125CC

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 125CC

Re: 125CC

door Benny Stinkens » 05 apr 2018, 21:10

Jan verheyen schreef: 05 apr 2018, 20:08 Ik heb mijn rijbewijs B ongeveer 6 maanden mag ik met een 125cc rijden met 6 Kw en geen 11 Kw ??
Neen dat mag je niet
Je moet minstens 2 jaar een definitief rijbewijs B bezitten en 4u praktijkles volgen.

Re: 125CC

door Jan verheyen » 05 apr 2018, 20:08

Ik heb mijn rijbewijs B ongeveer 6 maanden mag ik met een 125cc rijden met 6 Kw en geen 11 Kw ??

Re: Re:

door Inazuma » 29 sep 2016, 16:04

Gast schreef:Enerzijds wil men auto's uit het verkeer halen en moedigt men (niet bijzonder actief en doeltreffend weliswaar) het gebruik van de lichte motorfiets/scooter aan voor het woon-werk verkeer.
Er is enkel nog een (domme) fiscale aanmoediging - verwondert me nog steeds waarom die nog niet wegbezuinigd is.

Gezien het risico/km ongeveer 15 keer hoger ligt voor motor / 125cc rijders zit er niemand echt te roepen om meer motoren op de weg ...

Re:

door Gast » 28 sep 2016, 16:45

Jozef schreef:
Lieve schreef:ik vind het alleen raar dat je er na 2 jaar rijbewijs B, wel geschikt voor bevonden wordt. Ik vind dat een rare regeling :roll:
Wel, ik vermoed dat men ervan uitgegaan is dat je na die 2 jaar meestal al wel goed vertrouwd bent met het deelnemen aan het verkeer met een motorvoertuig, zodat je je voldoende kunt concentreren op het leren beheersen van het rijden met een motorfiets.
Er is geen enkele garantie dat iemand met een rijbewijs daar ook effectief gebruik van maakt. Dat rijbewijs kan net zo goed al die jaren in de kast hebben gelegen.

Waarom maakt men dan niet dezelfde veronderstelling voor de personen die al twee jaar of langer met een klasse A of B brommer hebben rondgetoerd. Zij zijn dan weer goed vertrouwd met het rijden op twee wielen, tegensturen, gedoseerd remmen, ... zodat ze zich voldoende kunnen concentreren op het naleven van de verkeersregels.

Het houdt gewoon geen steek. Tenzij men even gaat kijken naar de financiële en economische belangen die ermee gepaard gaan. De bezorgdheid om de verkeersveiligheid is daaraan totaal ondergeschikt.

Re:

door Gast » 28 sep 2016, 16:38

Lieve schreef:ik vind het alleen raar dat je er na 2 jaar rijbewijs B, wel geschikt voor bevonden wordt. Ik vind dat een rare regeling :roll:
Enerzijds wil men auto's uit het verkeer halen en moedigt men (niet bijzonder actief en doeltreffend weliswaar) het gebruik van de lichte motorfiets/scooter aan voor het woon-werk verkeer.

Om de reguliere motorrijder niet al te zeer tegen de borst te stuiten, heeft men nu 4 uur verplichte rijschool ingevoerd voor zij die deze overstap willen maken. En simpelweg na 4 uurtjes (desnoods met de lesgever op café doorgebracht) kunnen ze zonder enige vorm van examen of bewijs van bekwaamheid de weg op. Want ja, men mag het hen dan ook weer niet te moeilijk maken, want dan blijven ze toch knus met hun autootje heen en weer rijden en files veroorzaken.

Dit is schrijnend, zeker als je weet dat de slaagpercentages voor de 'reguliere' motorrijbewijsexamens nog geen 10% bedragen. Wie de terreinproefexamens voor de rijbewijzen A1, A2 en A al eens heeft bijgewoond, ziet daar steevast drie à vier aspirant-motorrijders waarvan er maar bitter weinig daar voor de allereerste maal staan. En vierde, vijfde (en zelfs meer) examendeelname is daar eerder regel dan uitzondering.

En blijkbaar trekt niemand daaruit zijn conclusies. Mocht een examen aan om het even welke andere onderwijsinstelling een dergelijk laag slaagcijfer kennen, dan werd meteen dat examen, samen met de docent, aan een grondig onderzoek onderworpen. Want ook hier kunnen we bij een slaagpercentage van minder dan 10% enkel maar concluderen dat ofwel het examen formeel niet aangepast is aan wat men redelijkerwijs van de examinandus mag verwachten, of dat de rijscholen compleet incapabel zijn om motorrijlessen te geven.

Re: 125CC

door Inazuma » 29 jul 2016, 12:32

bramkgent schreef:lees de wetgeving er eens op na... 11kw OF 0,1kw per kg. Dus een honda cb125 t die 12,4kw heeft en 126kg weegt is dus wel toegelaten.
is NIET toegelaten voor categorie A1 (de motorfietsen tot 125cc) wegens teveel vermogen

De voorwaarden zijn EN, EN, EN : ze moeten alle 3 tesamen voldaan zijn.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 398/625-t2

2° Categorie A1 :

motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;
driewielers met motor met een maximumvermogen van 15 kW.

Re: 125CC

door bramkgent » 29 jul 2016, 10:24

lees de wetgeving er eens op na... 11kw OF 0,1kw per kg. Dus een honda cb125 t die 12,4kw heeft en 126kg weegt is dus wel toegelaten.

door Thijs » 21 aug 2008, 20:41

man man, dat is echt jammer. Ik had echt een goede koop gevonden.
Bedankt voor de informatie.

door Inazuma » 21 aug 2008, 10:30

Thijs schreef: Wat heb ik nodig van rijbewijs dan als hij niet 11kw heeft?
Rijbewijs A indien meer dan 11 kW.


Power: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 11500 RPM
Dat is 1,4 kW teveel ...
Je <mag> daar niet mee rijden zonder (motorfiets)rijbewijs A .



Vraag aan de verkoper om het vermogen op de officiële papieren na te kijken.


<woordje vergeten te typen ;) >

door bibi585 » 21 aug 2008, 03:42

Thijs schreef: Power: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 11500 RPM
Ik vrees dat 12.4 iets teveel zal zijn voor een B rijbewijs van 4 jaar oud.

door Thijs » 20 aug 2008, 21:14

Wel, ik denk dat dit de stats zijn van diegene die ik wil kopen.
Wat heb ik nodig van rijbewijs dan als hij niet 11kw heeft?
Danku voor het antwoor




Model: Honda CB 125 T 2
Year: 1982
Category: Classic

Engine and transmission
Displacement: 125.00 ccm (7.63 cubic inches)
Engine type: Twin
Stroke: 4
Power: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 11500 RPM
Compression: 9.4:1
Bore x stroke: 44.0 x 41.0 mm (1.7 x 1.6 inches)
Valves per cylinder: 2
Fuel control: OHC
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain

door Inazuma » 20 aug 2008, 21:10

Thijs schreef:Ik wil een Honda cb 125 twin kopen. Dit is 125 cc en ik heb al sinds 2004 mijn rijbewijs. Dus dan is dit volledig ok?
Kijk voor aankoop op de papieren het vermogen en de precieze cilinderinhoud na : maximaal 11 kW EN maximaal 125 cm3 als je er met rijbewijs B mee wil rijden.

Er zijn CB125 twins geweest met meer dan 11 kW :!:

door Gast » 20 aug 2008, 21:04

Ik vind het ook nogal een rare regeling
Een betere regeling zou zijn: (volgens mij):
- Minstens 2 jaar een A3 rijbewijs (bromfiets, als een kleine basis voor het motorrijden)
- Een B rijbewijs
- Een paar uur rijles

OF

- Minstens 2 jaar een A3 rijbewijs hebben
- Een verplicht aantal uur rijles, want een moto is toch wel een pak krachtiger dan een 50 cc bromfietske :roll:

Maarja ik ben geen minister he :shock:

door Thijs » 20 aug 2008, 19:55

Ik wil een Honda cb 125 twin kopen. Dit is 125 cc en ik heb al sinds 2004 mijn rijbewijs. Dus dan is dit volledig ok?

Danku

door JC » 10 jun 2008, 11:25

Wat mij stoort in dit draadje is het feit dat mensen naar allerlei excuses zoeken om 'legaal' met een voertuig te rijden dat ze niet beheersen. Er is inderdaad een idioot regeltje waarmee je met die 125cc op de weg kan, onder bepaalde voorwaarden. Voor sommigen blijkt dit zelfs nog niet genoeg te zijn, men hengelt naar meer cc's of naar een kortere tijd.

In principe is het behalen van een rijbewijs een teken dat je zowel de wegcode beheerst als het voertuig waarvoor je het rijbewijs hebt gehaald. Dat dit in België niet altijd het geval is, is inderdaad een spijtige zaak. Hoe dan ook, voor je eigen veiligheid en voor die van anderen, zorg dat je een geschikt rijbewijs hebt gecombineerd met de nodige kunde om dat voertuig te besturen.

Ik ben één van de laatste 'gelukkigen ?' die zijn rijbewijs nog in 1988 heeft gehaald. Dit leverde mij nog een hele verzameling stempeltjes op, waaronder cat. A en BE. Vooraleer ik met een aanhanger op de weg ging heb ik grondig geoefend op een verlaten parking, vooral in het manoeuvreren en het zicht naar achter (belangrijk bij een caravan).

Ik heb een geringe moto-ervaring, vooral met lichtere versies. Hoewel mijn rijbewijs het toelaat denk ik er nog niet aan om op een deftige moto mij in het verkeer te begeven. Ik zou op zijn minst een rijvaardigheidscursus gaan volgen.

Omhoog