z183115 schreef:(Bij deze vraag was het mij niet duidelijk of de auto van een (privé) uitrit kwam, maar daarna besefte ik dat een uitrit wellicht met verhard (glad) materiaal is aangelegd)
Een openbare weg in kasseien ...
Eén van hen reageerde zo op die vraag:
In het echte leven gaat die vrachtwagen nóóit stoppen voor u. Praktisch gezien: je moet de fietser laten voorgaan, dan de vrachtwagen, en dan steek je de weg over. Je zou enkel stoppen als die vrachtwagen zélf stopt, anders niet. Je wilt niet je leven gaan riskeren, want zo'n kolos van 10 ton remt heel traag en is heel zwaar.
Nu, dit is een situatie met voorrang van rechts en zoals er in de oplossing staat moet de vrachtwagen stoppen want de auto heeft voorrang van rechts.
Ongeveer 1 op 5 van alle ongevallen, is een ongeval door niet-naleven van de voorrang ...
In een aantal gevallen is de weg van rechts bijna-onzichtbaar, of stelt die niets voor (kleine weg).
Daar wordt nauwelijks voorrang aan verleend, en dat is de realiteit ...
Sommige gemeenten zijn zelfs deze onbeduidende wegen en de voorrang van rechts daar, doelbewust gaan misbruiken als snelheidsremmer.
Deze persoon lachtte er ook nog eens mee en zei:
Ook in een nauwe straat, waar iemand die geen voorrang heeft (VOORRANGSbord), toch door de straat raast en in gedachten heeft "haha, kan mij niet schelen, ik stop niet, die andere zal wel stoppen!".
Ze stoppen zelf ook hoor.
Ik heb er al veel voor mijn auto zien staan. En weer achteruit rijden.
Of zweten omdat ik hen maar nét genoeg plaats geef om héél traag verder te kunnen
Een andere persoon vertelt mij dat hij lekker zo snel rijdt als hij wilt omdat "er toch weinig controles zijn".
Snelheid is eigenlijk zowat het enige dat nog gecontroleerd wordt - paar miljoen PVs/jaar.
Voorrang is er helemaal niet bij - geen 10.000 PVs/jaar.
Ze gebruiken allemaal het zwak argument "iedereen doet het".
Is ook zo.
Hoe denk je dat we aan het dubbele aantal verkeersdoden komen als de buurlanden - Luxemburg uitgezonderd ?
Ten slotte, ik ken ook iemand die perfect de regels van de openbare weg respecteert, defensief rijdt, en hij wordt voortdurend geprovoceerd en naar geroepen/getoeterd door andere bestuurders. Zo zat ik eens met hem in de auto, we reden perfect binnen het snelheidslimiet (40 km/u in de bebouwde kom op een weg met een verbodsbord 50 km/u, wat niet te traag is)
40 op teller waar 50 mag ...
Of het traag of snel is, hangt af van de omstandigheden.
Als er verder geen speciale reden toe is, is dat nodeloos traag.
Nadat ik dat allemaal gehoord heb, heb ik veel schrik om op de openbare weg te gaan.
Bleef je voordien dan altijd binnen ?
Nee toch
Ik denk dat als je veilig wilt blijven op de weg dat je defensief moet rijden, voortdurend moet anticiperen en tot een verstandkoming komen met andere weggebruikers, ook al gedragen ze zich op een onrechtmatige wijze..
Defensief rijden en anticiperen zeker.
Fouten van anderen niet tot een ongeval laten leiden, en hopen dat je zelf evenveel geluk hebt bij je eigen fouten .
Een verstandhouding opbouwen ... gaat niet meteen lukken in dit land.
[quote="z183115"](Bij deze vraag was het mij niet duidelijk of de auto van een (privé) uitrit kwam, maar daarna besefte ik dat een uitrit wellicht met verhard (glad) materiaal is aangelegd)[/quote]
Een openbare weg in kasseien ...
[quote]Eén van hen reageerde zo op die vraag:
[quote]
In het echte leven gaat die vrachtwagen nóóit stoppen voor u. Praktisch gezien: je moet de fietser laten voorgaan, dan de vrachtwagen, en dan steek je de weg over. Je zou enkel stoppen als die vrachtwagen zélf stopt, anders niet. Je wilt niet je leven gaan riskeren, want zo'n kolos van 10 ton remt heel traag en is heel zwaar.
[/quote]
Nu, dit is een situatie met voorrang van rechts en zoals er in de oplossing staat moet de vrachtwagen stoppen want de auto heeft voorrang van rechts.[/quote]
Ongeveer 1 op 5 van alle ongevallen, is een ongeval door niet-naleven van de voorrang ...
In een aantal gevallen is de weg van rechts bijna-onzichtbaar, of stelt die niets voor (kleine weg).
Daar wordt nauwelijks voorrang aan verleend, en dat is de realiteit ...
Sommige gemeenten zijn zelfs deze onbeduidende wegen en de voorrang van rechts daar, doelbewust gaan misbruiken als snelheidsremmer.
[quote]Deze persoon lachtte er ook nog eens mee en zei:
[quote]Ook in een nauwe straat, waar iemand die geen voorrang heeft (VOORRANGSbord), toch door de straat raast en in gedachten heeft "haha, kan mij niet schelen, ik stop niet, die andere zal wel stoppen!".[/quote][/quote]
Ze stoppen zelf ook hoor.
Ik heb er al veel voor mijn auto zien staan. En weer achteruit rijden.
Of zweten omdat ik hen maar nét genoeg plaats geef om héél traag verder te kunnen
[quote]Een andere persoon vertelt mij dat hij lekker zo snel rijdt als hij wilt omdat "er toch weinig controles zijn".[/quote]
Snelheid is eigenlijk zowat het enige dat nog gecontroleerd wordt - paar miljoen PVs/jaar.
Voorrang is er helemaal niet bij - geen 10.000 PVs/jaar.
[quote]Ze gebruiken allemaal het zwak argument "iedereen doet het".[/quote]
Is ook zo.
Hoe denk je dat we aan het dubbele aantal verkeersdoden komen als de buurlanden - Luxemburg uitgezonderd ?
[quote]Ten slotte, ik ken ook iemand die perfect de regels van de openbare weg respecteert, defensief rijdt, en hij wordt voortdurend geprovoceerd en naar geroepen/getoeterd door andere bestuurders. Zo zat ik eens met hem in de auto, we reden perfect binnen het snelheidslimiet (40 km/u in de bebouwde kom op een weg met een verbodsbord 50 km/u, wat niet te traag is) [/quote]
40 op teller waar 50 mag ...
Of het traag of snel is, hangt af van de omstandigheden.
Als er verder geen speciale reden toe is, is dat nodeloos traag.
[quote]Nadat ik dat allemaal gehoord heb, heb ik veel schrik om op de openbare weg te gaan.
[/quote]
Bleef je voordien dan altijd binnen ?
Nee toch :wink:
[quote]Ik denk dat als je veilig wilt blijven op de weg dat je defensief moet rijden, voortdurend moet anticiperen en tot een verstandkoming komen met andere weggebruikers, ook al gedragen ze zich op een onrechtmatige wijze..[/quote]
Defensief rijden en anticiperen zeker.
Fouten van anderen niet tot een ongeval laten leiden, en hopen dat je zelf evenveel geluk hebt bij je eigen fouten .
Een verstandhouding opbouwen ... gaat niet meteen lukken in dit land.