veranderen van richting

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Veerle49

veranderen van richting

Bericht door Veerle49 »

Geachte
Artikel 19.4 De bestuurders die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Ik kan mijn niet inbeelden wat ze hiermee willen bedoelen?
Graag wat uitleg in menselijke taal of een foto met die situatie
Met vriendelijke groeten.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik zal het even trachten anders te formuleren.

Stel je rijdt op een rijbaan of rijstrook en je wil rechtsaf slaan.
Het is mogelijk dat op de rijbaan of naast de rijbaan nog een voetganger wandelt of een fietser rijdt die helemaal niet rechtsaf wil slaan, maar rechtdoor wil in de richting dat jij ook aan het rijden bent.
Dan moet jij, voor je rechtaf slaat, eerst die andere bestuurder of voetganger voorrang verlenen.

Dit geldt natuurlijk niet op een kruispunt waar verkeerslichten staan die voor voetgangers of fietsers de voorrang regelen.

Afbeelding

In dit voorbeeld hebben de fietser en de auto groen licht.
De auto wil rechtsaf slaan en de fietser de gewone rijrichting volgen.
De auto moet de fietser voor laten gaan.

Is het een beetje meer duidelijk zo?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

eugeen schreef:Het is mogelijk dat op de rijbaan of naast de rijbaan nog een voetganger wandelt of een fietser rijdt die helemaal niet rechtsaf wil slaan
Als de fietser ook op de rijbaan rijdt, dan is dat toch niet een ander deel van dezelfde openbare weg, maar hetzelfde deel? En de regel zegt duidelijk "andere delen van dezelfde openbare weg"

En: als de fietser op de rijbaan rijdt, en niet op een fietspad, dan mag de fietser de auto toch niet rechts voorbij => hoe kan die dan voorrang hebben?
veerle49

veranderen van richting

Bericht door veerle49 »

Nu ben ik meer in de war!! Acer heeft een punt. Het is hezelfde deel waarover Eugeen over heeft. Wat is nu de andere delen van het openbare weg waarover de wegcode over heet?
Wilt u me informeren of met een foto zoals ze in de wegcode boelen?
Met viendelijke groeten
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

De vraag gaat er niet over dat de fietser rechts inhaalt. Ze gaat gaat erover dat dat auto afslaat.
Stel dat op de bovenstaande foto geen fietspad is, maar dat de fietser naast de auto op de rijbaan rijdt en de auto wil rechts afslaan.
Ook in dat geval mag de bestuurder van de auto niet over de fietser rijden, maar moet hij de fietser eerst rechtdoor laten rijden.

Stel dat de fietser op het fietspad of op de rijbaan iets achter de auto rijdt (er niet naast), dan nog moet de bestuurder van de auto de fietser eerst doorlaten voor hij mag afslaan.

De rijbaan en het fietspad en de berm en het trottoir horen allemaal tot de openbare weg.
Als ik in het midden van de rijbaan rijdt en naast mij rijdt een fietser op de rijbaan, dan gebruiken wij beiden een deel van de openbare weg.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

-)Als ze beiden op de rijbaan rijden kan het dus in principe niet dat de fietser rechts naast de auto komt...

-)Ik had delen van de openbare weg echt geïnterpreteerd als rijbaan/fietspad/berm/... dus voertuig op de rijbaan en ander voertuig elders op de rijbaan = hetzelfde deel. Als je twee maal de rijbaan toch als hetzelfde beschouwt kom je toch in de problemen, want dan zou een rechts afslaande bestuurder voorrang moeten verlenen aan iemand die van de tegenrichting komt en linksaf wil (zelfde openbare weg, 'ander deel' [jou interpretatie]) , hoewel ik mij meende te herinneren dat het andersom moest.
Inazuma
Berichten: 11396
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: veranderen van richting

Bericht door Inazuma »

Veerle49 schreef:Geachte
Artikel 19.4 De bestuurders die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Ik kan mijn niet inbeelden wat ze hiermee willen bedoelen?
Letterlijk wat er staat eigenlijk.
Bekijk in de theorie eens de verschillende delen van een openbare weg.

Autobestuurders gaan zich normaal op de rijbaan bevinden, maar andere weggebruikers kunnen zich bevinden op een fietspad, eventueel zelfs op een parkeerzone, een gelijkgrondse berm, een verhoogde berm, een trottoir, een bijzonder overrijdbare bedding (voor bussen en/of trams), ... .
Dit zijn allemaal andere delen van dezelfde openbare weg .


Wanneer een bestuurder - en dat kan dus net zo goed een fietser als een automobilist zijn :!: - vanop zijn deel van de openbare weg van richting wil veranderen ("afslaan" dus) en daarbij een ander deel van deze weg "passeert" of dwarst , dan moet hij daarbij voorrang geven aan de weggebruikers die dat stuk van de openbare weg volgen.


Je moet hierbij in het achterhoofd houden dat deze regeling stamt uit de periode van voor men aan fietspaden en doorlopende trottoirs een voorrangsregeling is gaan vastkoppelen.


Hoe zit dat in de praktijk nu.
Een simpel voorbeeld is de foto die Eugeen postte : de op de rijbaan (deel van de weg) rijdende afslaande autobestuurder moet voorrang verlenen aan de fietser die op het fietspad (een ander deel van dezelfde weg) rijdt.
Inazuma
Berichten: 11396
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

accer schreef:-)Als ze beiden op de rijbaan rijden kan het dus in principe niet dat de fietser rechts naast de auto komt...
Vanuit een rijdende situatie is dit inderdaad rechts inhalen, wat doorgaans verboden is.

Vanuit een stilstaande fase ligt het moeilijker - en daardoor ook weer gemakkelijker :
Er is geen specifieke voorrangsregeling tussen de afslaande bestuurder en andere bestuurders die op hetzelfde deel van de weg in dezelfde richting rijden ...
Bij gebrek aan een specifieke andere voorrangsregeling val je in de wegcode altijd weer terug op de voorrang van rechts.
-)Ik had delen van de openbare weg echt geïnterpreteerd als rijbaan/fietspad/berm/... dus voertuig op de rijbaan en ander voertuig elders op de rijbaan = hetzelfde deel.
Dat klopt ook.

Verschillende rijstroken zijn bvb GEEN verschillende delen van de weg, maar verschillende delen van de rijbaan.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
2.2. "Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door: (...)

Als je twee maal de rijbaan toch als hetzelfde beschouwt kom je toch in de problemen, want dan zou een rechts afslaande bestuurder voorrang moeten verlenen aan iemand die van de tegenrichting komt en linksaf wil (zelfde openbare weg, 'ander deel' [jou interpretatie])
Dergelijke interpretatie klopt dan ook niet.
Bovendien wordt de voorrang tegenover tegenliggers bij richtingsverandering apart geregeld.
Inazuma
Berichten: 11396
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Dit geldt natuurlijk niet op een kruispunt waar verkeerslichten staan die voor voetgangers of fietsers de voorrang regelen.
Als die voetgangers of fietsers door de verkeerslichten tegelijk met de bestuurders op de rijbaan ook de toelating krijgen verder te gaan of rijden, geldt dit wel degelijk.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:
accer schreef:-)Als ze beiden op de rijbaan rijden kan het dus in principe niet dat de fietser rechts naast de auto komt...
Vanuit een rijdende situatie is dit inderdaad rechts inhalen, wat doorgaans verboden is.
... maar wel vaak gebeurt en in heel veel gevallen de oorzaak is van dodehoekongevallen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Dat verklaart ook de reden waarom je zo dicht mogelijk bij de rechterrand moet rijden vóór je rechts wil afslaan.
Het gat dichtrijden zodat er geen fietser meer tussen kan.
Met een vrachtwagen is dat niet altijd mogelijk.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Dat verklaart ook de reden waarom je zo dicht mogelijk bij de rechterrand moet rijden vóór je rechts wil afslaan.
Het gat dichtrijden zodat er geen fietser meer tussen kan.
Met een vrachtwagen is dat niet altijd mogelijk.
Ik wil hier toch even op inpikken.
Verkeer is geven en nemen.

Het 'gat dichtrijden' in fileverkeer zorgt ervoor dat de fietser verplicht wordt ter hoogte van die bestuurders de meer gevaarlijke route te kiezen van het links voorbijrijden, terwijl het rechts voorbijrijden heel wat veiliger is.
(je kan natuurlijk argumenteren dat de fietser kan kiezen achter de wagen te blijven, maar zo kan je natuurlijk inhalen op zich verbieden)

Ik geef altijd de raad om rechts voldoende plaats te laten voor de fietsers en op plaatsen waar je rechtsaf wil, goed te spiegelen (Hoe meer je kijkt, hoe veiliger je rijdt) en voorrang te geven zoals je verplicht bent.
Een 'normale' plaats op de rijbaan laat dit toe.
Dit leidt niet alleen tot een veiliger verkeersbeeld, maar ook voor een betere verstandhouding tussen fietsers en automobilisten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je je als fietser rechts naast een rechts afslaande vuilniswagen moet gooien zoals ik vanochtend mocht aanschouwen (en waarbij mijn hart een paar slagen mistte)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Bericht door de rijprof »

Sting schreef:Waarmee ik niet wil zeggen dat je je als fietser rechts naast een rechts afslaande vuilniswagen moet gooien zoals ik vanochtend mocht aanschouwen (en waarbij mijn hart een paar slagen mistte)
Juist daarom. In het belang van de fietsers. Je moet ze tegen zichzelf beschermen. Een fietser moet ook leren wachten, net zoals iedereen in druk verkeer.

Wat zegt de wegcode trouwens in verband met rechts afslaan?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11396
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Een 'normale' plaats op de rijbaan laat dit toe.
Hoeveel plaats heeft de fietser volgens jou dan nodig :?:

Met andere woorden, wat vind je nog een 'normale' plaats op de rijbaan :?:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ik volg je idee, maar enkel voor personenwagens.

Bij vrachtwagens, en zelfs bij bestelwagens is het zicht rechts achteruit te beperkt om veilig te zijn.

Wanneer ik zie welke capriolen sommige fietsers uithalen zorg ik ervoor dat het voertuig altijd zo ver mogelijk rechts staat.

Soms kan het niet, omdat de vrachtwagen rechtsaf wil slaan en zich daarvoor moet voorbereiden door vooraf naar links uit te wijken, terwijl de rechter richtingaanwijzer aanstaat. Dat is voor sommige fietsers nog voldoende om rechts te gaan inhalen :?
En dan staan ze stom dat er dodehoekongevallen gebeuren...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie