Verkeerd remmen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Little_N

Bericht door Little_N »

Ik heb een vraagje over het 'verkeerd' remmen.' Wat is er mis mee dat je eerst de koppeling indrukt en dan pas remt ?
Ik doe dit ook altijd , omdat ik dan makkelijker in een lagere versnelling kan schakelen .

Kiss x
Rafael
Administrator

Bericht door Rafael »

Little_N schreef:Ik heb een vraagje over het 'verkeerd' remmen.' Wat is er mis mee dat je eerst de koppeling indrukt en dan pas remt ?
Ik doe dit ook altijd , omdat ik dan makkelijker in een lagere versnelling kan schakelen .

Kiss x
Gebruik de zoekfunctie even, deze vraag is al duizend keer aan bod gekomen.

Topic 1
Topic 2
Topic 3
...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Little_N schreef:Ik heb een vraagje over het 'verkeerd' remmen.' Wat is er mis mee dat je eerst de koppeling indrukt en dan pas remt ?
Het grootste gevaar is dat dit een zodanig vastgeroeste gewoonte wordt dat die volgorde ook in meer kritieke verkeerssituaties toegepast wordt.
En daarmee verspeel je veel meters remafstand.
Genoeg om het verschil te maken tussen botsen of niet botsen ...

Alle personen die ik ken en die in normale omstandigheden eerst de koppeling indrukken en dan pas gaan remmen, remmen in meer kritieke fases OOK foutief - en remmen later dan zou kunnen.
Mij geeft het altijd de kriebels om met zo iemand mee te rijden ...

Gas lossen zonder de koppeling in te drukken, betekent dat je auto meteen al begint te remmen op de motor.
* Je belast zo het remsysteem iets minder - al lijkt dat bij de huidige generatie auto's met erg performante remsystemen niet veel uit te maken.
* Je sluit de brandstoftoevoer naar de motor door het gas te lossen: verbruik = 0 L/100 km voor elke meter die je zo al afremmend bolt.
Druk je de koppeling in, dan moet er brandstof naar de motor om die draaiende te houden.
* Je bent normaal ook sneller met je voet van het gaspedaal op de rem, dan dat je van ergens dat linkerbeen opvist en op het koppelingspedaal zet.

In bergachtige streken wordt het bij een afdaling pas echt linke boel.
Door eerst de koppeling in te drukken, versnelt de auto dan zelfs even, en moet je harder gaan remmen om dat op te vangen, terwijl je ook al harder moet remmen omdat je de remmende werking van de motor niet mee in je voordeel gebruikt.

Het gaspedaal dient niet enkel om te versnellen. ;)

Leer gebruik maken van de remmende werking van de motor, en je rijstijl zal er op vooruitgaan.
Je gaat meer vooruitkijken, meer afstand houden, gelijkmatiger en zuiniger rijden, ...
elhoussaine

Bericht door elhoussaine »

Ik rem ook eerst op de motor, dan rem ik een beetje met de voetrem druk dan de koppiling schakel terug doe de koppeling rustig omhoog, en hou me voet bij de rem.
JSR

Bericht door JSR »

Ik heb hier toch ook een vraagje over. Als ik zie dat ik moet gaan vertragen dan duw ik de koppeling in en schakel ik naar een lagere versnelling om zo op de motor te remmen. Tegelijkertijd duw ik ook op de voetrem om de achterliggers te tonen dat ik aan het remmen ben. Is dit dan verkeerd want meestal begin ik al een heel stuk van tevoren af te remmen op de motor bij een rood licht.
Wouter

Bericht door Wouter »

eerst en vooral: remmen op de motor is niet gelijk aan terugschakelen!
Je laat je gaspedaal los, en schakelt pas terug als je toerental te laag wordt om nog verder te kunnen bollen. Het is NIET de bedoeling om expres (te vroeg dus) een versnelling lager (lees: te laag) te kiezen, om zo harder op de motor af te remmen!

Om op je vraag te antwoorden: bijremmen met de voetrem kan geen kwaad (en is soms zelfs nodig als je niet snel genoeg vertraagt op de motor alleen), en vaak kan je je stoplichten al laten aangaan zonder echt effectief hard te remmen. Natuurlijk, als je daardoor te vroeg stilstaat, dan is je tactiek ook niet helemaal goed, maar dat zal wel niet gebeuren zeker...
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Als ik zie dat ik moet gaan vertragen dan duw ik de koppeling in
Je moet niet altijd als je wat wil afremmen eerst de koppeling induwen en het rempedaal indrukken.

Voorbeeld lichtjes afremmen omdat je in de verte ziet dat auto's vertragen.

1. Gaspedaal lossen (je remt dan al op de motor)
(Best mogelijk dat je niet eens moet schakelen of het rempedaal moet indrukken)
2. Zo nodig, koppeling induwen als het toerental voldoende laag is en schakelen naar lagere versnelling en eventueel bijremmen.

Als je plots hevig voor iets moet afremmen.

Koppeling induwen en rempedaal indrukken.
Dan kun je vervolgens (afhankelijk van je snelheid die je na het hevig afremmen nog hebt) meteen in de juiste versnelling zetten om verder te rijden (vb van 5de naar 2de)

Lees ook de hoofdstukken over remmen en schakelen in het praktijkboek of op de praktijk B CD-rom

HANDBOEK PRAKTIJK

PRAKTIJK B CD-ROM
Copilot

Re: Verkeerd remmen

Bericht door Copilot »

Als je plots hevig voor iets moet afremmen.
Koppeling induwen en rempedaal indrukken.
Pas op GRO: schrijffout, en we hebben al zoveel problemen met verkeerde remtechnieken !
Moet natuurlijk zijn:

Als je plots hevig voor iets moet afremmen: éérst voet naar de rem en afremmen, daarna onmiddellijk ontkoppelen.

:)
- Copilot - Meer dan 25 jaar autorijschool-instructeur.

Wegverkeer is dodelijk: in België gemiddeld méér dan 16 doden per week.
Gast

Bericht door Gast »

hij bedoelde wss dat je ze allebei tegelijkertijd moet induwen in een zeer kritieke situatie: als er bvb. plots iemand de straat oprent ofzo
Copilot

Bericht door Copilot »

Gast,

Dat verander niets aan de zaak, niemand drukt zijn rem en koppeling exact tegelijk in.
Er is altijd gemiddeld 1/2e tot 7/10e van een seconde verschil.
Dat verschil in tijd is zeer belangrijk voor de reactietijd en dus ook de stopafstand bij een snelle stop en maakt in een noodgeval het verschil uit tussen nog nét of nét niet meer op tijd kunnen stoppen.

Daarom is het fundamenteel belangrijk in zo'n geval éérst te beginnen remmen en een fractie later te ontkoppelen, iets wat véél autobestuurders verkeerd doen, de zogenaamde "koppelingrijders".

Helaas zijn er nog altijd stelselmatig begeleiders die dit hun leerlingen vaak onwetend verkeerd aanleren omdat ze het zelf verkeerd doen.
En dan krijg je natuurlijk een 'onvoldoende' voor 'rem- en vertragingstechniek' op het praktisch examen.
Dit is dan ook vaak het éérste en meest voorkomende wat we moeten proberen weer af te leren bij iemand die na 2 mislukte praktijkexamens 6 uur rijschool moet volgen. En afleren is moeilijker dan aanleren.
- Copilot - Meer dan 25 jaar autorijschool-instructeur.

Wegverkeer is dodelijk: in België gemiddeld méér dan 16 doden per week.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:hij bedoelde wss dat je ze allebei tegelijkertijd moet induwen in een zeer kritieke situatie: als er bvb. plots iemand de straat oprent ofzo
Neen, want dan wordt dat ook letterlijk zo gelezen en overgenomen ...

In kritieke situaties moet je zo snel mogelijk zo hard mogelijk remmen ( althans toch met een wagen met ABS).

De motorrem brengt dan eigenlijk niets meer bij aan het remmen, en je loopt zelfs kans de motor te blokkeren, dus ontkoppel je zo snel mogelijk.
Voor zowat alle bestuurders zal dit betekenen dat men pas ontkoppelt nadat men al stevig aan het remmen is.
Gewoon omdat de linkervoet naar de koppeling brengen langer duurt dan de rechtervoet van gas naar rem te verplaatsen (of verdraaien, als je de voet laat draaien op de hiel die op de vloer rust.)
Plaats reactie