De Grote Verkeersjanboel

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: De Grote Verkeersjanboel

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Inazuma » 04 okt 2018, 15:33

De soap gaat verder ...

Bellot wil ganse wegcode opdoeken en opnieuw beginnen.
Op zich geen slecht plan.
De talloze aanpassingen aan de wegcode & verkeerswetgeving,telkens in de vorm van wijzigingsbesluiten, leidde er al vaker toe dat er fouten in sluipen
Zo moest je jarenlang met een motorfiets rijden om een rijbewijs B voor de auto te behalen

Alleen zijn stukjes van de wegcode nu regionale bevoegdheid, en kàn hij die niet afschaffen ...


Alles aangaande het plaatsen van verkeerstekens is regionale bevoegdheid geworden.
Ad absurdum:
Bellot kan in een federale wegcode zelfs niet meer stellen waar een verkeerslicht of verbodsbord moet staan om te gelden ... waar en hoe verkeerstekens te plaatsen, is immers geregionaliseerd.


Dus is 't alweer een bevoegdheidsrel

Korte samenvatting: de nieuwe wegcode komt er niet meer in deze legislatuur


https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx ... FO&lang=nl

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Jozef » 02 okt 2018, 16:02

GRO schreef: 02 okt 2018, 05:46 Met de 70 km/uur sprak hij ook over de gewestwegen, maar bedoelde hij de wegen in het Vlaamse gewest.

Toen dat indertijd bekend geraakte, vroeg ik aan de VSV wat de minister juist gedoelde. Ik kreeg toen als antwoord: "Goeie vraag".
Meestal zeggen ze dan: "Goeie vraag, bedankt dat U ze gesteld heeft. Heeft U nog een andere vraag?"

Re: De Grote Verkeersjanboel

door GRO » 02 okt 2018, 05:46

Met de 70 km/uur sprak hij ook over de gewestwegen, maar bedoelde hij de wegen in het Vlaamse gewest.

Toen dat indertijd bekend geraakte, vroeg ik aan de VSV wat de minister juist gedoelde. Ik kreeg toen als antwoord: "Goeie vraag".

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Jozef » 01 okt 2018, 16:01

GRO schreef: 30 sep 2018, 15:57 Ik vermoed dat hij met gewestwegen bedoelt wegen in het (Vlaamse) gewest.
Dat is wel een groot verschil. Sommige wegen in het Vlaamse gewest zijn gewestwegen omdat het Vlaams gewest de wegbeheerder is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld gemeentelijke wegen).

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Inazuma » 30 sep 2018, 17:27

Kon al langer hé
Is enkel een kwestie van borden aanpassen
Zowel voorbehouden rijstrook als BOB


In BXL laten ze er zelfs de ophaalwagens voor deelfietsen op toe ...

Verkeer in dit al absurde land wordt almaar absurder ... :roll:

Re: De Grote Verkeersjanboel

door GRO » 30 sep 2018, 15:57

Afbeelding

BELGA: 17 September 2018
https://www.gratisrijbewijsonline.be/af ... usbaan.pdf

Artikel verscheen een week of twee geleden.
Weyts gebruikt in zijn communicatie steeds vreemde termen.

Ik vermoed dat hij met gewestwegen bedoelt wegen in het (Vlaamse) gewest.
Ik vermoed dat hij met busbanen bedoelt busstroken.

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Stefan Peeters » 30 sep 2018, 09:08

GRO schreef: 27 sep 2018, 06:12 Weyts heeft weer iets nieuw bedacht i.v.m. de voertuigen toegelaten op busstroken in Vlaanderen.
Man man man toch.
Ik vind daar nergens iets van terug.... wat is zijn plan Eugeen?

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Inazuma » 28 sep 2018, 13:53

Belgie heeft VN verdrag wegverkeer blijkbaar nooit geratificeerd ... zijn ze "vergeten"


De regionalisering is een totale soep aan het worden op verkeersgebied
Wat in se een simpele, begrijpbare en toepasselijke reeks regels hoort te zijn, wordt een janboel eerste klas, én die verschilt dan ook nog eens per gewest.

Als Weyts ook nog eens MB 11/10/1976 aanpast, zoals BXL al deed, is het hek helemaal van de dam en staan er binnenkort in 3 gewesten de verkeersborden -en zelfs verkeerslichten- anders in wat eigenlijk dezelfde situatie is ...

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Jozef » 28 sep 2018, 09:34

de rijprof schreef: 27 sep 2018, 21:33 Als het theoretisch examen in Vlaanderen moeilijker is dan in Wallonië, mag een Waal hier dan nog in Vlaanderen rijden?
Mogen die Waal en die Vlaming met hun Belgisch rijbewijs in zovele andere landen rijden zonder dat ze er ook maar het minste van de wegcode kennen?

Re: De Grote Verkeersjanboel

door de rijprof » 27 sep 2018, 21:33

Dat elke land (of gewest) zijn inrichtingen en beperkingen mag invoeren, tot daar toe, maar dan wel in overeenstemming met een Europese gelijkvormigheid, a.u.b.
Als je in Vlaanderen buiten de bebouwde kom slecht 70 km/u mag rijden, tot daar aan toe, maar zet dan borden i.p.v. per gewest de regels te veranderen zodat het voor alle en ook buitenlandse bestuurders duidelijk is.
Als het theoretisch examen in Vlaanderen moeilijker is dan in Wallonië, mag een Waal hier dan nog in Vlaanderen rijden?
Waarom mag een Pool hier probleemloos rondrijden terwijl de examennormen erg verschillen?
Waarom mag men in de meeste Europese landen 130 km/u rijden op een snelweg en in België slechts 120 ?
Wat een janboel!

Hoe eng en lokaal denken die politiekers in een verenigd Europa?

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Jozef » 27 sep 2018, 10:51

de rijprof schreef: 26 sep 2018, 23:21 1 minister die alles voor het zeggen heeft, is misschien ook wat te eng.
Waarom? Zo heeft het hier jarenlang gewerkt, en zo is het nog altijd in heel wat landen.
Hoe kun je een eenvormig beleid bereiken? Zou rijopleiding en wegcode geen Europese regelgeving moeten zijn?
Er zijn al heel wat internationale verdragen, zoals het Verdrag nopens Wegverkeer van Genève van 19/09/1949 en het Verdrag inzake Wegverkeer van Wenen van 08/11/1968.

Volledige eenvormigheid tot in de kleinste details lijkt mij niet mogelijk, daarvoor zijn er teveel regionale verschillen, elk land moet het aan zijn inwoners ook nog politiek verkocht krijgen. In België vinden velen dat het nu al teveel kost om een rijbewijs te behalen; hoe ga je die gasten overtuigen van bijvoorbeeld het Duitse systeem, waar het gemiddeld, als alles van de eerste keer lukt, 2.025 euro kost om een rijbewijs te behalen?

In de binnenscheepvaart had vroeger elk land zijn eigen regels. Nu moeten de nationale regels in overeenstemming zijn met de CEVNI (Code Européen des Voies de Navigation Intérieures), maar ook die laat nog enige ruimte voor verschillen van land tot land.

Re: De Grote Verkeersjanboel

door GRO » 27 sep 2018, 06:12

Weyts heeft weer iets nieuw bedacht i.v.m. de voertuigen toegelaten op busstroken in Vlaanderen.
Man man man toch.

Re: De Grote Verkeersjanboel

door de rijprof » 26 sep 2018, 23:21

Terwijl we naar een meer Europese eenvormigheid zouden moeten gaan, waarbij duidelijkheid de verkeersveiligheid kan ondersteunen, gaan we naar gewestelijke regelingen waarbij elk bevoegd minister eigen regeltjes bedenkt die niet altijd gelijk zijn voor alle Belgen.

1 minister die alles voor het zeggen heeft, is misschien ook wat te eng. Maar 4 ministers die elk hun eigen beleid doordrukken geeft dan ook weer en janboel.
Hoe kun je een eenvormig beleid bereiken? Zou rijopleiding en wegcode geen Europese regelgeving moeten zijn?

Re: De Grote Verkeersjanboel

door Jozef » 09 aug 2018, 15:41

Ik vind het een zeer goed artikel en ben Eugeen er dankbaar voor dat hij zich ingezet heeft om deze wantoestanden aan te kaarten, niettegenstaande hij zelf niet vaak meer in België vertoeft. Bedankt, Eugeen!

De Grote Verkeersjanboel

door Inazuma » 09 aug 2018, 14:27

Opinie van Eugeen - oprichter en bezieler van Gratis Rijbewijs Online- over de verkeerswetgeving in de krant

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ce=dlvr.it

Omhoog