Ben ik klaar voor mijn praktijk ?
Ben ik klaar voor mijn praktijk ?
Hallo daar !
Ik rij nu al een half jaar rond met mijn voorlopig rijbewijs ( 20u gedaan ).
Het wordt nu toch stil aan tijd dat ik voor mijn praktijk ga gaan. Nu heb ik de voorbije 6 maand er al 20.000 Km opzitten ( vooral autostrade en de weg naar school ).
Nu op de autostrade en in het centrum voel ik me super. Alleen dat verdomde achteruit parkere lukt niet wauw ( sta ni volledig recht me de zijkant ofwel sta ik te ver van het borduur ofwel té dichtbij )
Verder gaat het rijden super vlot , alleen heb ik tijdens die maanden alleen te rijden mijn eigen rijstijl in gebruik genomen ( 1 hand aan het stuur , etc ) Iemand tips om het parkeren te laten vlotten en men hande aan het stuur te houden ?
Denken jullie dat ik klaar ben voor het praktijk examen met zoveel km's ?
Ik zal naar het examencentrum in GEEL gaan en ik hoor daar niets dan slecht over ...
Ik rij nu al een half jaar rond met mijn voorlopig rijbewijs ( 20u gedaan ).
Het wordt nu toch stil aan tijd dat ik voor mijn praktijk ga gaan. Nu heb ik de voorbije 6 maand er al 20.000 Km opzitten ( vooral autostrade en de weg naar school ).
Nu op de autostrade en in het centrum voel ik me super. Alleen dat verdomde achteruit parkere lukt niet wauw ( sta ni volledig recht me de zijkant ofwel sta ik te ver van het borduur ofwel té dichtbij )
Verder gaat het rijden super vlot , alleen heb ik tijdens die maanden alleen te rijden mijn eigen rijstijl in gebruik genomen ( 1 hand aan het stuur , etc ) Iemand tips om het parkeren te laten vlotten en men hande aan het stuur te houden ?
Denken jullie dat ik klaar ben voor het praktijk examen met zoveel km's ?
Ik zal naar het examencentrum in GEEL gaan en ik hoor daar niets dan slecht over ...
Re: Ben ik klaar voor mijn praktijk ?
Afleren door er gewoon op te letten en hopen dat je de correcte methodes nog allemaal kent. Zou best kunnen dat je ondertussen nog meer dingen fout doet na verloop van tijd.partnerke schreef:Verder gaat het rijden super vlot , alleen heb ik tijdens die maanden alleen te rijden mijn eigen rijstijl in gebruik genomen ( 1 hand aan het stuur , etc ) Iemand tips om het parkeren te laten vlotten en men hande aan het stuur te houden ?
Goede dingen hoor je nooit, altijd de slechte. Geel is nog zo slecht niet, gewoon goed op je kijktechnieken letten.partnerke schreef:Ik zal naar het examencentrum in GEEL gaan en ik hoor daar niets dan slecht over ...
Re: Ben ik klaar voor mijn praktijk ?
voor de handen: laat iemand met je meerijden die je er telkens op wijst, en trakteer hem/haar een pint telkens hij je kan betrappenpartnerke schreef: Iemand tips om het parkeren te laten vlotten en men hande aan het stuur te houden ?
zo ben ik het weer afgeleerd...
voor het parkeren: probeer misschien nog een extra les bij de rijschool te nemen, waarbij specifiek aangeeft dat je komt voor het parkeren?
kilometers vereist voor de nodige ervaring zijn bij iedereen anders, maar 20.000 is redelijk veel, met misschien als enige nadeel dat je inderdaad terug moet afstappen van je "eigen" methode. Misschien is daarvoor een laatste herhalingsles bij de rijschool niet slecht.partnerke schreef: Denken jullie dat ik klaar ben voor het praktijk examen met zoveel km's ?
Dat komt waarschijnlijk omdat de mens in het algemeen redelijk van sensatie en drama houdt, en je vooral de slechte dingen hoort. Een hele vriendelijke examinator zal zo bekend niet zijn als een hele norse...partnerke schreef: Ik zal naar het examencentrum in GEEL gaan en ik hoor daar niets dan slecht over ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Klik eens >>> hier
en
Klik ook eens >>> hier
en tips voor het praktijkexamen: www.derijprof.be >doorklikken op praktijkexamen
en
Klik ook eens >>> hier
en tips voor het praktijkexamen: www.derijprof.be >doorklikken op praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de animatie over parkeren is algemeen misschien goed
maar je moet wel rekening houden met wat voor auto je rijdt...
ik kan je vertellen, dat je als je met onze auto eerst een meter achteruit rijdt, dan pas begint af te zetten, en dan wacht tot op een hoek van 45 graden eer je recht stuurt; je er nooit zal geraken
(ik rijd met een toyota avensis break, lengte 4m70)
de afstanden en graden die daar gegeven worden zijn dus wel met een korreltje zout te nemen...
Tip: hoe langer je auto, hoe minder schuin je mag sturen (anders zit je op de stoeprand of naast de weg, nog voor je volledig achter de andere auto bent)
Je kan ook langer wachten met af te zetten (met afzetten bedoel ik de eerste keer draaien, dus de achterkant van de auto de plaats doen indraaien), en dan iets minder lang recht achteruit gaan waardoor je er ook wel komt, maar hier heb je een grotere parkeerplaats voor nodig, en dat is er op veel plaatsen niet... (zeker niet met een lange wagen)
maar je moet wel rekening houden met wat voor auto je rijdt...
ik kan je vertellen, dat je als je met onze auto eerst een meter achteruit rijdt, dan pas begint af te zetten, en dan wacht tot op een hoek van 45 graden eer je recht stuurt; je er nooit zal geraken
(ik rijd met een toyota avensis break, lengte 4m70)
de afstanden en graden die daar gegeven worden zijn dus wel met een korreltje zout te nemen...
Tip: hoe langer je auto, hoe minder schuin je mag sturen (anders zit je op de stoeprand of naast de weg, nog voor je volledig achter de andere auto bent)
Je kan ook langer wachten met af te zetten (met afzetten bedoel ik de eerste keer draaien, dus de achterkant van de auto de plaats doen indraaien), en dan iets minder lang recht achteruit gaan waardoor je er ook wel komt, maar hier heb je een grotere parkeerplaats voor nodig, en dat is er op veel plaatsen niet... (zeker niet met een lange wagen)
Voor het parkeren
Heb ik hier al een aantal keer neergeschreven en heb het hier ook op het forum geleerd
- ga op een halve meter naast de wagen staan
- jouw achterwielen gelijk aan de achterkant van de wagen (dit omdat je dan rekening houd met de achterbouw, er zijn wagens waarbij dit maar 20 cm is maar ook waar dit 1 meter is), als je achterwielen juist staan dan zal het altijd lukken
- terwijl je heel traag vertrekt draai je onmiddellijk het stuur volledig naar rechts af. blijf achteruitrijden tot je het de hoek van de andere wagen op 45 graden ziet. (TIP: 45° is het punt dat je ziet als je je rechteroog sluit en met je linker zo ver je kunt naar rechts kijkt) maar dit inschatten doe je door veel te oefenen)
-daarna het stuur volledig naar links afdraaien (snel maar niet te snel) en verder indraaien.
dus niet het koetswerk, maar de vierhoek gevormd door de raakvlakken van de banden met het wegdek bepaalt wat het koetswerk doet.
Heb ik hier al een aantal keer neergeschreven en heb het hier ook op het forum geleerd
- ga op een halve meter naast de wagen staan
- jouw achterwielen gelijk aan de achterkant van de wagen (dit omdat je dan rekening houd met de achterbouw, er zijn wagens waarbij dit maar 20 cm is maar ook waar dit 1 meter is), als je achterwielen juist staan dan zal het altijd lukken
- terwijl je heel traag vertrekt draai je onmiddellijk het stuur volledig naar rechts af. blijf achteruitrijden tot je het de hoek van de andere wagen op 45 graden ziet. (TIP: 45° is het punt dat je ziet als je je rechteroog sluit en met je linker zo ver je kunt naar rechts kijkt) maar dit inschatten doe je door veel te oefenen)
-daarna het stuur volledig naar links afdraaien (snel maar niet te snel) en verder indraaien.
dus niet het koetswerk, maar de vierhoek gevormd door de raakvlakken van de banden met het wegdek bepaalt wat het koetswerk doet.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Inderdaad, het zijn aanknopingspunten die je niet letterlijk moet overnemen.de afstanden en graden die daar gegeven worden zijn dus wel met een korreltje zout te nemen...
De finesse moet je zelf ondervinden door veel te oefenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Waar ik het persoonlijk heel moeilijk mee heb is het inschatten van hoever ik schuin achteruit moet rijden. Dat veranderd namelijk elke keer je parkeert, en je hebt helemaal niks om je op af te meten.De Rijprof schreef:Inderdaad, het zijn aanknopingspunten die je niet letterlijk moet overnemen.de afstanden en graden die daar gegeven worden zijn dus wel met een korreltje zout te nemen...
De finesse moet je zelf ondervinden door veel te oefenen.
Je moet de afmetingen van je wagen wat leren kennen. Je moet blijven draaien totdat je als je recht achteruit gaat rijden, volledig voorbij de auto voor je bent, als je rechterachterwiel op ongeveer de jusite zijdelingse afstand van de rand staat die je uiteindelijk wil bekomen. Dan draai je helemaal naar links en breng je zo de voorkant ook in de parkeerplaats (hierbij verandert de zijdelingse afstand tussen het achterwiel en de rand van de rijbaan praktisch niet meer)BuBbA schreef: Waar ik het persoonlijk heel moeilijk mee heb is het inschatten van hoever ik schuin achteruit moet rijden. Dat veranderd namelijk elke keer je parkeert, en je hebt helemaal niks om je op af te meten.
de inschatting vergt inderdaad wat oefening, maar dat is hetzelfde als hoe je hebt leren wandelen... Als je je voet neerzet, weet jij perfect waar die gaat neerkomen, je kan hem perfect in een cirkeltje neerzetten. Dat komt met de auto ook wel.
Ik zie elke keer waar ik mijn voet neerzet hé. Bij het parkeren is dat echt blind inschatten of je ver genoeg tegen de kant staat of niet aangezien je dat op het moment zelf onmogelijk kan zien.accer schreef:Je moet de afmetingen van je wagen wat leren kennen. Je moet blijven draaien totdat je als je recht achteruit gaat rijden, volledig voorbij de auto voor je bent, als je rechterachterwiel op ongeveer de jusite zijdelingse afstand van de rand staat die je uiteindelijk wil bekomen. Dan draai je helemaal naar links en breng je zo de voorkant ook in de parkeerplaats (hierbij verandert de zijdelingse afstand tussen het achterwiel en de rand van de rijbaan praktisch niet meer)BuBbA schreef: Waar ik het persoonlijk heel moeilijk mee heb is het inschatten van hoever ik schuin achteruit moet rijden. Dat veranderd namelijk elke keer je parkeert, en je hebt helemaal niks om je op af te meten.
de inschatting vergt inderdaad wat oefening, maar dat is hetzelfde als hoe je hebt leren wandelen... Als je je voet neerzet, weet jij perfect waar die gaat neerkomen, je kan hem perfect in een cirkeltje neerzetten. Dat komt met de auto ook wel.
Je kijkt toch niet constant naar je voeten? plus: zelfs al zie je, je hebt ervoor moeten oefenen om van de eerste keer je voet te zetten op de plek die je ziet, kijk maar naar kleine kinderen die nog maar even kunnen wandelen en een trapje op willen gaan, die doen daar heel lang over, omdat ze nog niet goed kunnen inschatten hoe ze nu juist dat been moeten bewegen om op dat punt terecht te komen...BuBbA schreef: Ik zie elke keer waar ik mijn voet neerzet hé. Bij het parkeren is dat echt blind inschatten of je ver genoeg tegen de kant staat of niet aangezien je dat op het moment zelf onmogelijk kan zien.
Met een auto is het juits hetzelfde, alleen zie je niet juist het punt waar je komt te staan, maar zie je allemaal andere dingen, en dat kan inderdaad verwarrend zijn, omdat je daar nog niet helemaal mee vertrouwd bent geraakt, en dat is dus juist het 'leren'. Ook ben je nu ouder, waardoor je beseft dat het niet gaat... Je mag dan gewoon niet vergeten, dat je alles moet leren, net zoals ongeveer alles dat je ondertussen kan...
Kijk terwijl je je naast de geparkeerde auto opstelt, ineens ook even of die zelf wel goed staat : recht, niet te ver uit de kant, ... voor je je daar op richt.BuBbA schreef: Waar ik het persoonlijk heel moeilijk mee heb is het inschatten van hoever ik schuin achteruit moet rijden. Dat veranderd namelijk elke keer je parkeert, en je hebt helemaal niks om je op af te meten.
Re: Ben ik klaar voor mijn praktijk ?
Je hebt veel kilometers gereden, maar je moet ook zo goed als zeker zijn dat je op je examen kan wat er dan van je verwacht wordt.partnerke schreef: Denken jullie dat ik klaar ben voor het praktijk examen met zoveel km's ?
Ik ken mensen die ook na 20 jaar en vele duizenden kilometers rijden, nog altijd niet kunnen file-parkeren, omdat ze dat ook niet oefenen en die situaties bewust uit de weg gaan.
Je noemt al 2 punten op die aanmerkingen (voorbehoud of erger, onvoldoende) kunnen opleveren.
Zorg er dan voor dat je die in de tijd voor het examen rechtzet.
Dat moet wel kunnen op een paar weken
(dat is vaak de normale wachttijd voor een afspraak - heb je al eens geïnformeerd hoe lang die in Geel is )
Je krijgt enig krediet op je examen, maar gooi dat niet op voorhand weg op te verbeteren punten die je zelf al kent ...
Nog een paar voorbehoudjes erbij voor een kleine misstap hier of daar, en je kan misschien al terugkomen.
Je moet niet perfect rijden op je examen om toch te slagen.
Maar teveel kleine - op zichzelf vergeefbare - foutjes gaan opstapelen is een gekend recept om niet te slagen ...
Oefen dus eerst nog wat op dat parkeren.
Je moet er geen meetlat naastleggen om te zien of je helemaal recht staat, maar graag wel wat deftig
Te dicht is eigenlijk niet zo'n erg - tenzij je daarmee bedoelt dat je de randen van je banden tegen de borduur laat schuren of tegen de boordsteen rijdt...
Controleer - en corrigeer - jezelf op rijden met 1 hand.
In het begin ga je jezelf waarschijnlijk zelfs vaker betrappen dan je verwacht had
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Neem eventueel nog een evaluatieles bij de rijschool vóór je naar het examen gaat.
Neem ook www.derijprof.be eens door en je weet al beter wat er van jou verwacht wordt.
Neem ook www.derijprof.be eens door en je weet al beter wat er van jou verwacht wordt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden