1755

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: 1755

Re: 1755

door Jozef » 06 jul 2017, 01:39

GRO schreef: 05 jul 2017, 18:44 Prachtig uitgelegd Jozef.
Dank je wel, Eugeen.

Ik zou dat ook wetenschappelijk verantwoord kunnen uitleggen met een technische tekening welke de diverse krachten als vectoren toont. Maar ik denk dat onze vraagsteller beter gediend was met een eenvoudige uitleg als deze, en het onze opgave is om onze bezoekers met een zo eenvoudig mogelijke uitleg van antwoord te dienen.

Mijn dag kon niet meer kapot toen de vraagsteller schreef: "Ja, das duidelijk, en vrij logisch nu. Bedankt!" Het bezorgt mij een enorme voldoening om jonge mensen die interesse voor een onderwerp hebben, iets te kunnen bijbrengen voor de rest van hun leven. Ik hoop dat de beheerders en medewerkers van GRO Forum dat ook zo ervaren, en ben hen er dankbaar voor dat ze mij de gelegenheid gegeven hebben om daaraan mede te werken bij GRO Forum.

Re: 1755

door GRO » 05 jul 2017, 18:44

Prachtig uitgelegd Jozef.

Re: 1755

door Quentvk » 05 jul 2017, 16:11

Ja, das duidelijk, en vrij logisch nu. Bedankt! :)

Re: 1755

door Jozef » 05 jul 2017, 15:44

Stel dat een voertuig een gewichtsverdeling heeft van 50% van zijn gewicht op de vooras en 50% van zijn gewicht op de achteras. Tijdens het remmen verplaatst dit gewicht zich naar voor, zodat er dan bijvoorbeeld 70% van zijn gewicht op de vooras en 30% gewicht van zijn gewicht op de achteras is.

Vergelijk het met een stoel. Als er niemand op zit, kun je hem gemakkelijk achteruit schuiven. Maar als er een man van 100 kg op zit, wordt het al een hele karwei, en als je aan de bovenkant van de stoel trekt, zal hij nog liever achterover kippen dan achteruit te schuiven.

Als er weinig gewicht op het achterwiel steunt, kan het gemakkelijk blokkeren en over het wegdek schuiven. Als er meer gewicht op het achterwiel steunt, kan het niet zo gemakkelijk over het wegdek schuiven, en zal het langer blijven draaien alvorens het blokkeert.

Met een passagier heb je uiteraard meer gewicht op het achterwiel dan zonder passagier.

Is het zo al wat duidelijker voor jou?

1755

door Quentvk » 05 jul 2017, 13:19

Wanneer blokkeert het achterwiel van mijn motorfiets het snelst ?

A/ Als ik zonder passagier op de motorfiets zit.
B/ Als er een passagier op de motorfiets zit.
C/ Het maakt niet uit of ik alleen of met passagier rijd.

Antwoord is A, maar ik had graag meer uitleg.
Alvast bedankt
Quentin

Omhoog