(B) Volgens mijn rij-instructeur ben ik een hopeloos geval.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ik

(B) Volgens mijn rij-instructeur ben ik een hopeloos geval.

Bericht door Ik »

Wil even mijn verhaal kwijt, vorige week mijn allereerste rijles gehad, zoals iedereen waarschijnlijk had ik stress en dit was volgens mijn begeleider volledig ongepast, ben 2maal stilgevallen en dit was ook volledig uit den boze en hij begon onophoudelijk te puffen en te zuchten. Na 2u was de rijles eindelijk gedaan en ik was enorm opgelucht maar hij moest mij toch wel nog even meegeven dat ik een ramp was en dat hij absoluut zijn akkoord niet zou geven na 20u rijles als ik nog steeds zoals nu reed. Ik deed volgens hem ook alles fout maar wat kan je verwachten na een 1e les ?? Zijn al die andere mensen van mijn leeftijd dan zo rijwonders ? Ben eenmaal thuis beginnen wenen puur van de stress, ik betaal alles zelf, heb er een jaar voor moeten sparen en dan krijg je vanaf de 1e les te horen dat je nooit je rijbewijs zal halen. Volgens mijn omgeving moet ik een andere begeleider vragen maar wil niet overkomen als een opgever. Deze week weer een les zit nu al ongelooflijk met stress en zou het eigenlijk liever afbellen...
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Gewoon aan de directeur van uw rijschool vragen om een andere instructeur te krijgen, eentje met iets meer geduld.
Laat u vooral niet ontmoedigen na een eerste les.
De eerste die niet stil viel tijdens zijn eerste les moet nog opstaan geloof ik. Je zal merken dat je bij elke les vorderingen zal maken en dan komt dat zelfvertrouwen vanzelf terug.
Veel succes.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Volgens mijn rij-instructeur ben ik een hopeloos geval

Bericht door BuBbA »

Ik schreef:Wil even mijn verhaal kwijt, vorige week mijn allereerste rijles gehad, zoals iedereen waarschijnlijk had ik stress en dit was volgens mijn begeleider volledig ongepast, ben 2maal stilgevallen en dit was ook volledig uit den boze en hij begon onophoudelijk te puffen en te zuchten. Na 2u was de rijles eindelijk gedaan en ik was enorm opgelucht maar hij moest mij toch wel nog even meegeven dat ik een ramp was en dat hij absoluut zijn akkoord niet zou geven na 20u rijles als ik nog steeds zoals nu reed. Ik deed volgens hem ook alles fout maar wat kan je verwachten na een 1e les ?? Zijn al die andere mensen van mijn leeftijd dan zo rijwonders ? Ben eenmaal thuis beginnen wenen puur van de stress, ik betaal alles zelf, heb er een jaar voor moeten sparen en dan krijg je vanaf de 1e les te horen dat je nooit je rijbewijs zal halen. Volgens mijn omgeving moet ik een andere begeleider vragen maar wil niet overkomen als een opgever. Deze week weer een les zit nu al ongelooflijk met stress en zou het eigenlijk liever afbellen...
Amai, met zo iemand zou ik het nooit 2 uur volhouden.

Zoals al gezegd valt iedereen stil. Zelfs nog tot lang na hun eerste les. Dat is niks om onnozel voor te doen. Als we allemaal onmiddellijk perfect zouden kunnen rijden zouden rijscholen geen werk meer hebben.

Al dat zuchten en puffen is in mijn ogen dan ook een rijinstructeur onwaardig. Zo'n rotte appels kan men best zo snel mogelijk verwijderen.

Het lijkt me overigens nogal logisch dat je na 20 uur rijles beter zal rijden dan na 2 uur. Iemand die 5000km per maand rijd zal ook beter kunnen rijden dan iemand die pas zijn rijbewijs heeft gehaald.

Bel gewoon naar het examencentrum en vraag een andere begeleider. De lessen afbellen is het slechtste idee dat je kan hebben, aangezien je op die manier gaat beginnen uitstellen en uitstellen, en dat ga je je later nog beklagen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Vraag zo snel mogelijk een andere instructeur. Jij bent klant en als je niet tevreden bent, moet je dat zeggen.
Als er regelmatig klachten zijn over een instructeur zal hij er niet lang meer werken.
Ik heb nog nooit gehoord dat een instructeur reeds van de éérste les mededeelt dat je je bekwaamheidsattest niet zou halen.
Het zegt genoeg over hem.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Volgens mijn rij-instructeur ben ik een hopeloos geval

Bericht door Inazuma »

Ik schreef: ben 2maal stilgevallen en dit was ook volledig uit den boze en hij begon onophoudelijk te puffen en te zuchten.
Dat stilvallen is perfect normaal voor een beginnend bestuurder.

Vertrekken vereist een coördinatie tussen koppeling zachtjes laten omhoog komen en gasgeven - maar die coördinatie heb je natuurlijk niet als je pas leert rijden ...
Na 2u was de rijles eindelijk gedaan en ik was enorm opgelucht maar hij moest mij toch wel nog even meegeven dat ik een ramp was
Een instructeur dient niet om je de grond in te boren, maar om je te leren rijden.

en dat hij absoluut zijn akkoord niet zou geven na 20u rijles als ik nog steeds zoals nu reed.
Hij wordt wel verondersteld te zorgen dat je na 20 uur niet meer rijdt zoals het eerste uur ... ttz dat je na 20 uur voldoende rijvaardigheid hebt om alleen de baan op te kunnen.

Volgens mijn omgeving moet ik een andere begeleider vragen maar wil niet overkomen als een opgever.
Bel de rijschool op , doe je uitleg, en vraag gerust een andere rij-instructeur.
Deze week weer een les zit nu al ongelooflijk met stress en zou het eigenlijk liever afbellen...
Dat is nu net wat je niet nodig hebt voor de volgende lessen : onnodige stress.



Wat heb je geleerd die eerste lesuren :?:


Als je vindt dat je er door de houding van de instructeur niets aan de lesuren over gehouden hebt buiten de stress ... vraag dan gelijk dat die 2 uren opnieuw gegeven worden door een andere instructeur.



Hoe snel jij het autorijden aanleert, daar kunnen wij niets over zeggen natuurlijk.
Iedereen is daar anders in, de éne heeft er al wat meer aanleg voor dan de andere, de één heeft er mogelijk ook een paar lesuren meer voor nodig dan een ander.

Als je (bepaalde handelingen van) het autorijden wat trager oppikt, dan is het aan de instructeur om zijn manier van lesgeven daar aan aan te passen, en zich meer toe te leggen op de problemen die je eventueel hebt met sommige handelingen.
Ik

Bericht door Ik »

Ben blij dat jullie toch ook vinden dat z'on gedrag niet echt gepast is voor een rij-instructeur. Maar blijf het echt lastig vinden, door hem heb ik dus het gevoel gekregen dat ik het nooit ga leren en dat na amper 2u les :(, wordt er echt niet vrolijk van. Normaal gezien heb ik afwisselend iemand anders maar ze kunnen mij bij de rijschool niet opvoorhand zeggen wie...
Denk allemaal nen keer hard aan mij want zal het echt nodig hebben.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Ik schreef:Ben blij dat jullie toch ook vinden dat z'on gedrag niet echt gepast is voor een rij-instructeur. Maar blijf het echt lastig vinden, door hem heb ik dus het gevoel gekregen dat ik het nooit ga leren en dat na amper 2u les :(, wordt er echt niet vrolijk van. Normaal gezien heb ik afwisselend iemand anders maar ze kunnen mij bij de rijschool niet opvoorhand zeggen wie...
Denk allemaal nen keer hard aan mij want zal het echt nodig hebben.
Laat de moed gewoon niet zakken en zet door tot je dat papiertje in handen hebt. :)
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ IK

Toen je met de fiets leerde rijden, was het in het begin toch ook vallen en opstaan. Alsof je nooit je evenwicht zou kunnen houden op dat ding.

Als je nu met een fiets rijdt, moet je echt moedwillig moeite doen om te vallen.

Met de auto is dat idem. De eerste maanden lijkt alles moeilijk. Later gaat alles vanzelf.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik schreef:Ben blij dat jullie toch ook vinden dat z'on gedrag niet echt gepast is voor een rij-instructeur. Maar blijf het echt lastig vinden, door hem heb ik dus het gevoel gekregen dat ik het nooit ga leren en dat na amper 2u les :(, wordt er echt niet vrolijk van. Normaal gezien heb ik afwisselend iemand anders maar ze kunnen mij bij de rijschool niet opvoorhand zeggen wie...
Denk allemaal nen keer hard aan mij want zal het echt nodig hebben.
Ik raad je toch aan om bij de verantwoordelijke van de rijschool je beklag te gaan doen.

Zij kunnen jou misschien niet op voorhand zeggen met welke lesgever je gaat rijden maar jij kunt hun wel op voorhand duidelijk maken dat je dat niet van plan bent om nog met deze "koekkoek" op de baan te gaan.

Ik schaam me in zijn plaats :oops:

Je moet ook niet de moed laten zakken er zijn duizenden mensen die kunnen rijden en ik zie geen reden waarom jij dit niet zou kunnen.

Autorijden is werken met handen, hoofd en voeten en dat kan je nooit op één dag leren. Eerst leren stappen en dan pas leren lopen is de boodschap.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

ik sluit me aan bij alles wat mijn voorgangers al zeiden. Een goede leraar is de gene die ervoor zorgt dat zijn leerlingen iets leren.
Als jij stilvalt moet hij niet kwaad worden maar uitleggen wat er verkeerd loopt.

Heb ooit tijdens een cursus ecologisch rijden gezien dat iemand 10 maal stilviel en die had het rijbewijs al. Spijtige is dat daar ook soort van instructeur bij zat die dan niet uitlegde wat er juist verkeerd gedaan werd. (deze bleef gelukkig wel rustig).

Wat je misschien is kan proberen in iemands auto om te oefenen.
Trek de handrem op. geef een beetje gas (zorg dat je toerenteller op 1500 staat) en laat heel zachtjes je koppeling omhoogkomen. Op een bepaaald moment zal je je motorkap omhoog zien komen en je auto als het ware voelen trekken. Alsof hij wegwil. Als je dan de handrem zou loslaten ben je ook effectief weg.

Dit is een goede oefening om het gevoel te krijgen, mij hebben ze deze de eerste les al laten doen. En ik ben toen thuisgekomen met een gevoel dat ik effectief leren rijden had (of toch al vertrekken).

Moest je geen andere instructeur krijgen dan raadt ik een andere rijschool aan. Geef hier dan even je regio aan, misschien dat er hier mensen zijn die je kunnen richten naar een deftige school.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Karl schreef
Moest je geen andere instructeur krijgen dan raadt ik een andere rijschool aan. Geef hier dan even je regio aan, misschien dat er hier mensen zijn die je kunnen richten naar een deftige school.
Een andere rijschool breng wel extra kosten mee (denk aan de inschrijving meestal 25 euro)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je schrijft:
Normaal gezien heb ik afwisselend iemand anders maar ze kunnen mij bij de rijschool niet opvoorhand zeggen wie...
Ik denk dat je je standpunt heel duidelijk moet maken.
Je kunt nog 1 maal proberen met die instructeur en als hij je niet goed uitlegt wat je fout doet, moet je iemand anders EISEN!

Het is jouw geld en je moet daarvoor goede dienstverlening krijgen.
Ben je niet tevreden moet je eisen dat ze jou een andere instructeur voorstellen. Klant is koning.
Je hebt het recht om rijlessen, die na de eerstkomende 5 werkdagen plaatsvinden, te annuleren.

Afwisselen zou ik ook niet aanraden. Je bent best met 1 vast (goede) instructeur die je leertraject heel nauwgezet kan opvolgen.
Je kunt ook vragen dat je 1 vaste instructeur wil.

Leg gewoon je verhaal uit aan de rijschoolverantwoordelijke en hij/zij moet voor jou een passende oplossing zoeken, al zal het misschien iets langer duren vooraleer je nieuwe data kunt krijgen in de rijschoolagenda.
Liever wat later beginnen met een toegewijde instructeur dan hopeloos tijd verliezen met iemand die de titel van instructeur niet waard is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Ik had ook iets dergelijks meegemaakt. Maar de rijinstructeur was wel minder erg. Voor mij was het ook de allereerste keer met de wagen rijden. Nog nooit had ik dat gedaan, zelfs niet met mijn begeleider.

Ik heb mij ingeschreven voor 8 uren rijlessen. Omdat mijn ouders vonden dat ik de basistechnieken moest leren kennen en dit met behulp van een rijinstructeur.

Ik had vooral problemen met aanzettten van de wagen en terugschakelen. Ik viel ook regelmatig stil. Gewoonweg de controle over de wagen had ik nog niet echt. Zoals men zegt de coördinatie van de pedalen.

Wat ik wil zeggen dat de rijinstructeur van mij vond dat ik na die 8 uren, zelfs na 2O uren (het volledig pakket) nog altijd niet ga kunnen.
Ik vond het ook smerig om zo iets te horen van de lesgever. Ondertussen had ik dan na de lessen een hele periode geoefend op een terrein. Daarna op straat.

Nu lukt het al bijna perfect. Alleen nog opletten op de details tijdenhet rijden. t' Is kwestie van veel oefenen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Het was misschien dezelfde instucteur? :D

Ik vind dit echt niet kunnen om zoiets te zeggen en uiteindelijk zegt het meer iets over hen, m.n. dat ze niet goed kunnen lesgeven.
Een goede instructeur kan iedereen leren rijden, al duurt het bij sommigen mischien iets langer vooraleer er een goed resultaat is, en die worden achteraf dikwijls nog de beste bestuurders. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ik

Bericht door Ik »

Ondertussen al 4u rijlessen achter de rug had de 2e keer iemand anders, iemand met veel geduld, zelfvertrouwen kwam toch weer een beetje terug. De 1e begeleider was trouwens het hoofd van de rijschool, dus niet echt de ideale persoon om bij te gaan klagen. Deze week terug les, hopelijk even aangenaam als vorige keer.
Plaats reactie