door Jozef » 24 mar 2018, 01:54
Ik zie maar één bepaling in de wegcode waarop men zich zou kunnen baseren:
Artikel 16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; [...]
Ook dit "zover als nodig" geeft geen preciese afstand aan. Is het voldoende dat je het ingehaalde voertuig niet raakt, wat al ruimschoots kan met 1 cm afstand? Of moet men rekening houden met mogelijkse zijdelingse verplaatsingen door de wind of de staat van het wegdek, en minimum 1 m à 1,5 m afstand laten?
Uiteindelijk moeten de motorfietsen geschrankt rijden omdat men ervan uitgaat dat, als een vooroprijdende motorfietser plots remt, de achteropkomende motorfietser naast hem plaats genoeg heeft om tot stilstand te komen zonder dat het tot een aanrijding komt.
De kwestie blijft dus voor interpretatie vatbaar, en het verwondert mij dan ook dat de GOCA een dergelijke vraag stelt, wijl ze vragen waarop het antwoord niet zeer duidelijk is, meestal vermijden.
Ik zie maar één bepaling in de wegcode waarop men zich zou kunnen baseren:
[quote][b]Artikel 16.5.[/b] Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; [...][/quote]
Ook dit "zover als nodig" geeft geen preciese afstand aan. Is het voldoende dat je het ingehaalde voertuig niet raakt, wat al ruimschoots kan met 1 cm afstand? Of moet men rekening houden met mogelijkse zijdelingse verplaatsingen door de wind of de staat van het wegdek, en minimum 1 m à 1,5 m afstand laten?
Uiteindelijk moeten de motorfietsen geschrankt rijden omdat men ervan uitgaat dat, als een vooroprijdende motorfietser plots remt, de achteropkomende motorfietser naast hem plaats genoeg heeft om tot stilstand te komen zonder dat het tot een aanrijding komt.
De kwestie blijft dus voor interpretatie vatbaar, en het verwondert mij dan ook dat de GOCA een dergelijke vraag stelt, wijl ze vragen waarop het antwoord niet zeer duidelijk is, meestal vermijden.