Autosnelweg toegelaten???

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Autosnelweg toegelaten???

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,
ik ben zo net terug thuis. Ik ben net men praktijkexamen gaan afleggen in Kontich. We waren er goed op tijd, de examinator was een vriendelijke oudere man, ik moest dus een kaartje trekken, waar opstond welke richting we gingen uitrijden, en dat ik de koelvloeistof moest aanduiden.

Dat was allemaal geen probleem, uiteindelijk waren we aan het rijden, ik denk richting Mechelen (weet ik niet zeker meer), en waren we op een grote baan aan het rijden, waar hij dan plots zei: "Sla hier maar rechtsaf de E19 op", dus een klein stukje autosnelweg moeten doen.

Nu niet dat ik dat erg vond, maar toch vind ik het erg vreemd, ik dacht toch altijd dat je geen autostrade moest doen op het praktijkexamen?

Uiteindelijk ben ik gebuist voor 3 redenen:
1- Voorrang van rechts een keer niet gegeven.
2- Parkeren achter ander voertuig, raakte de borduur, ook de 2de keer
3- Mijn snelheid niet goed genoeg aangepast. (op de autostrade te traag)

Nu die redenen dat ik gebuist ben kan ik uiteraard niet tegenspreken, maar toch vraag ik me af, mag een examinator een leerling voor zen examen wel op de autosnelweg laten rijden, ook al wordt dat normaal niet gedaan?

mvg Jeroen.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Het kan, hangt gewoon van de route af die je in het begin trekt. Het is een deel van de openbare weg, dus waarom niet?
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Jup, kan gewoon. Ik heb ook een stukje snelweg moeten doen. :)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Autosnelweg toegelaten???

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Nu die redenen dat ik gebuist ben kan ik uiteraard niet tegenspreken, maar toch vraag ik me af, mag een examinator een leerling voor zen examen wel op de autosnelweg laten rijden, ook al wordt dat normaal niet gedaan?
In Kontich doet men dat duidelijk regelmatig.
Oprit is dan ook dichtbij, de volgende afrit niet te veraf .

Er is wettelijk geen enkele reden waarom je tijdens het examen niet op de snelweg gestuurd zou mogen worden.

Na je examen mag je op alle openbare wegen rijden, snelwegen inbegrepen, waarom zou je examen dan niet op alle mogelijke wegen mogen verlopen :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Voorrang van rechts een keer niet gegeven.
Niet enkel voorrang verlenen, maar ook je snelheid aanpassen vóór het kruispunt in de veronderstelling dat je steeds veilig moet kunnen stoppen.
Je kunt evengoed niet slagen door onaangepaste snelheid aan een kruispunt waar je voorrang moet verlenen terwijl er op dat moment niemand van rechts kwam.
Parkeren achter ander voertuig, raakte de borduur, ook de 2de keer
Je mag de boordsteen licht raken of zacht aftasten met de banden.
Zwaar botsen of overrijden mag niet.
Je mag ook corrigeren en zelfs 1 x helemaal opnieuw beginnen.
Mijn snelheid niet goed genoeg aangepast. (op de autostrade te traag)
Natuurlijk wordt er tijdens het examen al eens op de snelweg gereden.
In Kontich zelfs regelmatig. Je moet rijden met een aangepaste snelheid, dus op de snelweg moet je meekunnen met het verkeer en het is de bedoeling dat je, indien mogelijk, vrachtwagens gaat inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
tineke

Bericht door tineke »

HALOO IK VIND HET VERVEELEND VOOR JE MAAR ALS IK MAG VRAGEN HOE SNEL RIJD JE DAN OP AUTOSTRADE DAT JE GEBUIST WAS? EN VOORANG VAN RECHTS KWAM ER AUTO VAN RECHTS OF NEE
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

TINEKE, JE MOET NIET ROEPEN, met kleine letters verstaan we je ook goed.

Op een snelweg moet je toch een normale snelheid kunnen halen en in normale omstandigheden is dat 110 à 120 km/u.

Of er nu een auto van rechts kwam of niet, heeft eigenlijk geen belang.
Je moet je snelheid altijd aanpassen zodat je altijd veilig kunt afremmen en voorrang verlenen.
Een kruispunt te snel voorbijrijden, zonder dat je voldoende kunt zien of er een bestuurder van rechts komt, is op zich al een ernstige fout.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie