Rijbewijs BE: Manoeuvres

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Rijbewijs BE: Manoeuvres

Re: Rijbewijs BE: Manoeuvres

door Jozef » 22 jun 2017, 23:40

Graag gedaan, Michiel. :wink:

Nog even wat aanvullende informatie voor na het examen.

Moet je later ooit met een relatief lange aanhangwagen achteruitrijden (een grote caravan, een aanhanger met een zweefvlietuig), weet dan dat, hoe korter het trekkend voertuig is en hoe langer de aanhangwagen is, hoe gemakkelijker je kunt bijsturen.

En: er bestaan al wagens met een assistentiesysteem om je te helpen bij het achteruitrijden met een aanhangwagen (maar die mag je niet op het examen gebruiken).

Voorbeeld: de VW trailer assist
eerste video
tweede video

Re: Rijbewijs BE: Manoeuvres

door Gast » 22 jun 2017, 22:53

Dag Jozef, bedankt voor de duidelijke uitleg!

Re: Rijbewijs BE: Manoeuvres

door Jozef » 22 jun 2017, 08:32

Als je op een horiontale weg langzaam achteruit rijdt, is de veer van de dissel sterk genoeg om te vermijden dat hij ingedrukt wordt.

Anders zou je niet kunnen achteruitrijden, want door het indrukken van de dissel zouden de remmen van de aanhangwagen geactiveerd worden. De aanhangwagen zou daardoor aanzienlijk meer weerstand bieden tegen het achteruitrijden, waardoor de dissel nog dieper zou ingedrukt worden en de remmen nog sterker zouden geactiveerd worden.

Als de dissel toch ingedrukt wordt omdat je nog even verder achteruitgereden bent toen de aanhangwagen al tegen de laadkade stond, los je dat inderdaad op door een klein beetje vooruit te rijden, net genoeg om de dissel volledig naar voor te laten komen.

Staat de sleep in bergaf, dan trek je eerst de handrem van de aanhanwagen stevig aan en leg je best nog iets voor de wielen. Dan laat je de wagen een klein beetje vooruitbollen om de dissel volledig naar voor te laten komen.

Denk eraan dat je, als de sleep in bergaf staat, niet kunt achteruitrijden, omdat door het gewicht van de aanhangwagen dan de dissel ingedrukt wordt en daardoor de remmen van de aanhangwagen geactiveerd worden. Zorg er dus voor dat je in bergaf niet met de voorkant van de auto vlak bij één of ander obstakel parkeert, want dan geraak je niet meer weg.

Voor de veiligheidskabel is er geen speciale voorziening, je hangt hem over de bol van de trekhaark. Sommige aanhangwagens hebben een veiligheidsketting in plaats van een veiligheidskabel; die ketting kun je in een oog aan de trekhaak haken.

Rijbewijs BE: Manoeuvres

door Michiel Spoormans » 18 jun 2017, 12:40

1. Ontkoppeling van de aanhangwagen
Na het achteruitrijden tot tegen een laadkaai moet je de aanhangwagen ontkoppelen. Voordat je de trekhaak opent, dien je eerst de parkeerrem van de aanhangwagen op te zetten. Daarna alles losmaken, steunpoot uitdraaien, trekhaak openen en ontkoppelen. Op dat moment is de rem van de aanhangwagen nog ingeduwd. Wanneer je de trekhaak losmaakt, komt deze rem terug uit, met het risico dat deze de auto raakt. Hoe los je dit probleem op? In het document van GOCA staat "6.3 ONTKOPPELING – GROEP C Langzaam vooruitrijden om te ontkoppelen". Wat betekent dit concreet? Mag ik de parkeerrem optrekken, terug een klein beetje vooruit rijden en dan pas de trekhaak openen?
2. Koppeling van de aanhangwagen
Een van de stappen bij de koppeling van de aanhangwagen, is de veiligheidskabel aankoppelen. Waar maak ik deze vast? Mag deze in een lus rond de trekhaak, of is er ergens een speciale voorziening waaraan ik deze dien te bevestigen?

Omhoog