voorbereiding van de "grote dag". Vandaar deel ik ook nuttige informatie.
Het praktijkexamen startte om 14u05, volgens route nr. 5. De gevolgde weg was: Examencentrum rechts, onmiddellijk rechts Kolmenstraat, bocht op het einde volgen naar het kruispunt met de Expressweg, kruispunt naar links richting Hasselt, Expressweg teneinde gereden tot aan Grote ring Hasselt, links de Grote ring op, rechts de Slagerslaan in, rechts Huidevetterslaan, links Boomkenslaan, links Kruisherenlaan, rechts Bakkerslaan, rechts Notelarenstraat, PARKEREN in de Notelarenstraat, links Boomkensstraat, rechts Schoolstraat, rechtdoor over het kruispunt met de witte stip, onder brug Sint-Truidersteenweg, rechts brug op richting Kleine ring, rechtsaf voor kleine ring de Luikersteenweg op, ten einde rijden tot aan Grote ring, rechts Grote ring op, links aan het kruispunt naar Salvator-ziekenhuis, Eurostraat, rechts Salvatorstraat, links de brug over E313, rechts de Trekschurenstraat, links de Expressweg op, rechts aan het 2e kruispunt naar industrieterrein Kolmen, bocht naar links volgen, links de Groenmolenstraat in, KEREN in de Groenmolensraat en terug naar kruispunt met Kolmenstraat, links tot het einde, links en tenslotte links het Examencentrum binnen.
We hadden een vrouwelijke examinator, zij was beleefd, ondersteunend en correct. Na het examen legde ze nog de 2 verbeterpunten uit. Nl. zo snel mogelijk links uitwijken wanneer mogelijk (dit was bij het voorsorteren aan het kruispunt richting Salvatorziekenhuis) en aandacht geven bij het nemen van een korte bocht naar rechts.
Om af te sluiten kort hoe we het aangepakt hebben:
1. De planning was om minstens 12 maanden te oefenen, van augustus 2016 tot augustus 2017 en in de zomervakantie praktijkexamen te doen. Door een zekere Ben Weyts hebben we deze planning moeten inkorten en op het eerste mogelijke moment het examen inplannen.
2. Ikzelf ben een autoliefhebber, race ook op circuit, vandaar wou ik dat mijn dochter effectief kon rijden op het moment dat ze haar rijbewijs zou behalen. Als je de risico' s kent, dan heb je meer aandacht voor een degelijke rijopleiding. Ik wil gerust zijn al zij alleen met de auto weg is!
3. Ik had een modulair programma uitgewerkt, naar analogie met de opleiding van treinbestuurders.
- 1e module: enkel leren rijden op afgesloten terrein of verlaten industrieterreinen, zit- en stuurpositie, vertrekken, remmen, sturen, schakelen, leren snelheid inschatten, vlot nemen van ronde punten, parcours rijden tussen kegels, ...;
- 2e module: rijden op grote verbindingswegen met makkelijke kruispunten of grote ronde punten met beperkte aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement, bv. Hasselt - Diest - Leuven, Hasselt - Genk - As - Maasmechelen, Hasselt - Zonhoven, E313, E314;
- 3e module: rijden binnen de perimeter van het Examencentrum Alken, hierbij hebben we systematisch alle wegen gedaan binnen een straal van 20 km, meer aandacht voor de toepassing van het verkeersreglement en het overige verkeer;
- 4e module: intensief oefenen van alle gekende knooppunten, examenroutes in druk verkeer, de cruciale doorgangspunten hebben we tientallen malen langs alle mogelijke kanten geoefend, maximale aandacht voor alle verkeersborden.
Op de 1e en 2e module hebben we ongeveer 5 maanden geoefend, de 3e en 4e module hebben we 4,5 maanden moeten afwerken. Ter controle heb ik een zelfstandige instructeur aangesproken en deze heeft in de Krokusvakantie en Paasvakantie haar bijkomend begeleid.
Ik heb systematisch alle knooppunten en straten die we oefenden genoteerd op een overzichtskaart en detailkaarten. Zo konden de oefensessie gepland worden en behoud je als begeleider zelf een overzicht.
Deze aanpak was succesvol en ik heb nog een dochter die binnen 2 jaar moet beginnen met haar rijopleiding. Voor haar dus een gelijkaardige aanpak.
Om af te sluiten, mijn ervaring met de begeleiding van een leerling-bestuurder:
1. Het is een ideale gelegenheid om het verkeersreglement op te frissen en over een aantal zaken die je op de weg tegenkomt, kritisch na te denken.
2. Het is volgens mij cruciaal dat een leerling-bestuurder eerst echt kan rijden, zodat het grootste gedeelte van de handelingen geautomatiseerd zijn. Vervolgens komt er ruimte om actief naar de verkeersborden en het andere verkeer te kijken, erover na te denken, beslissingen te nemen, ...
3. Iemand opleiden vergt tijd, systematische aanpak en veel oefenen. Bij mijn dochter is het op 9,5 maanden gelukt, waarbij ik vind dat ze pas in de loop van april voldoende kennis en kunde had om veilig in druk verkeer te rijden.
Tot daar ons verhaal, nu even genieten van het zonnige weer op een terrasje. :-)